اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

عدم شناسایی سلیقه بازار هدف تهدید صنعت فرش دستبافت است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: عدم شناسایی نیاز و سلیقه بازار هدف تهدید امروز حوزه فرش دستبافت استان است.

عدم شناسایی سلیقه بازار هدف تهدید صنعت فرش دستبافت است

علیرضا ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با اشاره به برگزاری همایش فرش دستباف استان مرکزی اظهار کرد: فرش از جمله کالاهایی است از گذشته تا به امروز جنبه اقتصادی برای مردم داشته و به عنوان یک دارایی به آن نگاه می‌کنند.

وی افزود: استحکام و بافت بر اساس سلیقه بازار هدف باعث شد، فرش این خطه در بازده زمانی خاص رونق بگیرد.

 ایزدی قیمت ارزان و تولید انبوه را دو اصل مطرح در اقتصاد روز دنیا برای عرضه کالا برشمرد و خاطرنشان کرد: این دو موضوع هوشمندانه در فرش ساروق در گذشته مورد توجه بود.

وی ادامه داد: فرش ساروق همپای قیمتی فرش همدان با توجه به سلیقه بازار هدف،  در گذشته به دو حوزه فرش محلی (مشتریان داخلی) و فرش آمریکایی(بافت بر اساس سفارش اروپایی و آمریکایی) تقسیم می شد. 

ایزدی عامل استحکام فرش را وابسته به گره‌های آن دانست و تصریح کرد: فرش ساروق که با دو نام آمریکایی و محلی در بازار شهرت داشته با دو هزار و 400 تا 4 هزار گره بافته می‌شد که این امر عاملی بود بر استحکام و مقاومت فرش اما امروزه فرش در همان خطه با هزار و 200 تا دو هزار گره بافته می‌شود. 

وی ادامه داد: اگر با دید هنری به فرش دستباف نگاه شود یک بخش از آن به نخ ریسی و رنگ آمیزی  اختصاص پیدا می‌کند و نباید از آن غافل شد.
 
ایزدی گفت: آنچه در فرش ساروق قدیم مشاهده می‌شد استفاده از رنگ‌های گیاهی و رنگرزی به شیوه سنتی بوده است. در واقع سه عامل رنگ، گره و نوع بافت در هم تنیده سه عامل دوام و استحکام فرش ساروق در گذشته بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی بیان کرد: در گذشته مقاومت فرش ساروق به دلیل گره و بافت در حدی بود که مسئله ای مانند استفاده از مواد شوینده قلیایی به بافت آن آسیب وارد نمی کرد و این از خصیصه های فرش ساروق بود، این موارد در کنار بروز بودن رنگ و طرح نیاز است در نظر گرفته شود.

 ایزدی گفت: عدم شناسایی نیاز و سلیقه بازار هدف، دلایلی همچون از بین رفتن نخ ریسی سنتی، عدم استفاده از رنگ های قالب و کنار گذاشتن رنگ های گیاهی و استفاده از رنگ های شیمیایی : عدم شناسایی نیاز و سلیقه بازار هدف تهدید امروز حوزه فرش دستبافت استان است.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول