اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

ماهیت آمریکا همان «شیطان بزرگ» است/ اساس مشکل آمریکا با نظام است

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: شاید فکر کنید مذاکره عادی است و بگویید آدم با دوستش که مذاکره نمی‌کند اما نکته مهمی که از آن در مذاکرات غفلت می‌شود، ماهیت آن است و ماهیت آمریکا همان «شیطان بزرگ» است که امام فرمودند.

ماهیت آمریکا همان «شیطان بزرگ» است/ اساس مشکل آمریکا با نظام است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علی باقری عصر امروز در جلسه‌ای با عنوان «چرا جنگ نمی‌شود؟ چرا مذاکره نمی‌کنیم؟» در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، در رابطه با مذاکره با آمریکا و چالش‌های آن گفت: شاید فکر کنید مذاکره کردن عادی است و بگویید آدم با دوستش که مذاکره نمی‌کند، اما نکته مهمی که از آن غفلت می‌شود این است که در مذاکرات ماهیت مدنظر است و ماهیت آمریکا همان شیطان بزرگ است که امام خمینی(ره) فرمودند. 

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با اشاره به تصویرسازی‌های صورت گرفته از آمریکا ادامه داد: یک نوع تصویرسازی از آمریکا صورت می‌گیرد و یک واقعیت وجود دارد، اما واقعیت این است که آمریکا قدرت دارد، اما ایستادگی در مقابل قدرت آن ممکن است مانند ایستادگی انسان در مقابل شیطان به قیمت جان تمام شود.

وی ادامه داد: یک تصویر دیگر شیطان توانمندی در اغواگری و حیله‌گری است، اگر ما به آمریکا نگاه کنیم همین تصویر را می‌بینیم، تجربه چهل ساله می‌گوید می‌توان مقابل آن ایستاد اما در مذاکره در مبانی‌مان مشکل ایجاد می‌کند.

باقری اظهار کرد: آمریکا چنین تصویرسازی از خود می‌کند و عده‌ای هم در داخل آن را امتداد می‌دهند که آمریکا قدرت بلامنازع دنیاست، در عرصه نظامی و علمی و سیاسی و فرهنگی و نمی‌شود در مقابل آن ایستاد، این وجهه‌ای است که آمریکا از خود نشان می‌دهد، هم ترامپ اینگونه است و هم اوباما بود.

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اضافه کرد: به‌عنوان مثال در ماجرای پهباد ترامپ گفت همین که ما خویشتن‌داری می‌کنیم نشان‌دهنده قدرت ماست یا گفت یک هفته‌ای می‌توانیم افغانستان را نابود کنیم، در حالی که وضعش در افغانستان به اندازه‌ای خراب است که با کسانی که خودش را تروریست می‌داند، مذاکره می‌کند و به نتیجه‌ای هم نمی‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: تصویرسازی دیگر که خود آمریکا و برخی در داخل از آمریکا نشان می‌دهند، این است که آمریکا قابل تعامل است، مثلا در دوره اوباما می‌گفتند او باراک حسین اوباما است و در عید نوروز پیام تبریک می‌فرستاد و ترامپ هم همین‌طور ادامه داد.

باقری افزود: اکنون همان تصویرسازی انجام می‌شود و به گونه‌ای دیگر می‌گویند ترامپ در انتخابات نیاز به یک برگ برنده دارد، اگر اکنون با او مذاکره کنیم و عکس بگیریم نیاز او برطرف می‌شود، در حالی که ترامپ می‌گوید می‌خواهم دارو و غذا را تحریم کنم و ریشه مردم ایران را بکنم.

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای عنوان کرد: یک عده نمی‌گذارند ماهیت اصلی آمریکا که شیطان بزرگ است شناخته شود و در داخل نیز نه تنها نمی‌گویند، شیطان بزرگ بلکه مقید هستند بگویند ایالات متحده آمریکا و می‌گویند رژیم تروریست ما چرا باید با آمریکا این‌گونه برخورد می‌کند.

وی ادامه داد: امام ۴۰ سال پیش که تعبیر شیطان بزرگ را به‌کار بردند و ما فراموش کردیم که بوش می‌گوید ایران محور شرارت است، تصویرسازی که او از ما می‌کند از امام الهام می‌گیرد و می‌گوید ایران تروریست است و ما خودمان قربانی تروریست هستیم.
 
باقری گفت: باید به ماهیت آمریکا که شیطان بزرگ است توجه کنید، نکته دوم بحث یکسان نبودن اهداف است، آمریکا با همان ویژگی اغواگری‌اش وقتی می‌خواهد با ما مواجه شود، می‌گوید ما نگرانیم که شما سلاح هسته‌ای بسازید، عده‌ای می‌گویند ما که چیزی به آمریکا ندادیم و آمریکا گفت سلاح هسته‌ای نسازید و ما هم که سلاح هسته‌ای نداشتیم.

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای افزود: آمریکا به‌دنبال فعالیت هسته‌ای ما نیست و اساس مشکل او با نظام است، برای نشان دادن چهره مثبت از خود این را مطرح می‌کند و عده‌ای در داخل می‌گویند ما سلاح هسته‌ای نمی‌خواهیم و فتوای رهبری این است پس برویم مذاکره کنیم.

وی ادامه داد: برجام تجربه است و ما در آن آنچه آمریکا می‌خواست به قیمت زیر پا گذاشتن خطوط قرمز رهبری پذیرفتیم و نظر آمریکا تأمین شد، رهبر انقلاب گفتند وزیر خارجه گفته است یک سری خطوط قرمز را نتوانستیم رعایت کنیم.

باقری تصریح کرد: برخی آمریکایی‌ها بعد از توافق وین گفتند ما به آنچه فکر نمی‌کردیم دست یافتیم، در بحث موشکی به آنچه می‌خواستند دست یافتند و در زمان اوباما نیز بسنده نکردند، همان زمان بحث موشکی را شروع کردند و کم‌کم در بحث‌های خود آوردند که باید درباره آن مذاکره کنیم.

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اظهار کرد: تفاوت نگاه دولت اوباما و ترامپ این است که اوباما می‌گفت باید پله‌پله جلو برویم، اول هسته‌ای را بگیریم بعد راحت‌تر می‌توانیم سراغ بحث موشکی و منطقه‌ای برویم.

وی بیان کرد: تجربه برجام، آمریکا را به غلط انداخت، به این دلیل بود که اگر ایران قرار است ایران این همه امتیاز بدهد چرا کم‌کم بگیریم، همه را با هم بگیریم، وزارت خارجه گفت اگر ۱۲ شرط را انجام دادید بعد با شما مذاکره می‌کنیم، این اندازه جسارت پیدا کردند.
 
باقری عنوان کرد: آنچه در ذهن طرف ایرانی مذاکره‌کننده بود، این بود که مسئله هسته‌ای را حل می‌کنیم در حالی که آن‌ها به‌دنبال انحلال مسأله هسته‌ای بودند و نگاهی فراتر از این بحث داشتند، این بحث را علنی گفتند، پنهان هم نمی‌کردند.

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با اشاره به توافق برجام مطرح کرد: آمریکا در مذاکره با مؤلفه پشتوانه قدرت حاضر می‌شود و ما به پشتوانه حقوق بین‌الملل می‌خواهیم وارد شویم، در زمانی که برجام پذیرفته شد این اشکال گرفته شد که اگر آمریکا بزند زیر برجام چه می‌شود، گفتند آمریکا این کار را نمی‌کند، چون برجام بخشی از قطعنامه شورای امنیت شده، آمریکا نمی‌تواند بزند زیر برجام چون اگر بزند وجهه آن مخدوش می‌شود و ما با طناب حقوق بین‌الملل درون چاه رفتیم.

وی افزود: آمریکا قلدر و لات است در دنیا و افتخار می‌کند که زیر عهدش بزند، آمریکا علنی از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند و اینگونه عمل می‌کند که بقیه بدانند اگر حرف مرا گوش ندهند هر بلایی ممکن است سرشان می‌آید.

باقری افزود: این ویژگی خاص دولت آمریکا نیست، بلکه طبیعت آمریکا است، برخی می‌خواهند به این دولت نسبت بدهند در حالی که ترامپ در این مقطع توافق اقتصادی و تجاری با کره را بهم زد، چون منافع آمریکا را تأمین نمی‌کرد، در دوره اوباما دقیقا همین اتفاق افتاده است، در دوره بوش پسر و کلینتون نیز همین طور بوده است.
 
عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ادامه داد: بحث آمریکا فقط ما نیستیم، ماهیت آمریکا این است که همان‌طور که امام خمینی(ره) گفتند، آمریکا شیطان بزرگ است و اقتضایش این است که این‌طور رفتار کند.

وی ادامه داد: رهبری گفتند این تعبیر امام درست است و ما به آن پایبند هستیم، در واقع آمریکا ویژگی‌اش این است و اقتضا نمی‌کند ما با آن مذاکره کنیم.

باقری با اشاره به عدم وقوع حمله آمریکا به ایران گفت: یکی از دلایلی که جنگ واقع می‌شود این است که طرف شروع‌کننده نیز باید خود را در عرصه‌های دیگر ناتوان ببیند و هم خود را در عرصه جنگ توانمند ببیند که هر دو وجه آن باید باشد، من اگر بتوانم شما را گول بزنم وارد تخاصم عملی با شما نمی‌شوم.

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اضافه کرد: اگر بخواهد جنگ شود باید یک اطمینان قابل اعتنایی داشته باشیم که در این جنگ بتوانم پیروز شوم، صدام وقتی سال ۵۹ به ایران حمله کرد جمع‌بندی‌اش این بود که با کشوری مواجه است که یک سال از انقلابش گذشته و ساختار حاکمیتی‌اش دچار تکانه‌هایی شده است، زمانی که جنگ شروع شد دولت رجایی تشکیل شده بود و تا پایان دوره بنی‌صدر سه وزاتخانه مهم ما وزیر نداشت، چنین فضایی در ساختار حاکمیتی آن زمان وجود داشت و صدام این‌ها را برای حمله تحلیل می‌کرد.

وی تشریح کرد : از طرف دیگر تنها قدرت دفاعی کشور در آن زمان ارتش بود، سپاه که مسؤول صیانت از انقلاب است هنوز قوام نیافته بود و بسیج نیز به صورت امروز وجود نداشت، وجه مشترک آن‌ها ایمان و باور به انقلاب و فرمانبری به امام بود، دو ماه قبل از نیز جنگ کودتای نوژه به‌وقوع پیوسته بود.

باقری ادامه داد: اگر آمریکا جنگ را آغاز کند باید امید به پیروزی داشته باشد اما تجاربی که آمریکا در این سال‌های گذشته دارد، حکم می‌کند که در جنگ بعدی پیروز نمی‌شود.

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اظهار کر : آمریکا بعد ۱۱ سپتامبر به افغانستان و بعد عراق حمله کرد و بعد فضا را آماده کرده بودند که نوبت ایران است، اما شرایطی برای آمریکا در عراق و افغانستان ایجاد شد که بیش از ۷۰ سرباز آمریکایی در روز کشته می‌شدند.

وی بیان کرد: این تعبیری است که ترامپ به‌کار برده که بیش از ۷ هزار میلیارد دلار در منطقه هزینه کردیم و امروز هیچ نداریم، بانی آن تفکر انقلاب اسلامی بوده که در عراق، بحرین، سوریه و لبنان برنامه‌های آمریکا با انسداد مواجه شده است.


باقری خاطرنشان کرد: در واقع وقتی آمریکا محاسبه می‌کند، می‌بیند که در عرصه‌های امتداد انقلاب اسلامی در مقاطع مختلف تیرشان به سنگ خورده است، تمام امکانات‌شان را گذاشتند در یمن و به‌جایی نرسیدند، اگر چه در یمن جنایت کردند اما به هدف خود نرسیدند، ریشه آن انقلاب اسلامی است، در واقع اینکه آمریکا وارد عرصه جنگ نمی‌شود دلیل اصلی‌اش این است.

انتهای پیام/ 70051/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول