اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

اولیایی: جنگ سیاسی دولت و مجلس بر سر واگذاری باشگاه ها

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال گفت:نمی شود که استقلال و پرسپولیس را خصوصی سازی کرد اما بقیه باشگاه ها همچنان به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در دست دولت باشند.

اولیایی: جنگ سیاسی دولت و مجلس بر سر واگذاری باشگاه ها

به گزارش خبرگزاری فارس، برنامه "ورزش بدون ویرایش" با موضوع خصوصی سازی باشگاه استقلال و پرسپولیس با حضور کاظم اولیایی مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال تهران و عضو هیئت امنای اتحادیه فوتبال باشگاه های کشور از شبکه رادیویی گفت و گو پخش شد.

اولیایی با اشاره به پیشینه ای از موضوع واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: بیش از 30 سال قبل در تاریخ 26/11/1368 بازی باشگاه پرسپولیس با ژاندارمری و بازی باشگاه استقلال با پاس به دلیل بارندگی روز قبل وآماده نبودن زمین انجام نشد، به دنبال آن تماشاگران جمع شدند و عده ای نااهل هم با سوء استفاده از این موقعیت، آن را به یک تظاهرات بزرگ علیه نظام تبدیل کردند.

وی افزود: این موضوع فوراً در شورای امنیت ملی مطرح شد و رئیس جمهور مرحوم هاشمی رفسنجانی دستور بررسی داد و همان موقع مورد اعتراض رئیس شورای امنیت ملی قرار گرفت که مگر می شود دولت تیم داری کند؟! واگذاری ها از همان موقع آغاز شد و اعضای هیئت مدیره نیز مکلف به فراهم کردن زمینه واگذاری باشگاه ها از بخش دولتی به بخش خصوصی شدند.

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال تهران ادامه داد: تا حدود شش سال، زیرساخت هایی برای خصوصی سازی این دو باشگاه فراهم شد اما به یکباره این زیرساختها فروخته شد. مجلس شورای اسلامی در سال 1383 واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی را تصویب کرد.

اولیایی تصریح کرد: شورای امنیت ملی به عنوان بالاترین مرکز تصمیم گیری 30 سال قبل به این نتیجه رسید که باشگاه داری کار دولت نیست، 15 سال قبل هم مجلس وارد شد اما الان هیچ چیزی تغییر نکرده و وضعیت همچنان بر همان مدار می چرخد.

عضو هیئت امنای اتحادیه فوتبال باشگاه های کشور با اشاره به معرفی چهار مسیر طی شده در این خصوص توسط مرکز پژوهشها افزود: مشکل اینجاست که قدیمی های مجلس معتقد به قرار گرفتن همه مسائل در دست دولتند و اعتقادی به مردم ندارند لذا خصوصی سازی را طوری در قانون مطرح می کنند که امکان اجرای آن نباشد.

وی همچنین تأکید کرد: باید طرحی داده شود که رقابت در باشگاه ها عمومیت پیدا کند، نمی شود که استقلال و پرسپولیس را خصوصی سازی کرد اما بقیه باشگاه ها همچنان به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در دست دولت باشند.

اولیایی با اذعان به اینکه ما فوتبال خصوصی به معنای واقعی نداریم گفت: فوتبال ما درآمد زا نیست و هیچ سرمایه گذار عاقلی در سال 100 میلیارد هزینه نمی کند که 10 میلیارد درآمد داشته باشد و 90 میلیارد ضرر دهد.

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال تهران بیان داشت: مسیر پیشنهادی مرکز پژوهشها برای واگذاری، مدیریت پیمان است. به عنوان نمونه باشگاه های نروژ نیز با همین مشکل مواجه شدند و با همین روش باشگاه ها را به بخش خصوصی دادند و همه مسائل را برای آن ها تعیین تکلیف کردند.

وی با بیان اینکه برخی نمایندگان مجلس قلباً اعتقادی به واگذاری کار به مردم ندارند گفت: چگونه است که برای همه مسائل به ملت اتکاء می کنیم اما برای واگذاری باشگاه ها نمی توان به ملت اعتماد کرد؟!

اولیایی با تصریح بر اینکه تفکر بخشی از مجلس بر عدم واگذاری این دو باشگاه است افزود: این نمایندگان می گویند ما قانون وضع کردیم اما دولتها مقصرند. معتقدم این یک جنگ سیاسی است.

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال تهران با بیان اینکه تراز یکی از این دو باشگاه، مردود است و  واگذاری این دو باشگاه بر اساس شرایطی که دارند شدنی نیست اضافه کرد: علاوه براین، باشگاه ها بدهی مالیاتی بالایی دارند و شاید پرداخت آن ماه ها و سالها به طول بینجامد.

وی عرضه در بورس را بهترین و شدنی ترین راهکار برای واگذاری دانست و در عین حال گفت: متاسفانه شرایط لازم برای عرضه به بورس فراهم نخواهد شد چراکه سرمایه این دو باشگاه بسیار اندک است.

اولیایی عنوان کرد: ما فقط 35 هزار دلار باید به وکیلی دهیم که بین دو تیم دولتی برای سوپر جام قضاوت کرده و از آن بدتر ملت باید این مبلغ را با جرائم به وکیلی دهد که باعث محرومیت و محکومیت ما شده است. این چه نوع مدیریتی است که کفار برای ما تصمیم بگیرند و جریمه هم بپردازیم؟!

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال تهران با اشاره به اینکه مدیریت پیمان در اصل 44 وجود دارد و مرکز پژوهشها نیز به عنوان یکی از راهکارها توصیه کرده گفت: حُسن این روش این است که همه باشگاه ها خصوصی سازی خواهند شد.

اولیایی با بیان اینکه فوتبال و اقتصاد گروگان سیاسیون است افزود: مسئولان فوتبال را از این اسارت آزاد کنند.

مدیر بازار اولیه سازمان بورس اوراق بهادار: سرمایه باشگاه ها برای عرضه به بورس کافی نیست

بیک زاده گفت: طبق قانون تجارت سرمایه و سهام شرکت باید به مردم واگذار شود که بدین منظور باید سرمایه باشگاه ها به میزان کافی برسد.

بیک زاده در رابطه با علل عدم واگذاری باشگاه استقلال و پرسپولیس بیان کرد: نحوه واگذاری در "قانون اجرای سیاستهای اصل44" به طور کامل مشخص شده و مزایده از جمله روشهای واگذاری است که قبلاً هم اتفاق افتاده بود.

وی واگذاری از طریق بورس یعنی واگذاری به مردم و مذاکره را روش دوم و سوم قانونی دانست و گفت: همه روش هایی که حکمران برای اصلاح ساختار یک مجموعه برای واگذاری باید داشته باشد در قانون موجود است.

مدیر بازار اولیه سازمان بورس اوراق بهادار کشور خاطرنشان کرد: قانونگذار برای حکمران در قانون بودجه 98 تکلیف کرده که پنج درصد باشگاه استقلال و پرسپولیس باید در بورس عرضه و کشف قیمت شود و سپس به صورت بلوکی فروخته شود.

بیک زاده با اشاره به موانع واگذاری باشگاه استقلال و پرسپولیس به بورس بیان داشت: اساس سازوکار بورس شفافیت است و اولین مطالبه سهامداران از ما بر اساس قانون، ارائه صورت مالی شفاف از شرکت عرضه شده است اما این دو باشگاه سالها دولتی اداره شدند و در صورت های مالی آنها زیان وجود دارد که باید تعیین تکلیف شود.

وی با تأکید بر لزوم اصلاح ساختار مالی این دو باشگاه برای واگذاری گفت: زیان و سرمایه اندک ثبت شده این دو باشگاه باید بررسی شود. طبق قانون تجارت سرمایه و سهام شرکت باید به مردم واگذار شود که بدین منظور باید سرمایه باشگاه ها به میزان کافی برسد.

مدیر بازار اولیه سازمان بورس اوراق بهادار کشور با تصریح براینکه برند این دو باشگاه در صورت های مالی ثبت نشده اظهار کرد: اگر همه موارد اصلاح شود ما بر اساس قانون مکلف به عرضه هستیم و این کار را هم انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه بستر واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بورس آماده است متذکر شد: واگذاری  بستگی به وزارت ورزش و هیئت مدیره دارد که اسناد و مدارک را ارائه کنند.

بیک زاده با بیان اینکه ما بیشترین تعداد صنایع را در بورس داریم افزود: جای شرکتهای ورزشی در بورس خالی است که اگر درآمدزایی و شفافیت مالی آنها بررسی و مشخص شود می توانند به بورس عرضه شوند.

مدیر بازار اولیه سازمان بورس اوراق بهادار کشور در پاسخ به این سوال که آیا عرضه باشگاه ها به بورس را راهکار مناسبی می دانید یا خیر؟ گفت: بورس برای صنایع سودده و گسترش تامین مالی بهترین راهکار است و در اکثر کشورهای دنیا نیز سهام باشگاه ها در بورس پذیرفته شده اما متاسفانه باشگاه های ما درآمد مشخصی نداشته و بیشتر به صنایع یا دولت وصلند.

انتهای پیام/ا

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول