اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

داوری آثار ششمین دوسالانه «سرو نقره‌ای»/ هشتمین نمایشگاه آثار انجمن خوشنویسان تهران

داوری آثار نمایشگاه ششمین دوسالانه «سرو نقره‌ای» با حضور اعضای هیات داوران بخش‌های مختلف این رویداد انجام شد. همچنین در آخرین روز هفته، هشتمین نمایشگاه آثار انجمن خوشنویسان تهران افتتاح می‌شود.

داوری آثار ششمین دوسالانه «سرو نقره‌ای»/ هشتمین نمایشگاه آثار انجمن خوشنویسان تهران

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، برخی اخبار امروز این حوزه به شرح ذیل است:

* داوری آثار ششمین دوسالانه طراحی گرافیک «سرو نقره‌ای» 

داوری آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه ششمین دوسالانه طراحی گرافیک «سرو نقره‌ای» در هفت بخش نشان و هویت، نشر، پوستر، تبلیغات و گرافیک محیطی، دیجیتال، تایپ فیس و تولیدات استودیوها انجام شد.
پس از اتمام مهلت فراخوان ارسال آثار به «سرو نقره‌ای»، بالغ بر ۱۳۰۰ اثر از ۳۰۰ هنرمند به دبیرخانه ارسال شد که آثار رسیده توسط اعضای شورای سیاستگذاری ششمین دوسالانه طراحی گرافیک «سرو نقره‌ای» متشکل از مهرداد احمدی شیخانی، فاطمه کرکه آبادی، مهردخت دارابی، مازیـار زنـد، آرش تنهایی، مسعـود سپهر و کارنگ طیاری، مورد بازنگری اولیه قرار گرفت و تعداد ۵۰۰ اثر در خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته شد.
از میان ۵۰۰ اثر به نمایش درآمده در نمایشگاه «سرو نقره‌ای» در هفت بخش شامل «نشان و هویت»، «نشر»، «پوستر»، «تبلیغات و گرافیک محیطی»، «دیجیتال»، «تایپ فیس» و «تولیدات استودیوها»، داوران در هر بخش یک اثر را واجد دریافت تندیس «سرو نقره‌ای» و دو اثر را شایسته دریافت دیپلم افتخار اعلام خواهند کرد.
مهرزاد دیرین، حسن کریم‌زاده و ساعد مشکی گروه داوران بخش «نشان و هویت بصری»، مهرداد احمدی‌شیخانی، کورش پارسا‌نژاد و کیانوش غریب‌پور گروه داوران بخش «نشر»، فرزاد ادیبی، اونیش امین‌الهی و قباد شیوا گروه داوران بخش «پوستر»، شهرام سیف‌هاشمی، علی بیات و بابک معدندار گروه داوران بخش «تبلیغات و گرافیک محیطی»، شهرزاد اسفرجانی، محمدرضا اسلام‌پرست و سیدمحمود ‌محمودی گروه داوران «بسته بندی»، سعیدرضا حق زارع، عمار عیسی‌پور و هومن مرتضوی گروه داوران بخش «دیجیتال»، مسعود سپهر، دامون خانجان‌زاده و امید هامونی گروه داوران بخش «تایپ فیس» و فرشید پارسی‌کیا، مهدی مهدیان و داود مورگان گروه داوران بخش «تولیدات استودیوها» هستند.
بر این اساس، بخش «نشانه» ششمین دوسالانه طراحی گرافیک «سرو نقره‌ای» با تعداد ۲۰۰ اثر، بیشترین و بخش «تایپ فیس» و «استودیو» هر کدام با ۲۰ و ۱۲ اثر کمترین آثار این دوره دوسالانه را داشتند.
ششمین دوسالانه طراحی گرافیک «سرو نقره‌ای» به دبیری محسن سلیمانی تا جمعه ۲۹ آذر ۹۸ در خانه هنرمندان ایران برپاست.

* موزه‌ها می‌توانند یک اتحادیه تمدن ساز تشکیل دهند
نشست تخصصی روسای موزه‌ها و خانه موزه‌های شهر تهران با حضور حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس و علیرضا زندوکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری، علی اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و جمعی از مدیران موزه‌ها و خانه موزه‌های شهر تهران در باغ موزه قصر برگزار شد.
رییس سازمان فرهنگی هنری در این جلسه گفت: مبنای فعالیت ما بیانیه گام دوم انقلاب است و قرار نیست به چهل سال پر افتخاری که داشته‌ایم، پشت پا بزنیم. حضرت آقا در بیانیه گام دوم انقلاب به سه نکته اشاره می کنند. یک؛ می‌گویند «به خودسازی بپردازید». یعنی حواستان باشه که چرا انقلاب کرده‌اید؟ آرمان‌هایتان چه بود؟ در همین‌جا به دو نکته اشاره می‌کنند. «پایش و کادر سازی». پایش یعنی رفتار خود را پایش کنیم. یعنی مدام با خودمان مرور کنیم چه بودیم؟ مدام خودتان را پایش کنید تا بتوانید بمانید و اصالت خود را حفظ کنید. در کادرسازی خیلی ضعیف عمل کرده‌ایم که بتوانیم کادر بسازیم که این راه را پالایش شده و مبتنی بر نیازهای روز پیش ببریم.
حجت‌الاسلام امرودی در ادامه گفت: در دومین نکته به «جامعه پردازی» اشاره می‌کنند. یعنی باید از فضای داخلی خود بیرون برویم. باید هم به داخل جامعه برویم و هم باید کاری کنیم که جامعه ما را بپذیرد. الان احساس می‌شود که نه ما حوصله رفتن بین مردم را داریم و نه وقتی می‌رویم، مردم ما را می‌پذیرند. با این آرمان‌هایی که داریم شبیه آدم‌هایی شده‌ایم که انگار دارند حرف‌های قدیمی می‌زنند که هیچ ارتباطی به زندگی امروز ما ندارد.
وی افزود: در سومین نکته‌ به «تمدن سازی» اشاره می‌کنند. شهید بهشتی، شهید باکری، خود امام(ره) بخشی از تمدن ایران ماست. چه کسی می‌تواند بگوید این افراد در تمدن سازی نقش نداشته‌اند؟ وقتی امام(ره) آمدند چقدر ادبیات ما را تغییر دادند. رژیم شد نظام. نگاه به ایران، نگاه به اسلام، نگاه به هم نوع، نگاه به انسانیت عوض شد. حقوق بشر یک جنس دیگری پیدا کرد. فرهنگ ما تغییر پیدا کرد. وقتی آقا می‌فرمایند تمدن‌سازی کنید، می‌توانیم زیبایی‌های تاریخ کشور را بیرون بکشیم. نیاز داریم موزه‌هایی داشته باشیم که ضمن اینکه برای اوقات فراغت مردم برنامه ریزی می‌کند، تاریخ ما را نیز حفظ کند وگل‌درشت‌های تاریخ ما را به نمایش بگذارد تا برای آینده بماند. بعضی از سازمان‌ها برای امروز هستند، بعضی از تشکیلات برای آینده این سرزمین فعالیت می‌کنند.
رییس سازمان فرهنگی هنری در ادامه بیان کرد: بعضی از موزه‌ها بر اساس شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی شکل می‌گیرد. گاهی بر اساس هنر و آثار، گاهی بر اساس ادیان، گاهی اوقات آثار تاریخی و بنا‌های تاریخی به موزه تبدیل می‌شوند، سینما، موسیقی، مسکوکات، پزشکی، ورزشی، مهندسی و... دامنه خیلی گسترده است و نمی‌توانیم به همه بپردازیم. اگر بتوانیم آن تمدن سازی که رهبری فرمودند را در پنج یا ۱۰رشته نقطه گذاری کنیم و در آن عمیق شویم، می توانیم به موفقیت برسیم. 
وی افزود: موزه‌دارها می‌توانند یک اتحادیه تشکیل دهند. در سازمان ملل موزه‌دارها کرسی دارند. در این صورت می‌توانیم در سازمان ملل کرسی بگیریم برای دفاع از میراث فرهنگی بشر. در این صورت می‌توانیم حرف‌های بین‌المللی بزنیم. موزه‌دارهای هم هدف خودمان را دعوت کنیم. می‌توانیم دعوت بشویم و فعالیت‌های بین‌المللی انجام دهیم.
امرودی گفت: می‌توانیم مجموعه‌ای را در سازمان فرهنگی هنری شکل بدهیم که این اتفاق‌ها در آن شکل بگیرد. باید نقشه‌ راه  نوشته شود. کارهای مشترکی می‌توانیم تعریف کنیم. نمایشگاه گردشی می‌توانیم راه بیاندازیم. این کارهای مشترک نیاز به سازمان و ساختار دارد که سازمان فرهنگی هست و می‌تواند کمک کند. اگر بتوانیم به صورت کشوری عمل کنیم، اتحادیه تشکیل بدهیم و کم کم عضوهای کشوری بگیریم، در نهایت می‌توانیم به یک بنای خوبی برای اتحادیه تمدن ساز در کشور برسیم.
وی افزود: همچنین می‌توانیم نمایشگاه‌ها و نشست‌هایی از موزه‌داران دنیا برگزار کنیم که مطرح شویم. اگر قرار است تمدنی بیان شود این آمد و شدها باعث این اتفاق می‌شود. می‌توانیم نشریات و بروشورهای مشترک منتشر کنیم، ارتباطات بین‌المللی، نشست‌ها، همایش‌های مشترک همه باعث می‌شود اگر در حوزه قانونی، مالی و.. مطالبه‌ای داریم، شنیده شود و زودتر به نتیجه برسد. چون دیگر تنها نیستیم و این صدای یک مرکز نیست.

* هشتمین نمایشگاه آثار انجمن خوشنویسان تهران افتتاح می‌شود

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که از ساعت ۱۶ روز جمعه ۲۹ آذر در راستای همایش متولدین فصول (استادان و مدرسان شعبه) انجمن خوشنویسان ایران برگزار می‌شود، جمعی از استادان شورای عالی، مدرسان و فارغ‌التحصیلان انجمن خوشنویسان و علاقه‌مندان هنر خوشنویسی حضور خواهند داشت.
سخنرانی غلامحسین امیرخانی (چهره ماندگار عرصه خوشنویسی کشور) و اعضای شورای عالی این انجمن به همراه رونمایی از کتاب «خیام» محمدصادق احدپور، از بخش‌های اصلی این مراسم است.
افتتاحیه رسمی نمایشگاه خوشنویسی در سالن نگارخانه فرهنگسرای بهمن، که در رشته‌های نستعلیق، شکسته، ثلث، نقاشی‌خط و تذهیب برپا می‌شود، بخش پایانی این برنامه است که باهدف توسعه و گسترش هنر ملی در منطقه ۱۶ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول