اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

لزوم ایجاد کنسرسیوم صادراتی برای کمک به واحدهای کوچک

رئیس اتاق بازرگانی تبریز بر لزوم ایجاد کنسرسیوم صادراتی برای کمک به واحدهای کوچک تولیدی و حضور آنها در بازارهای جهانی تاکید کرد.

لزوم ایجاد کنسرسیوم صادراتی برای کمک به واحدهای کوچک

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، یونس ژائله  امروز در بیست و پنجمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور اظهار کرد: کشور در شرایط جدیدی قرار دارد و تحریم‎ها و شرایط اقتصادی تحمیل شده، فضای تنگی را برای کارآفرینان ایجاد کرده که خواسته ملت نیست.

وی افزود: ما همانطور که در صحنه‎های نظامی موفق بودیم، باید در بخش اقتصاد هم حرکت جدیدی آغاز و ارتباط با کشورهای همسایه را آغاز کنیم.

ژائله تصریح کرد: امروز اقتصاد ایران نباید به نفت وابسته باشد؛ باید درهای کشور را به روی کشورهای همسایه باز کنیم و یک تجارت آزاد داشته باشیم که این تجارت آزاد به دست بخش خصوصی کشورها ایجاد می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز ادامه داد: امروز پنج کشور در این همایش حضور دارند؛ ایران به کشورهای اوراسیا پیوسته و بازار جدیدی به وجود آورده است؛ بخش اقتصاد و تجارت باید بیش از این‌ها تقویت شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اذعان داشت: نقش ایران به عنوان محوریت کریدور جنوب به شمال فراموش شده و باید احیا شود.

ژائله خاطرنشان ساخت: شاخص‌‏های اقتصادی و فضای کسب و کار وضعیت مناسبی ندارد؛ رتبه 132 فضای کسب و کار کشور در دنیا عدد قابل قبولی نیست.

این فعال اقتصادی متذکر شد: اگر می‌خواهیم در صحنه‌های بین‌المللی حضور یابیم، باید بخش خصوصی توانمند شود و اصل 44 به معنای واقعی و اصولی اجرا شود؛ باید از بخش خصوصی حمایت کنیم.

وی اذعان داشت: در بخش صادرات برنامه‌های جدیدی در دستور کار داریم؛ ارتباط تنگاتنگی باید با اتاق‎های بازرگانی داشته باشیم و در تک تک شهرهای کشورهای همسایه حضور یابیم.

ژائله با بیان اینکه 85 درصد واحدهای ما خیلی کوچک بوده و به تنهایی نمی‎توانند در بازارهای جهانی حضور یابند، بر لزوم ایجاد کنسرسیوم صادراتی برای کمک به واحدهای کوچک و حضور آنها در بازارهای جهانی تاکید کرد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: باید سیستم موجود را تغییر دهیم و از پوسته‌ای که ایجاد شده خارج شویم؛ رسیدن به تجارت 30 میلیارد دلاری ترکیه همت عالی همه بخش‏‌های کشور را می‌طلبد.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز اضافه کرد: تامین مالی معضل اصلی تمام واحدهای تولیدی است؛ منابع کافی در استان‌ها وجود دارد ولی این منابع در خود استان‎ها هزینه نمی‌شود؛ شریان نقدینگی را قطع کردیم و انتظار معجزه داریم!

وی ادامه داد: تهران 70 درصد سرمایه‌ها را جذب کرده، از این رو استان‌ها فقیر شده‌اند و همه سعی می‌کنند به تهران بروند؛ همه می‌خواهیم استان‌ها به‌صورت یکنواخت توسعه پیدا کنند و این نیاز به تامین منابع مالی دارد.

ژائله تصریح کرد: تولید ثروت ملی وظیفه فعالان بخش خصوصی است ما امروز اراده کنیم که این بخش را حمایت کنیم؛ چرا منابع کشور ما به‌صورت خام فروشی باید از کشور خارج شود؟!

وی در پایان یادآور شد: امسال صادرات استان از لحاظ وزنی 100 درصد و از لحاظ ارزش ریالی 50 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

انتهای پیام/60026/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول