علیرضا ایزدی در گفتوگو با خبرنگار فارس در اراک با اشاره به برگزاری همایش فرش دستباف استان مرکزی اظهار کرد: فرش از جمله کالاهایی است از گذشته تا به امروز جنبه اقتصادی برای مردم داشته و به عنوان یک دارایی به آن نگاه میکنند.
وی افزود: استحکام و بافت بر اساس سلیقه بازار هدف باعث شد، فرش این خطه در بازده زمانی خاص رونق بگیرد.
ایزدی قیمت ارزان و تولید انبوه را دو اصل مطرح در اقتصاد روز دنیا برای عرضه کالا برشمرد و خاطرنشان کرد: این دو موضوع هوشمندانه در فرش ساروق در گذشته مورد توجه بود.
وی ادامه داد: فرش ساروق همپای قیمتی فرش همدان با توجه به سلیقه بازار هدف، در گذشته به دو حوزه فرش محلی (مشتریان داخلی) و فرش آمریکایی(بافت بر اساس سفارش اروپایی و آمریکایی) تقسیم می شد.
ایزدی عامل استحکام فرش را وابسته به گرههای آن دانست و تصریح کرد: فرش ساروق که با دو نام آمریکایی و محلی در بازار شهرت داشته با دو هزار و 400 تا 4 هزار گره بافته میشد که این امر عاملی بود بر استحکام و مقاومت فرش اما امروزه فرش در همان خطه با هزار و 200 تا دو هزار گره بافته میشود.
وی ادامه داد: اگر با دید هنری به فرش دستباف نگاه شود یک بخش از آن به نخ ریسی و رنگ آمیزی اختصاص پیدا میکند و نباید از آن غافل شد.
ایزدی گفت: آنچه در فرش ساروق قدیم مشاهده میشد استفاده از رنگهای گیاهی و رنگرزی به شیوه سنتی بوده است. در واقع سه عامل رنگ، گره و نوع بافت در هم تنیده سه عامل دوام و استحکام فرش ساروق در گذشته بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی بیان کرد: در گذشته مقاومت فرش ساروق به دلیل گره و بافت در حدی بود که مسئله ای مانند استفاده از مواد شوینده قلیایی به بافت آن آسیب وارد نمی کرد و این از خصیصه های فرش ساروق بود، این موارد در کنار بروز بودن رنگ و طرح نیاز است در نظر گرفته شود.
ایزدی گفت: عدم شناسایی نیاز و سلیقه بازار هدف، دلایلی همچون از بین رفتن نخ ریسی سنتی، عدم استفاده از رنگ های قالب و کنار گذاشتن رنگ های گیاهی و استفاده از رنگ های شیمیایی : عدم شناسایی نیاز و سلیقه بازار هدف تهدید امروز حوزه فرش دستبافت استان است.
انتهای پیام/