اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

گره زدن مشکلات و بی‌تدبیری‌ها به قانون اساسی اشتباه است

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه با بیان اینکه قانون اساسی میثاق ملی و ستون فقرات کشور است، گفت: گره زدن مشکلات و بی‌تدبیری‌ها به قانون اساسی، اشتباه است.

گره زدن مشکلات و بی‌تدبیری‌ها به قانون اساسی اشتباه است

سید حجت‌الله علم‌الهدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد با بیان اینکه امسال چهلمین سالگرد تصویب قانونی اساسی در کشور است، اظهار داشت: قانون اساسی یک‌بار در سال 68 مورد بازنگری قرار گرفته و اتفاقاً یکی از موضوعاتی که به قانون اساسی به‌حکم امام راحل اضافه شد، شیوه بازنگری در قانون اساسی بود که قبل از آن پیش‌بینی‌نشده بود.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه با اشاره به اینکه بازنگری در قانون اساسی هر زمانی که نیاز باشد انجام می‌گیرد، گفت: اصل 107 قانون اساسی سازوکاری را برای این موضوع پیش‌بینی کرده ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که بازنگری قانون اساسی طبق یک‌روال عادی و هر زمانی که نیاز باشد انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه ثبات و دوام قانون اساسی هرچقدر که بیشتر باشد، ارزش بیشتری را پیدا می‌کند تصریح کرد: اصلاح قانون اساسی یک امتیاز به‌حساب نمی‌آید بلکه ثبات آن مهم است و یک قانون اساسی خوب یکی از ویژگی‌هایش ثبات و ماندگاری و دوام است و هرچقدر تغییرات کمتر باشد، امتیازی برای آن محسوب می‌شود.

علم‌الهدی یکی از مشکلات امروز کشور را مرتبط دانستن هر مسئله‌ای با قانون اساسی دانست و افزود: یکی از اشتباهاتی که امروز در کشور صورت می‌گیرد این است که مشکلات اقتصادی و بسیاری از ناکارآمدی‌ها و بی‌کفایتی‌ها موجود را به قانون اساسی گره می‌زنند و می‌گویند که قانون اساسی باید تغییر کند و این در حالی است که عملکرد شخصی افراد ربطی به قانون اساسی ندارد و مدیریت افراد و عملکرد آن‌ها است که باید اصلاح شود.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه با بیان اینکه قانون اساسی میثاق ملی و ستون فقرات کشور است، اضافه کرد: باید تلاش کرد تا جایی که می‌شود شان قانون اساسی حفظ شود ولی اگر جایی در اداره کشور بن‌بستی ایجاد کرد، قطعاً بازنگری انجام خواهد شد.

وی در ادامه بابیان اینکه طولانی شدن پرونده‌های قضایی علت‌های متعددی دارد، افزود: یکی از دغدغه‌های همه روسای قوه قضاییه این بوده و هست که مدت‌زمان رسیدگی به پرونده‌ها کاهش یابد و در این خصوص کارهایی صورت گرفته که ان‌شاءالله با آسیب‌شناسی دقیق‌تر و جدی‌تر به‌مرور شاهد این امر باشیم.

انتهای پیام/90013

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول