اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

راهبردهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان در اصفهان/ آیا چهره‌های شاخص مغلوب تاکتیک «دقیقه نودی» می‌شوند؟

حضور چند چهره مطرح اصلاح‌طلبان در صحنه رقابت احتمال عدم حضور آن‌ها در صحنه رقابت را به صفر رسانده و فقط معادلات درونی قدرت این جریان خواهد بود که حضور این چهره‌های شاخص خانم و آقا در لیست‌های تشکلی را تعیین خواهد کرد.

راهبردهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان در اصفهان/ آیا چهره‌های شاخص مغلوب تاکتیک «دقیقه نودی» می‌شوند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در حالی که در جلسه اخیر شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تصمیم گرفته شد که شورای عالی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه تهران لیست واحدی ارائه ندهد در اصفهان نیز هنوز دود سفید از اردوگاه اصلاحات بلند نشده است.

آخرین اخبار حاکی از این است که در تهران به احزاب اصلاح‌طلب اختیار داده شد تا با عنوان حزب خود به دادن لیست و فعالیت انتخاباتی بپردازند و این به معنای ورود گروه‌های مختلف جریان اصلاحات در انتخابات پیش رو با صف‌ارایی متفاوت است.

البته به نظر می‌رسد این صف‌آرایی متفاوت در تهران ناشی از عدم اجماع در مورد راهبرد حضور در انتخابات و البته اختلاف نظر درباره افراد برای حضور در لیست‌های انتخاباتی است؛ تجربه ۶ سال اخیر فعالیت دولت روحانی و نارضایتی و سرخوردگی پنهان اصاح‌طلبان از عملکرد دولت و در عین حال تلاش برای منتقد نشان دادن خود برای حفظ سرمایه اجتماعی به نوعی مهمترین شکاف میان اصلاح‌طلبان تلقی می‌شود که نقد یا دفاع از دولت در برابر نارضایتی جدی مردم از مدیریت کشور، آن‌ها را به عنوان حامیان اصلی دولت روحانی وارد چالش کرده است.

این در حالی است که این موضع با شکل و شمایلی دیگر در اصفهان نیز با همین عنوان در حال شکل‌گیری است و تا امشب که اسامی نامزدهای اتخاباتی تأیید صلاحیت شده نهایی شده است هنوز لیست واحدی از سوی اصلاح‌طلبان استان اصفهان برای حوزه انتحابیه شهرستان اصفهان اعلام نشده است. متقابلا جریان‌های متخلف اصلاحات در اصفهان با صف‌آرایی جدی برای حضور پرقدرت در انتخابات در حال ارزیابی فضا برای نوع حضور در صحنه هستند.

راهبرد سکوت فعال یعنی حرکت چراغ خاموش و در عین حال انتقاد به برخی فرایندهای انتخاباتی تلاش جدیدی است که به عنوان رویکرد اصلی اصلاح‌طلبان اصفهان در مسیر انتخابات پیش رو در حال اجراست اما به نوعی این راهبرد با نقد جدی از سوی برخی گروه‌های میانه‌رو و جوان‌تر این جریان قرار گرفته تا جایی که پیشنهاد ارائه مجوز حضور تشکلی در اتخابات پیش رو را مطرح کرده‌اند.

در این میان علی ناظم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در خصوص آخرین وضعیت تأیید صلاحیت چهره‌های اصلاح‌طلب اظهار داشت: از ابتدا تلاش ما این بود که نیروهای اصلاح‌طلب به انتخابات ورود پیدا کنند و به هر ترتیب تعدادی از نیروهای شاخص ثبت‌نام کردند.

سخنگوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان با انتقاد از عدم احراز صلاحیت برخی نیروهای اصلاح‌طلب ادامه داد: امیدواریم هیأت عالی را مجاب کنیم تا در نتیجه نهایی احراز صلاحیت‌ها تغییری حاصل شده باشد.

وی خاطرنشان کرد: شاید نامزدهای اصلاح‌طلب دیگری هم باشند اما شرط شورای هماهنگی اصلاحات چهره بودن افراد است؛ تا این لحظه قطعاً لیستی برای شهرستان اصفهان ارائه نخواهیم داد اما اگر تغییری حاصل شود، شاید امکان ارائه لیست هم فراهم شود.

این در حالی است که از روزهای اخیر زمزمه انتقاد به حرکت خزنده اصلاحات در انتخابات در میان احزاب اصلاح‌طلب بالا گرفته و گروه‌هایی در تلاش هستند تا با اقناع نیروهای اثرگذار اصلاح‌طلب عرصه رقابت را شفاف‌تر به میان مردم آورند.

در مقابل گروهی نیز راهبرد مظلوم‌نمایی در برابر وضعیت تأیید صلاحیت‌ها را مناسب‌ترین راه برای فرار از پاسخگویی نسبت به عملکرد دولت روحانی دانسته و پیشنهاد داده‌اند اصلاح‌طلبان به صورت نمادین با لیست ناقص و عدم معرفی نامزد در برخی حوزه‌ها وارد عرصه رقابت انتخاباتی استان اصفهان شوند.

البته گروه‌های شاخص‌تر و سابقه‌دارتر جریان اصلاحات در استان نیز ورود «دقیقه نودی» به انتخابات و استفاده از انشقاق میان جریان رقیب را برگ برنده خود دانسته و در تلاش هستند تا با استفاده از همه ظرفیت‌های پیدا و پنهان با تقویت تعارض‌های درون گفتمانی جریان اصولگرایی با حداقل هزینه و با بهره از کثرت حضور رقبا پیروز صحنه انتخابات شوند.

در همین راستا نیروهای معتدل و کم‌تر شناخته شده اصلاحات در روزهای اخیر با ارتباطات رسانه‌ای و غیررسانه‌ای در نشست‌های فشرده با برخی از چهره‌های جریان اصولگرایی به واسطه برخی روابط اقتصادی و سیاسی در تلاش هستند تا اختلافات اردوگاه رقیب را به حداکثر برسانند.

تاکتیک دیگر برای تقویت انشقاق در جریان اصولگرایی را می‌توان از جریان رسانه‌های رسمی و غیررسمی وابسته به جریان اصلاحات در اصفهان دنبال کرد که بی‌توجه به تحولات حوزه اصلاح‌طلبان به صورت آنلاین به تحولات لیستی جریان اصولگرایی پرداخته و تحلیل‌ها و تولید محتوای ویژه‌ای را برای دامن زدن به برخی شایعات و اختلاف‌نظرها -که گاها معمول هم هستند- را به طور مستمر در دست اقدام دارند.

از طرفی حضور چند چهره مطرح اصلاح‌طلبان در صحنه رقابت احتمال عدم حضور آن‌ها در صحنه رقابت را به صفر رسانده و فقط معادلات درونی قدرت این جریان خواهد بود که حضور این چهره‌های شاخص خانم و آقا در لیست‌های تشکلی را تعیین خواهد کرد؛ چرا که بعید است نفر سوم انتخابات چهارسال قبل، معاون سابق استاندار و یا برخی مدیران کل استانی و کشوری بخواهند با اعتنا به برخی رفتارهای شعاری شانس نشستن بر صندلی سبز بهارستان را از دست بدهند.

کمتر از چند ساعت به آغاز رسمی تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در دور یازدهم باقی مانده و در روزهای آتی قطعا اثرات راهبردهای غالب اصلاح‌طلبان از میان گزاره‌های بالا شفاف شده و مسیر برای رقابت داغ انتخاباتی نامزدها صریح و قابل پیش‌بینی‌تر خواهد شد و البته صداقت رفتار گروه‌های سیاسی برای مردمی که از اوضاع مدیریتی کشور گلایه دارند روشن‌تر از گذشته خواهد بود.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول