اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

تناقض شیوه واگذاری پالایشگاه‌ها با اصول خصوصی‌سازی/ می‌خواهند مدیریت بنگاه در دولت بماند

یک کارشناس حوزه نفت و انرژی با بیان اینکه دولت قصد دارد پالایشگاه‌ها تحت نظارت و کنترل تصمیمات دولتی باقی بمانند، گفت: واگذاری سهام پالایشگاه‌ها از طریق صندوق‌های بورسی با روح خصوصی‌سازی در تناقض است.

تناقض شیوه واگذاری پالایشگاه‌ها با اصول خصوصی‌سازی/ می‌خواهند مدیریت بنگاه در دولت بماند

محمد چگینی، کارشناس حوزه نفت و انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به تصمیم هیئت واگذاری درباره عرضه سهام 7 پالایشگاه در بورس اظهار داشت:‌ اخیرا تصمیم گرفته شده 20 درصد سهام پالایشگاه‌ها درسازوکار بورس عرضه شود تا متقاضیان حقیقی بتوانند برای خرید این سهام اقدام کنند. در حال حاضر بخش قابل توجهی از سهام پالایشگاه‌ها به صورت سهام عدالت در نظر گرفته شده است که مدیریت این سهام نیز با دولت است.

وی ادامه داد: 20 درصد سهم آن نیز در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش است که ظاهرا دولت قصد دارد در راستای خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی این سهم را در بورس عرضه کند. چند ماه پیش هم دولت  قصد داشت به صورت بلوکی این سهام را در بورس بفروشد اما با توجه به قیمت‌گذاری بالای دولت هیچ متقاضی حاضر به خرید نشد و حالا دولت قصد دارد به صورت خرد این سهام را عرضه کند.

چگینی افزود: نکته مهم در واگذاری این سهام این است که طبق مصوبه هیئت واگذاری قرار است ارزش این 20 درصد سهام عرضه شده در صندوقی ذخیره شود که مدیریت این صندوق نیز با شرکت ملی پالایش و پخش است. لذا این اقدام مخالف با اصول خصوصی‌سازی است.

*دولت میل دارد پالایشگاه‌ها تحت کنترل تصمیمات دولتی باقی بمانند

این کارشناس حوزه نفت و انرژی با طرح این پرسش که اگر شما میخواهید خصوصی‌سازی کنید دیگر چرا صندوق تشکیل میدهید، گفت: به نظر من سهام پالایشگاه‌ها باید مثل سایر عرضه‌ها در بورس باشد. یعنی مردم سهم را بخرند و هیئت مدیره پالایشگاه نیز برای اساس بالاترین سهم تشکیل شود.

وی گفت: به نظر من هیئت واگذاری قصد دارد این سهام را در بورس عرضه کند و از این طریق بتواند حدود 7 تا 8 هزار میلیارد تومان جذب سرمایه داشته باشد و درآمد کسب کند. ولی همزمان میخواهد کرسی شرکت ملی پالایش و پخش در هیئت مدیره هم حفظ شود و همچنان پالایشگاه‌ها تحت نظارت و کنترل تصمیمات دولتی باقی بمانند.

چگینی در پایان خاطرنشان کرد: دقیقا به همین دلیل است که یک صندوق ایجاد کرده‌اند که شرکت پالایش و پخش موسس و مدیریت آن را به عهده دارد. این اقدام دولت در واقع با روح خصوصی‌سازی در تناقض است و اصلا منطقی نیست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول