اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیستان و بلوچستان

عدم مناسب سازی محیط عامل دوری معلولین از جامعه

عضو هیات مدیره معلولین سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه عدم مناسب سازی محیط عامل دوری معلولین از جامعه است، گفت: عدم برخورداری از مسکن، اشتغال پایدار و فراهم نبودن زیرساخت های فضاسازی شهری از مشکلات اساسی معولان در سیستان و بلوچستان است.

عدم مناسب سازی محیط عامل دوری معلولین از جامعه

ابراهیم خاشی امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در خاش اظهار داشت: توجه به معلولین محدود به یک روز یا یک هفته نیست و باید همیشه به نیازهای این قشر از جامعه اهمیت دهیم‌، حفظ شأن و جایگاه معلولین در گرو ارائه مسولیتها و فراهم آوردن بستر رشد و شکوفایی میسر می‌شود.

عضو هیات مدیره معلولین استان با بیان اینکه امروزه نیاز معلولان فقط توانبخشی نیست گفت: عدم برخورداری از مسکن، اشتغال پایدار و فراهم نبودن زیرساخت های فضاسازی شهری از مشکلات اساسی معلولان در سیستان و بلوچستان است.

خاشی ارتقاء و پیشرفت کشور را در گرو رعایت حقوق حمایتی، امنیتی و اجتماعی معلولان عنوان کرد و بیان کرد: ارائه امکانات مورد نیاز معلولان انگیزه لازم را برای فعالیت این قشر در جامعه تقویت میکند که در پی آن نقش آفرینی ها پررنگ تر خواهد شد.

نماینده منتخب معلولان سیستان و بلوچستان در کشور تصریح کرد: حذف شکاف میان معلولین و پیشرفت و استفاده از ظرفیت های بالقوه این قشر در راستای توسعه کشور سبب رعایت حقوق معلولین به عنوان یک شهروند ایرانی می‌شود.

رسانه ها مشکلات و مسائل معلولین را اطلاع‌رسانی کنند

وی ضمن تاکید بر آگاهی بخشی نیازها و موفقیت های معلولان در جامعه گفت: کم کاری رسانه های برخط و چاپی به ویژه صدا و سیما در این زمینه سبب شده تا مردم نسبت به نیازها و موفقیت های معلولان آگاهی لازم را نداشته باشند.

ابراهیم خاشی یاد آور شد: بسیاری از معلولین استان در خانه های خود به دام افتاده و قادر به زندگی مستقل و مشارکت در جامعه همپای سایر شهروندان نیستند زیرا فرهنگ سازی و بسترسازی مناسب صورت نگرفته است.

این مسئول نقش سازمان های مردم نهاد در انعکاس مشکلات معلولین را مهم دانست و بیان داشت: تلاش سازمان های مردم نهاد در رابطه با تهیه و تدوین قانون جامع حمایت از معلولین ایران به کنوانسیون جهانی حقوق معلولین قابل توجه بوده اما در مقابل سازمانهای ارائه دهنده خدمات متاسفانه در خصوص ارائه اعتبارات اندک اکتفا کرده اند.

دولت پاسخگوی نیاز معلولین باشد

عضو هیات مدیره معلولین استان تصریح کرد: اضافه شدن فقر اقتصادی به این قشر و افزایش شدت معلولیت مشکلات و سختی ها را بصورت تصاعدی افزایش میدهد که تنها راه مرتفع شدن آن صرفا حمایت های دولتی است.

وی تاکید کرد: دولت با ارائه تسهیلات توانمندسازی، راه اندازی مراکز بازاریابی و فروش محصولات معلولین و ایجاد بستر های مناسب برای توسعه کارآفرینی و اشتغال معلولین قدری از مشکلات عدیده این قشر عظیم در کشور را کاهش دهد.

ابراهیم خاشی سهل انگاری ارگان های مسئول در فضاسازی شهری را عامل دوری معلولین از جامعه دانست و افزود: به دلیل رعایت نکردن این اصل، معلولان از حاضر شدن در دانشگاه‌ها، اماکن عمومی و حتی مساجد معذور اند و این امر منجر به خانه‌نشینی آنها شده که تاثیرگذارترین مشکل اجتماعی، یعنی انزوای اجتماعی را برای آنان به ارمغان می‌آورد.

وی ادامه داد: از سرانه تحصیل برای هر دانش‌آموز معلول گرفته تا نبود ساده‌ترین امکانات برای حضور دانش‌آموزان و دانشجویان معلول، نبود سرویس‌های ایاب و ذهاب مناسب نوع معلولیت، شهریه‌ دانشگاه‌ها و ناهماهنگی و بدقولی‌های سازمان بهزیستی در پرداخت شهریه و از همه مهم‌تر مشکل عدم مناسب‌سازی اماکن آموزشی، تحصیل دانش‌آموزان معلول را با دشواری‌های فراوانی روبه رو کرده و گاه به ترک تحصیل و گوشه‌گیری این قشر ختم می‌شود.

نمایندگان مجلس صندوق ویژه حمایت از معلولان را ایجاد کنند

خاشی خواستار اصلاح شیوه ارائه خدمات بیمه ای معلولان شد و گفت: ارائه خدمات بیمه به معلولین در حال حاضر همانند افراد سالم میباشد در صورتی که معلولین با توجه به محدودیت های خود هزینه بیشتری را در ارتباط با ارتز و پروتز، حمل و نقل و... نیاز دارند لذا به تجدید نظر در امور بیمه معلولین توسط کارشناسان ضروری به نظر میرسد.

وی یادآور شد: صندوق ویژه حمایت از معلولان توسط نمایندگان مجلس ایجاد شود تا با حق اشتراک مناسب نیاز جامعه معلولان از اعتبار صندوق رفع و با حمایت و مشارکت مردم ساماندهی این افراد انجام شود.

نماینده منتخب معلولان استان در کشور بیان کرد: قرار دادن دانش‌آموز و دانشجوی معلول در کنار افراد سالم نه تنها به پذیرش تفاوت در قدرت تحرک کمک کرده بلکه تحمل و احترام متقابل را افزایش می‌دهد و عادی جلوه دادن معلولیت را تحقق می‌بخشد.

عضو هیات مدیره معلولین سیستان و بلوچستان از استاندار و مدیرکل جدید بهزیستی این استان خواست تا در ۱۲ آذر ماه سال جاری حرکتی جدی در جهت اجرایی کردن قوانین مربوط به معلولان را آغاز کنند و با نظارت های مستمر مشکلات جامعه معلولین سیستان و بلوچستان را مرتفع کنند.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، معلولان بزرگترین اقلیت جهان هستند و ۸۰ درصد این افراد در کشورهای جهان سوم زندگی میکنند که یک سوم آنان را کودکان تشکیل می دهند همچنین تقریباً 10 درصد از جمعیت کشور دچار معلولیت هستند که سه درصد آن معلولیت شدید و خیلی شدید دارند.

انتهای پیام/3139/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول