اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

رشد قیمت حبوبات و میوه در بازار مشهد +جدول / راه حل تحقق وعده کنترل قیمت‌ها چیست؟

مسؤولان از ابتدای طرح اصلاح قیمت بنزین تاکید کردند کالاهای دیگر افزایش قیمتی نخواهد داشت اما مشاهدات میدانی در چند بازار سطح شهر مشهد نشان می‌دهد برخی اقلام مصرفی رشد قیمت داشته‌است.

رشد قیمت حبوبات و میوه در بازار مشهد +جدول / راه حل تحقق وعده

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، «بنزین گران شد» خبری بود که بامداد آبان ماه تمام سایت خبری داخلی و برخی شبکه‌های خبری جهانی را پُر کرد.

 در همان ابتدا دولت اعلام کرد باوجوداینکه بنزین گران شده، اما بازار را به‌شدت تحت کنترل قرار خواهد داد تا محصولی شاهد افزایش قیمت نشود.
 
تقریباً از همان روز بود که نظارت‌های بازرسی اصناف، تعزیرات حکومتی و دیگر نهادهای مسؤول شدت گرفت و همگی اعلام می‌کردند که بازار را تحت کنترل دارند.

به‌منظور بررسی حال این روزهای بازار و قیمت اجناس به تعدادی از بازارهای مشهد رفتم تا هم از وضعیت بازار جویا شویم و هم گپ و گفتی با مردم داشته باشم.
 
بازار «مصلی» یکی از بازارهای معروف مشهد است که بسیاری از مردم این شهر آن را می‌شناسند و چه‌بسا به دلیل عمده‌فروشی و پایین بودن قیمت‌هایش نسبت به بازارها و مغازه‌های محلی، مورد اقبال‌تر باشد؛ به همین دلیل در ابتدا سری به این بازار زدم.
 
سوال مغازه‌دار: چرا نباید جنس‌ها گران شود؟
 
 فضای بازار تقریباً خالی از حضور مردم است، وارد یکی از عمده‌فروشی‌های حبوبات می‌شوم و تفاوت قیمت حبوبات قبل و بعد از اصلاح قیمت بنزین را جویا می‌شوم که صاحب مغازه می‌گوید: افزایش قیمت تاکنون اعمال نشده، اما پولمان بی‌ارزش شده است.
 
وی با طرح این پرسش از مسؤولان دولتی که چرا نباید جنس‌ها گران شود؟ ادامه می‌دهد: هنوز اجناس قدیم در بازار وجود دارد، بنابراین شاهد گرانی نیستیم، اما شما ۱۰ روز دیگر به همین بازار بیایید خواهید دید چگونه اجناس گران شده‌اند. 
 
این بُنکدار بیان می‌کند: نکته جالب در سخنان دولتمردان این است که می‌گویند بسته معیشتی به مردم می‌دهند تا از بابت افزایش قیمت بنزین متحمل زیان نشوند؛ از همین مردم بپرسید چه کسی تاکنون مشمول دریافت این بسته‌شده، به من که نداده‌اند، به کارگر من هم نداده‌اند، پس به چه کسی تعلق‌گرفته است؟

قیمت برنج ایرانی تغییر نداشته است

از مغازه وی خارج می‌شوم و به عمده‌فروشی دیگری که بیشتر برنج ایرانی می‌فروشد، می‌روم. صاحب مغازه می‌گوید: برنج ایرانی افزایش قیمت نداشته، اما برنج خارجی رشد شدید قیمتی را طی چند روز گذشته تجربه کرد که البته قبل از گرانی بنزین بود، بنابراین طبیعی است که پس از گرانی بنزین افزایش قیمتی در این خصوص نداشته باشیم.

 وی به افزایش کرایه بار اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: پیش از افزایش قیمت بنزین کرایه وانت از مصلی به سطح شهر 35 هزار تومان بود و امروز به 50 هزار تومان رسیده است؛ مشخص است که بر روی قیمت تاثیرخواهد گذاشت.

این عمده‌فروش تصریح کرد: البته نرخ کرایه کامیون‌ها هنوز افزایش نیافته، چراکه قیمت گازوئیل تغییری نکرده است، بنابراین فعلاً افزایش آن‌چنانی نداریم.

وی در خصوص وضعیت خریدوفروش می‌گوید: چند روزی است که بازار سنگین شده و مردم برای خرید کمتر مراجعه می‌کنند. 

جو روانی در افزایش قیمت‌ها بی‌تأثیر نیست

یکی دیگر از عمده‌فروشان برنج بازار مصلی می‌گوید: کرایه بار از بندر تا به اینجا افزایش چشمگیری داشته، قبل از گرانی بنزین، بار به اینجا می‌آمد 5 میلیون و 200 هزار تومان و امروز شده 6 میلیون و 700 هزارتومان، مشخص است که گران می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین کرایه بار ازاینجا به خیابان آب و برق 25 هزار تومان بود و امروز رسیده به 45 هزار تومان.

این فروشنده اما از افزایش قیمت برنج می‌گوید: برنج ایرانی کیلویی حدود 1000 تومان و برنج خارجی هم بین 1000 تا 1500 تومان افزایش قیمت داشته است.

وی گفت: البته جو روانی هم بی‌تأثیر نیست، بسیاری از این افزایش قیمت‌ها به دلیل جو روانی است که حاکم شده.

افزایش حدود 4 درصدی قیمت شوینده‌ها 

یکی دیگر از عمده‌فروشان این بازار خاطرنشان کرد: تاکنون در بحث روغن شاهد افزایش قیمت نبوده‌ایم، اما شوینده‌ها حدود 3 تا 4 درصد گران شده‌اند. 

وی ابراز کرد: همچنین رُب از 7 هزار تومان به 10 هزار و 700 تومان رسیده است.

مسوولان می‌گویند مراقب هستند!

در میان صحبت‌هایم با این فروشنده یکی از خریداران که متوجه می‌شود خبرنگار هستم جلوآمده و می‌گوید: گزارش می‌زنید، از وضعیت مردم هم گزارش بزنید.

وی ادامه می‌دهد: پنج سر عائله دارم، مسؤولان می‌گویند بنزین گران شده، مراقب هستند که تأثیری بر قیمت‌ها نداشته باشد، مگر می‌شود بنزین را گران کرد و گفت فروشنده بر قیمت اجناسش اضافه نکند؟

وی بیان می‌کند: تا چند روز پیش تاکسی اینترنتی می‌گرفتیم 14 هزار تومان امروز رسیده به 17 هزار تومان، آنگاه آقایان ادعا می‌کنند، همه‌چیز تحت کنترل است، تحت چه کنترلی؟

رشد 6 هزارتومانی لوبیا رشتی در بازار

 در ادامه وارد یکی از عمده‌فروشی‌های حبوبات می‌شوم و از فروشنده تفاوت قیمت حبوبات قبل و بعد از گرانی بنزین را می‌پرسم، انگار واهمه دارد که صحبت کند از هر فرصتی استفاده می‌کند تا از جواب دادن طفره رَود، خودش را با فاکتورها سرگرم یا با تلفن صحبت می‌کند درنهایت فقط با اکراه می‌گوید: حبوبات هر کیلو بین 1500 تا 2 هزار تومان افزایش داشته است.

همکار کناری‌اش می‌گوید: لوبیا رشتی تا 6 هزار تومان رشد قیمت را تجربه کرده که صاحب مغازه آرام به او سِقُلمه‌ای می‌زند می‌گوید: نگو؛ به‌هرحال مرا به‌اصطلاح ازسرشان باز می‌کنند.

رشد حداقل هر کیلو 1000 تومانی حبوبات

وارد عمده‌فروشی دیگری می‌شوم که بیشتر حبوبات می‌فروشد، مرا به داخل اتاقکشان می‌برد و با لهجه شیرین تبریزی می‌گوید: به‌طور حتم حبوبات کیلویی 1000 تومان رشد داشته است.

وی می‌گوید: لوبیا قرمز از 8 هزار و 800 تومان به 10 هزار تومان، لپه از 10 هزار و 12 هزار و 500تومان، عدس از 6 هزار و 800 به 7 هزار و 800، نخود از 6 هزار و 500 به 7 هزار تومان، لوبیا چشم‌بلبلی از 12 هزار و 800 تومان به 15 هزار و 500 رسیده و همه این‌ها قیمت خرید ماست.

افزایش قیمت لوبیا رشتی ارتباطی به بنزین ندارد
 
این فروشنده در خصوص رشد حدود شش هزارتومانی لوبیا رشتی هم تصریح کرد: افزایش قیمت لوبیا رشتی ارتباطی به گرانی بنزین ندارد، بلکه موضوع بی‌تدبیری دولت است.

وی می‌افزاید: به دلیل اینکه دولت میزان کاشت را به‌درستی مدیریت نمی‌کند، کشاورزان نمی‌دانند که چه باید کشت کنند، امسال لوبیا سفید گران می‌شود، جمع زیادی از کشاورزان به کاشت لوبیا سفید روی می‌آورند و این‌گونه می‌شود که قیمت لوبیا سفید از سال آینده به‌شدت کاهش می‌یابد و آنگاه به‌طور مثال لوبیا رشتی چون دچار کمبود می‌شود، گران می‌شود؛ بحث گران لوبیا رشتی این است.

این فروشنده تصریح کرد: حبوباتی مانند ماش و نخود خیلی درگیر افزایش قیمت نشدند، چراکه موردپسند عام نیستند.

وی تأکید می‌کند: به‌هرحال بنزین گران شده، بر روی میزان کرایه بار هم آمده است، قطعاً اجناس گران می‌شوند؛ چند روز آینده این گرانی ملموس‌تر می‌شود.

گران شدن 10 درصدی رب

یکی دیگر از فروشنده‌ها بیان می‌کند، رُب حدود 10 درصد گران شده و از حدود 9 هزار و 600 به 10 هزار 600 رسیده است، البته فاجعه‌ای که سال گذشته در خصوص رب شاهد بودیم تکرار نمی‌شود.

وی ضمن اشاره به این نکته که در خصوص روغن تاکنون رشد قیمتی را شاهد نبوده‌ایم، عنوان کرد: برنج هم امروز به بالاترین قیمت خود در بازار عرضه می‌شود، بنابراین به نظر نمی‌آید که رشد قیمت برنج را شاهد باشیم. 

یکی دیگر از عمده‌فروشان حبوبات ضمن تائید گرانی 10 درصدی قیمت حبوبات می‌گوید: عدس از حدود 6 هزار و 700 به 8 هزار تومان رسیده است و این آغازگرانی است.

قند و شکر گران نشده‌اند

در ادامه گزارش طبق صحبت‌هایی که با چند تن از فروشنده‌های قند و شکر داشتم، مدعی شدند که افزایش قیمتی در بحث شکر و قند تاکنون نداشته‌اند، اما با توجه به اینکه قیمت دلار در نوسان است و از آن‌طرف بنزین هم سه برابر شده احتمالاً شاهد رشد قیمت این دو قلم کالا هم طی یک ماه آینده باشیم.

حین بیرون رفتن از بازار مصلی زن‌وشوهری را دیدم که برای خرید آمده بودند از آنان وضعیت قیمت‌ها را پرسیدم که گفتند: حقوقمان افزایش نداشته است، اما نمی‌دانم چرا کالاها را گران می‌کنند، به هر مغازه‌ای که وارد می‌شویم هر فروشنده یک قیمت می‌دهد.

بنزین در سایر کشورها گران است؛ اما دستمزدها هم بسیار بیشتر است

یکی دیگر از شهروندان هم که دل بسیار پردردی داشت، گفت: کارگر همین بازار هستم. دستمزد ما تغییری نکرده، اما با رشد کرایه‌ها و اقلام خوراکی عملاً قدرت خریدمان پایین می‌آید.

وی بابیان اینکه چند سالی دریکی از کشورهای همسایه کارگری کردم، یادآور شد: دولت ادعا می‌کند بنزین در کشورهای همسایه چند برابر ایران است، این گفته صحت دارد، اما آنچه دولت نمی‌گوید اینکه حقوق و دستمزد آنان هم چند برابر دستمزد کارگر ایرانی است.

ثبات قیمت در لبنیات

از مصلی بیرون می‌زنم و به یکی دیگر از مراکز خرید سطح شهر مشهد یعنی «چهارراه میدان بار» می‌روم. وارد یکی از مغازه‌هایی که لبنیات عرضه می‌کند می‌شوم، فروشنده می‌گوید: در حال حاضر بنزین بر روی لبنیات تأثیری نداشته است، البته ما لبنیات کارخانه‌ها را توزیع می‌کنیم و با توجه به اینکه خود کارخانه خودرو دارد و کرایه‌ای بابت حمل‌ونقل نمی‌دهد تاکنون قیمت‌ها تغییری نکرده است.

به چند فروشنده دیگر در حوزه لبنیات در چهارراه میدان بار سر زدم که همگی آنان گفتند: تاکنون نه لبنیات کارخانه‌ای و نه سنتی تغییر قیمتی نداشته است.

گران شدن محصولات فرآوری شده از کنجد

یکی دیگر از فروشندگان لبنیات می‌گوید: طی چند روز اخیر در بحث لبنیات شاهد افزایش قیمت نبودیم، روغن هم افزایش نداشته است، البته محصولات کنجد به دلیل گران شدن کنجد، حدود 20 رشد قیمت داشته‌اند.

وی می‌گوید: بعید به نظر می‌رسید اجناس از این میزانی که هست گران‌تر شود، چراکه مردم توان خرید ندارند، هم‌اکنون به‌اندازه کافی بازار سنگین شده است.

اما فروشنده دیگری در حوزه لبنیات عنوان کرد: تاکنون لبنیات گران نشده، اما تجربه ثابت کرده مردم دست بر روی هر کالایی بگذارند و زیاد خرید کنند، افزایش می‌یابد به‌طور مثال چندی است که کره زیاد خرید می‌کنند.

طی مشاهداتی که در سطح این بازار داشتم نخود بین 8 تا 9 هزار و 500، لپه 10 هزار تومان، لوبیا قرمز 12 هزار و 300، عدس 7 هزار و 500، لوبیاچیتی 14 هزار و 600 و لوبیا چشم‌بلبلی 18 هزار تومان بود، البته قاعدتاً تمامی فروشنده‌ها به یک قیمت حبوبات خود را عرضه نمی‌کردند و این بالا و پایینی قیمت بین مغازه‌ها وجود داشت، اما همگی فروشنده‌ها می‌گفتند: قیمت روغن، قند و شکر هنوز تغییر نداشته است و برخی فروشنده‌ها بیان می‌کردند که حتی قیمت قند کاهش‌یافته و از کیسه‌ای 38 هزار تومان به 34 هزار تومان رسیده است. 

تخم‌مرغ رشد قیمت نداشته است

در ادامه سری به تعدادی از فروشندگان تخم‌مرغ زدم که آن‌هم می‌گفتند طی چند روز اخیر در بحث تخم‌مرغ شاهد رشد قیمت چشمگیر نبودیم، البته قیمت کرایه بار رشد یافته، اما نمی‌توان گفت ممکن است تخم‌مرغ رشد قیمت پیدا کند، چراکه عرضه و تقاضاست که قیمت را مشخص می‌کند.

همچنین طبق گفته تخم‌مرغ فروشان عواملی مانند صادرات و واردات، ایام محرم، گرمی و سردی هوابر نرخ تخم‌مرغ اثرگذار هستند.

 گوشت ارزان شده است

قصابی‌ها مقصد دیگری است که برای ادامه گزارشم به آنان مراجعه می‌کنم، طبق صحبتی که با چند فروشنده گوشت و مرغ داشتم اخیر قیمت گوشت قرمز و مرغ کاهش‌یافته به‌طور مثال گوشت گوسفندی از 79 هزار تومان به 65 هزار تومان و گوساله از 80 به 75 و در برخی قصابی‌ها به 78 هزار تومان و مرغ از 12 هزار و 500 به 11 هزار و 800 رسیده است.

اثر سرما و بنزین روی قیمت میوه

میدان تره‌بار مقصد نهایی‌ام برای تکمیل گزارش است، تقریباً اکثر فروشنده‌ها می‌گویند: میوه‌هایی که بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرند رشد قیمت را تجربه کرده است.

 یکی از میوه‌فروشی گفت: سیب از 2 هزار و 500 به 3 هزار و 500، نارنگی از 2 هزار و 500 به 3 هزار و 500 و لیمو از 3 هزار تومان به 4 هزار و 500 تومان رسیده است.

وی بابیان این نکته که از زمان افزایش نرخ بنزین بر روی هر کیلو میوه 1000 تومان اضافه‌شده است، بیان کرد: این افزایش نرخ میوه به دلیل افزایش نرخ کرایه است؛ چند روز پیش از میدان بار سپاد به میدان بار نوغان 15 هزار تومان کرایه می‌دادیم و امروز 30 هزار تومان شده است.

یکی دیگر از میوه‌فروشان گفت: انار از 3 هزار و 500 به 4 هزار و 500 و پرتقال از 2 هزار تومان به 3 هزار تومان رسیده است و به‌طور کل بین 1500 تا 2 هزار تومان در میوه‌های متفاوت افزایش قیمت داشته‌ایم، البته قیمت‌های گفته‌شده قیمت خریدِ خودمان است.

وی بیان کرد: سیب ارومیه از 4 هزار تومان به 4 هزار و 500 و پرتقال از 3 هزار تومان به 3 هزار و 500 رسیده؛ در چند روز اخیر قیمت پیاز و سیب‌زمینی رشد نداشته است.

قیمت‌ها افزایش‌یافته، اما دولت می‌گوید بازار تحت کنترل است

باوجود تمام گفته‌های مسؤولان درباره کنترل بازار و بیان این نکته که همه‌چیز تحت کنترل است، اما بازار و مردم چیز دیگری می‌گویند، البته همان‌گونه که در گزارش هم اعلام شد در برخی اقلام شاهد رشد قیمت نبودیم.

به نظر می‌رسد اوضاع بازار خیلی به ادعاها و سخنان دولتمردان توجه ندارد و مسیر خودش را برای تعیین قیمت دارد. در این میان مسؤولانی که تنها پشت میزهای خود نشسته و تأکید دارند بازار«تحت کنترل است؛ مردم آسوده باشند» باید نظارت‌ها و راه حل‌های جدی‌تری را به‌کار گیرند.

 

 ================== 

گزارش از: فرزانه زراعتی 
================== 
انتهای پیام/ 70071

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول