اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

جشنواره فیلم فجر حیات اجتماعی به همراه دارد/ به دنبال موسیقی خیابانی نیستیم

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه حمایت شهرداری از جشنواره فیلم فجر سبب حیات اجتماعی می‌شود،‌ گفت: گروه‌های موسیقی سنتی از اقوام مختلف در ایام نوروز برنامه‌های ویژه دارند ولی به دنبال موسیقی خیابانی و پاپ نیستیم.

جشنواره فیلم فجر حیات اجتماعی به همراه دارد/ به دنبال موسیقی خیابانی نیستیم

خبرگزاری فارس - گروه شهری: تهران کلان‌شهری است که اصالت و فرهنگ مردمانش در سایه مهاجرت بیش از حد قومیت‌های مختلف به این استان رنگ و عطری متفاوت از گذشته‌ها پیدا کرده و علاوه بر برگزاری مراسم بومی و ملی، پایتخت یکی از مهم‌ترین استان‌ها در اجرای مراسم مذهبی و دینی در ایران است. معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران از جمله دستگاه‌هایی محسوب می‌شود که مسوولیتی در حوزه فرهنگ مردم تهران دارد و هرچند نقدهایی بر آن وارد است ولی تلاش کرده گامی در جهت حفظ و گسترش فرهنگ تهران قدیم بر دارد. درباره برخی از موضوعات فرهنگی تهران با ابوالفضل رفیع، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران به گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است:

در حال حاضر بزرگترین مشکل فرهنگی در پایتخت چیست؟

بررسی‌ها در این زمینه در حال انجام است، موضوعات فرهنگی بسیار گسترده بوده و شهرداری جهت رفع مشکلات در این حوزه اقدامات مؤثری انجام داده است. ایجاد فضای ناامیدی در جامعه از معضلاتی است که در شهرهای مختلف از جمله پایتخت به وقوع پیوسته و لازم است که دست‌اندرکاران در حوزه‌هایی متفاوت اقداماتی را انجام دهند. دشمنان ایران با تحریم‌های ناجوانمردانه روح و روان مردم ایران را نشانه گرفتند و مقابله با این مسأله به صورت فرهنگی می‌تواند نتایج مؤثری را به همراه داشته باشد. 

احساس بی‌اعتمادی، مشکلات اقتصادی، اجتماعی و معضلات و آسیب‌های مختلف نیز به این موضوع دامن زده که همه این موارد نشان می‌دهد باید کار اساسی به لحاظ فرهنگی انجام داد.

مطالبه فرهنگی مردم شمال و جنوب شهر تهران چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

مأموریت و مسؤولیت ما در حوزه اقدامات اجرایی است همچون گرامیداشت مناسبت‌ها و اقدامات ترویجی مانند کتابخوانی، کنگره شهدای ترور با همکاری سپاه و سایر دستگاه‌ها ولی سیاست‌گذاری در حوزه فرهنگی در سطح شورای شهر و تدوین برنامه‌های 5 ساله در شهرداری است که ما نیز در معاونت فرهنگی باید اقدامات را در همین راستا انجام دهیم. بنابراین راهنمای ما بر اساس برنامه 5 سال مصوبه شورا است و سازوکارها در کمیسیون‌های فرهنگی بررسی و پس از چکش‌کاری به عنوان برنامه مدون به ما ابلاغ می‌شود.

در حال حاضر فصل بودجه است و می‌توان برنامه‌های سال آینده را در قالب این بودجه در نظر گرفت ولی مبنای کار ما اسناد بالادستی و برنامه 5 ساله مصوبه شورا است. سهم مناطق در این بودجه مشخص است که برخی از شاخص‌ها به صورت سنتی در آن لحاظ می‌شود. شاخص برخورداری منطقه و شاخص جمعیت از جمله موضوعات حائز اهمیت در اختصاص بودجه به مناطق است. 

نمره فرهنگی مردم تهران چند است؟

نمره دقیق در این زمینه نمی‌توان ارائه داد چرا که این مسأله نیاز به ارزیابی علمی دارد ولی به لحاظ کیفی تهرانی‌ها نمره خوبی در حوزه فرهنگ می‌گیرند. در پایتخت شهروندان از اقوام مختلف حضور دارند و در کنار یکدیگر در سطح جامعه فعالیت‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی انجام می‌دهند که این مسأله نشان می‌دهد تفاهم فرهنگی در پایتخت مناسب است. البته می‌توان با فرهنگ‌سازی و آموزش‌هایی نمره‌های بهتری را در حوزه فرهنگی برای تهران داشت. برنامه‌ریزی‌های فرهنگی در این زمینه مؤثر است و ما اقداماتی را در این زمینه آغاز کرده‌ایم.

معضلات فرهنگی در پایتخت کم نیست

در شهرداری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی پژوهش‌هایی را در حوزه مشکلات و مسائل تهران از جمله معضلات فرهنگی انجام داده است و در معاونت اجتماعی شهرداری بر اساس پروژه‌های پژوهشی این موضوع را در دست ارزیابی دارد. به نظرم نمره دادن اقدام دقیقی نیست و باید توجه داشت که معضلات در حوزه فرهنگی در پایتخت کم نیست. کلانشهر تهران سرریزی از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی را می‌تواند داشته باشد که حاشیه‌نشینی زاینده این موضوعات می‌تواند باشد.

برگزاری باشکوه مراسم چهلم سپهبد حاج قاسم سلیمانی

برای مدیریت مسائل و مشکلات فرهنگی باید دستگاه‌های مختلفی ورود یابند، شهرداری تهران تنها یکی از این دستگاه‌ها است و در صورتی که سایر سازمان‌ها نیز ورود یابند اقدامات مؤثرتر خواهد بود. در ایام دهه فجر و مراسم چهلم سپهبد حاج قاسم سلیمانی، معاونت فرهنگی شهرداری تهران همگام با سایر دستگاه‌ها برنامه‌هایی خواهد داشت و جلساتی در این زمینه با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار و برنامه‌ها را اعلام خواهد کرد. خواسته‌ها هر ساله در این زمینه به مناسبت دهه فجر به ما اعلام می‌شود و ما برنامه‌ریزی‌ها را نیز بر اساس درخواست‌ها انجام می‌دهیم.

ایستگاه‌های فرهنگی هر ساله در مسیر راهپیمایی توزیع و برنامه‌هایی نیز با همکاری شهرداری‌های مناطق انجام می‌گیرد. برنامه‌ریزی‌های دقیق در این زمینه تا پایان دی ماه اعلام خواهد شد. 

نوروزگاه‌ها از 15 اسفند برپا می‌شوند

شهرداری برای نوروز چه برنامه‌ها و سیاست‌هایی را در دستور کار دارد؟

اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری نوروز برگزار شده است، تلاش می‌کنیم اقدامات مؤثری برای افزایش شادی و نشاط در جامعه انجام دهیم، تهران را به یک مقصد گردشگری تبدیل می‌کنیم و نوروزگاه‌های اصلی در محورهای ولیعصر، عباس‌آباد، بلوار کشاورز، میدان مشق تشکیل می‌شود، طبق نظرسنجی‌های انجام گرفته 60 درصد از شهروندان که مورد پرسش و پاسخ قرار گرفتند از رویدادهای نوروزی شهرداری رضایت داشتند و امسال تلاش می‌کنیم به همین رویه پیش رویم. نوروز مناسبت ویژه‌ای است که مردم یک ماه در تدارک آن هستند. مقدمات آن از 15 اسفند آغاز می‌شود و تا 15 فروردین ادامه دارد. 

در حال حاضر نسبت به گذشته سفر به تهران به عنوان یک نقطه گردشگری افزایش پیدا کرده است و ما تلاش کرده‌ایم فضاهای عمومی را جهت انجام برنامه‌های مختلف استفاده کنیم و برنامه‌های فرهنگی و هنری را در کنار اقدامات گردشگری ستاد گردشگری معاونت اجتماعی انجام دهیم. قبلاً 70 تا 80 درصد مردم تهران هنگام نوروز سفر می‌رفتند ولی اکنون این آمار کمتر شده و تهران همزمان تبدیل به مقصد گردشگری شده است.

از 18 اسفند همزمان با میلاد حضرت علی (ع) برنامه‌های فرهنگی نوروز آغاز می‌شود و رویکرد ما ارتقای امید اجتماعی و افزایش نشاط در سطح شهر است. از همه ظرفیت‌های فرهنگی و هنری نظیر انجمن‌های دانشجویی، کانون‌های فرهنگی استفاده می‌کنیم، ایستگاه‌های مترو، پایانه‌های اتوبوس، میادین تره‌بار و فروشگاه‌های شهروند از جمله محل‌هایی هستند که برنامه‌های فرهنگی در آنها اجرا می‌شود.

تهران برای 1400 آماده می‌شود

وجه تمایز نوروز 98 با نوروز 99 در تهران موضوع تهران 1400 است، سال 99 پایان یک سده است و وارد قرن جدید می‌شویم. با شهرداری مناطق برنامه‌های ویژه‌ای را برای ورود به سال 99 که به سال 1400 پیوند خواهد خورد، داریم. مناطق شهرداری هر کدام به لحاظ فقرزدایی و محرومیت برنامه‌های متفاوتی خواهند داشت و تلاش کرده‌ایم برنامه‌های آیینی نوروز، ویژه‌ برنامه‌های قومیتی را داشته باشیم.

شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز ایران هر کدام آیین‌ها و رسومی را برای نوروز دارند که ما تلاش کرده‌ایم برنامه‌های جامعی با توجه به این رسوم اقوام مختلف اجرایی سازیم. تهران شهری برای همه است و این عنوان در برنامه‌های نوروزی نیز مورد توجه قرار دارد. همچنین نوروز وجهه بین‌المللی دارد که 20 کشور و 800 میلیون نفر در جهان این ایام را گرامی می‌دارند و این مسأله نشان از اهمیت توجه به این مسأله دارد. برنامه‌هایی با محتوای صلح و دوستی با مردم کشورهای عضو اکو مورد توجه قرار دارد.

همه برنامه‌های هنری و فرهگی نوروز رایگان است

با توجه به شرایط اقتصادی آیا برنامه‌های فرهنگی به صورتی خواهد بود که اقشار مختلف بتوانند از آن بهره‌مند شوند؟

همه برنامه‌های فرهنگی و هنری در شهرداری به ویژه در ایام نوروز رایگان است. مردم می‌توانند با حضور در فضاهای عمومی شهر از این برنامه‌های مختلف بهره‌مند شوند و ما از ظرفیت انجمن‌های تخصصی نیز بهره‌مند شده‌ایم. تاکنون 11 انجمن فرهنگی، هنری دانشجویی جهت همکاری و اعلام آمادگی کرده‌اند. جلساتی نیز با مسؤولین خانه سینما، خانه تئاتر برگزار خواهد شد و سفارشاتی برای تولید محتوا در نوروز خواهیم داشت.

 به دنبال موسیقی خیابانی و پاپ نیستیم

رویکرد شهرداری در مورد اجرای گروه‌های موسیقی خیابانی چگونه است؟

برنامه‌های موردنظر شهرداری خانواده‌محور است و توجه به گروه‌های آسیب‌پذیر محرومان از نکاتی است که قطعاً به صورت ویژه به آن اهمیت می‌دهیم. گروه‌های موسیقی سنتی از اقوام مختلف در ایام نوروز برنامه‌های ویژه دارند و امیدواریم شهروندان اوقات خوشی در این زمینه داشته باشند ولی به دنبال موسیقی خیابانی و پاپ نیستیم.

ما دخالتی در مورد موسیقی‌های خیابانی نداریم افراد به صورت خودجوش اقداماتی در این زمینه فرهنگی انجام می‌دهند ما مسؤولیتی در مورد اختصاص فضا و مکان به این افراد نداریم، شهرداری به صورت خاصی متوجه آن نیست ولی اگر موسیقی خیابانی سبب سد معبر و گلایه‌مندی کسبه و شهروندان شود در صورت گزارش به شهرداری اقدام می‌شود.

گروه‌های موسیقی‌ که در مال‌ها و مجتمع‌های عمومی فعالیت می‌کنند حمایتی از شهرداری ندارند و برنامه‌ای نیز در این راستا نیست، اجرای موسیقی در فضای عمومی شهر نیاز به مجوز دارد، شهرداری مکاتباتی را جهت دریافت این مجوز برای اجرای موسیقی‌های سنتی و اقوام انجام داده تا در ایام نوروز برنامه‌ها طبق پروتکل‌های موجود اجرا شود. تمام برنامه‌ها برای ایام نوروز جهت اجرا نیاز به مجوز مراجع ذیربط دارد که ما این کار را انجام می‌دهیم.

 امید اجتماعی را باید تقویت کنیم

وضعیت شهر تهران به صورتی است که امید اجتماعی را باید تقویت کنیم و اقدامی انجام دهیم که شهروندان به غیر از خرید انگیزه بهتری برای حضور در سطح شهر داشته باشند و در واقع حیات پررنگ اجتماعی را در حوزه شادی و نشاط شاهد باشیم. استفاده از مراکز مربوط به تئاتر، بوستان‌ها، سینماها از جمله موضوعاتی است که توجه به آن سبب ارتقای نشاط اجتماعی می‌شود. 

مال‌های تهران به جز مصرف‌گرایی نتیجه مؤثری نداشته‌ است

پاساژ‌های تجاری و مال‌های تهران به جز مصرف‌گرایی نتیجه مؤثری نداشته‌اند البته برخی دارای امکاناتی مانند سینما هستند ولی مابقی آنها تعاملات اجتماعی برایش شهروندان ایجاد نمی‌کند پس باید به فکر برنامه‌های خانه‌محور بود و شور و نشاط اجتماعی را افزایش داد. 

همچنین حضور در مال‌ها گاهی خود باعث ناامیدی اجتماعی می‌شود چرا که نبود توان خرید برای افراد ناامیدی به همراه دارد و این موضوعات کارها را در حوزه فرهنگی سخت‌تر می‌کند باید اقداماتی انجام داد که پاساژگردی تفریح شهروندان نباشد. 

برنامه‌هایی که در نوروز سال پیش انجام گرفت نمونه‌ای از اقداماتی است که باید در سطح تهران توسعه یابد چرا که علاوه بر خانواده‌محور بودن نیز این برنامه‌های نشاط اجتماعی نیز بروز می‌یابد.

دلیل بلاتکلیفی پروژه‌ها فرهنگی تهران

رئیس شورای شهر تاکنون چندین مرتبه در مورد بلاتکلیفی این پروژه فرهنگی به شهرداری تذکر داده چه اقدامی قرار است جهت تکمیل این پروژه صورت گیرد؟

در دوره آقای قالیباف پروژه‌های بزرگ فرهنگی انجام شد و به لحاظ عمرانی رقمی که صرف آن می‌شد بسیار بالا بود ولی اکنون اساساً زیرساخت‌های حوزه فرهنگی انجام گرفته است و دیگر اعتبار و بودجه‌ای به اندازه گذشته برای این کار وجود ندارد و از طرفی هم نیازی به انجام پروژه‌های بودجه‌بر نیست. البته برخی از پروژه‌های عمرانی مشارکتی در حوزه فرهنگی مانند پروژه صبا در حال انجام است.

بخشی از مشکل اختلاف بین سرمایه‌گذار و مجموعه شهرداری است و بخشی نیز به دلیل مشکلات مالی شهرداری رخ داده است، برای تکمیل پروژه نیاز به تجهیزاتی داریم که اعمال تحریم‌های ظالمانه دشمن مانع از دسترسی به این تجهیزات شده است و همه این موضوعات سبب بلاتکلیفی پروژه بزرگ مجموعه فرهنگی صبا شده است. 

به نظرم عزم جدی برای راه‌اندازی پروژه فرهنگی صبا وجود دارد اخیراً نیز بازدیدی از این پروژه داشتیم و مصمم هستیم که راهکاری پیدا شود که این پروژه تکمیل شود ولی به هر حال مشکلات بین سرمایه‌گذار و شهرداری دردسرساز شده است.

مجموعه فرهنگی برج طغرل (رازی) در شهرری نیز در حال تکمیل شدن است و 90 درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه انجام گرفته است. این مجموعه از پردیس تئاتر خاوران و حتی پروژه صبا بزرگتر است و امکانات گسترد‌ه‌ای شامل سالن‌های مجهز و فضای فرهنگی برای آن در نظر گرفته شده است. به احتمال زیاد بخش‌های زیادی از این مجموعه تا پایان سال تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

همچنین رویکرد شهرداری به حوزه‌های تخصصی فرهنگی همچون حوزه کتاب بیشتر شده است و با دستگاه‌های مسؤول و مرتبط برنامه‌های مشترکی را آغاز کرده‌ایم. کمک می‌کنیم با رونق‌بخشی فعالیت‌های فرهنگی، هنری برنامه‌هایی را انجام دهیم تا حیات اجتماعی و شور و نشاط در شهر بیشتر شود.

حمایت شهرداری از جشنواره فیلم فجر سبب حیات اجتماعی می‌شود

نظرتان نسبت به جشنواره فیلم فجر چیست؟

روح شهر فرهنگ و هنر است و این موضوع به شهروندان سرزندگی و نشاط می‌‌بخشد، حضور یافتن شهروندان در رویدادهای فرهنگی و هنری نتایج مؤثری به همراه دارد به طور مثال برگزاری جشنواره فیلم فجر از موضوعاتی است که سبب شور اجتماعی می‌شود، شهرداری از حامیان این جشنواره است و توجه به این موضوعات حیات اجتماعی را به همراه دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول