اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نگرانی رئیس شورای شهر اصفهان از شرایط اقتصادی کارکنان شهرداری

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با وجود اینکه بعضی موانع قانونی وجود دارد و انجام هر گونه اقدامی هم مقدور نیست اما واقعیت این است که شرایط مجموعه کارکنان شهرداری را شرایط خوبی نمی‌بینیم.

نگرانی رئیس شورای شهر اصفهان از شرایط اقتصادی کارکنان شهرداری

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، علیرضا نصراصفهانی در صد و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان که با حضور 10 نفر از اعضای شورای شهر برگزار شد ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد پیامبر(ص) و امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: امید دارم با آغاز هفته وحدت یکپارچگی بین مسلمانان را تثبیت کرده و شرایطی را فراهم کنیم که روز به روز قدرت مسلمانان در سراسر جهان افزایش پیدا کند و همگان از این وحدت و همدلی در سراسر دنیا درس بگیرند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به افتتاح نمایشگاه کتاب در اصفهان در آستانه هفته کتاب، افزود: امید داریم روز به روز شاهد افزایش گرایش جوانان و نوجوانان به مطالعه باشیم و سطح مطالعه در کشور افزایش پیدا کند، چراکه با این روند بسیاری از مشکلاتی که تحت تأثیر جهل و نادانی است حل خواهد شد.

وضعیت کتابفروشی‌ها نگران‌کننده‌تر از مطالعه است

وی ادامه داد: اعداد و ارقام سرانه مطالعه در ایران همواره دچار تشطط است، این مسأله در شیوه محاسبه و نتیجه‌گیری موجب می‌شود که نتوانیم آمار درستی از سرانه مطالعه در کشور ارائه دهیم.

نصراصفهانی خاطرنشان کرد: سرانه مطالعه در کشور ما 10 تا 13 دقیقه در شبانه‌روز بوده و عددی نگران‌کننده است، از طرفی هم گرایش به شبکه‌های اجتماعی غالب و به نوعی جایگزین مطالعه کتاب شده است که اصلاً وضعیت مطلوبی نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر اینکه وضعیت کتابفروشی‌ها نگران‌کننده‌تر از مطالعه است، ادامه داد: این نگرانی از این جانب است که روز به روز تعداد کتابفروشی‌ها کاهش پیدا کرده و به کاربری‌های دیگر تبدیل می‌شوند، بنابراین دست‌اندرکاران این موضوع باید توجه و عنایت بیشتری داشته باشند و صدا و سیما هم باید نسبت به تبلیغ در امر مطالعه بیشتر اقدام کند.

وی اضافه کرد: وزارت ارشاد نیز لازم است مأموریت‌ها و مسؤولیت‌های خود را در تسهیل امور نشر بیشتر از گذشته انجام دهد و شرایط در مدارس و دانشگاه‌ها هم به گونه‌ای هموار باشد که شاهد افزایش سرانه مطالعه باشیم.

نصراصفهانی در ادامه قهرمانی تیم ملی فوتبال ساحلی ایران در مسابقات بین قاره‌ای را تبریک گفت و عنوان کرد: این موفقیت نشان می‌دهد در هر عرصه‌ای که سرمایه‌گذاری شده و به نقاط قوت و ضعف توجه شود می‌توانیم قدرت خود را به رخ دنیا بکشیم؛ امیرحسین اکبری آقای گل این مسابقات نیز اصفهانی بود.

وضعیت معیشتی کارکنان شهرداری خوب نیست

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شرایط اقتصادی کارکنان و کارگران در شهرداری نگران‌کننده است، مطرح کرد: با وجود اینکه بعضی موانع قانونی وجود دارد و انجام هر گونه اقدامی هم مقدور نیست اما واقعیت این است که شرایط مجموعه کارکنان شهرداری را شرایط خوبی نمی‌بینیم.

وی در ادامه بیان کرد: همیشه و خصوصاً در این ایام مقداری گلایه‌ها بالا گرفته است، هر چند قرار شد جلساتی داشته باشیم و اتخاذ تصمیم شود هم برای وضعیت فعلی و هم سال آینده که در بودجه توجه بیشتری به امور رفاهی شود، افزایش قیمت‌ها ادامه زندگی برای کسانی که با آبروداری در حال زندگی کردن هستند را سخت کرده است.

نصراصفهانی با اشاره به پشت سر گذاشتن 2 ماه محرم و صفر و ضرورت فعالیت در حوزه برنامه‌های نشاط‌آور، بیان کرد: امید داریم معاونت اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شهرداری و شهرداران مناطق 15 گانه تدابیری بیندیشند که شاهد برگزاری جشن‌ها در سطح شهر اصفهان باشیم، همان‌طور که قبل از محرم و صفر مشارکت محلات مختلف را داشتیم و به خوبی جواب داد و جشن‌هایی برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: اعضای شورا در کمیسیون‌های اجتماعی، محیط زیست و فرهنگی ورزشی همراهی کنند تا این برنامه‌ها از سر گرفته شده و بیشتر شود و اضطراب و استرس در جامعه کاهش یابد، نتیجه کاهش اضطراب و استرس از شهروندان موجب کاهش بیماری‌های صعب‌العلاج خواهد شد.

وی تصریح کرد: سازمان‌ها، نهادها، ارگان‌ها و ادارات وظایف و تکالیفی دارند که هر کدام باید وظایف خود را به درستی انجام دهند و نسبت به وظایفی که به عهده دارند ایفای نقش کنند، انجام وظایف باید به گونه‌ای باشد که مانع پیشبرد امور نشویم.

نصراصفهانی با بیان اینکه در مسیر کارهایی که انجام می‌شود قطعاً و یقیناً اشتباهاتی صورت می‌گیرد که البته غالب اینها سهوی است، عنوان کرد: یکی از مأموریت‌هایی که مراجع نظارتی دارند هدایت و راهنمایی است که نهایتاً با اغماض شرایطی را فراهم کنند که انگیزه‌ها در وجود کارکنان و کارمندان کاهش پیدا نکند، امید داریم همه مسؤولان مربوطه در این امر به همه ادارات کمک کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در پایان ابراز کرد: امید داریم جرأت و جسارتی که لازمه مدیریت در شرایط فعلی است افزایش پیدا کرده و ریسک‌پذیری مدیران هم افزایش یابد و وقت خود را برای رسیدگی به امور مردم صرف کنند.

شهرسازی الکترونیک از ضروریات شهرداری‌ها

شیرین طغیانی رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان در نطق میان دستور خود ضمن تبریک هفته وحدت و 17 آبان روز جهانی شهرسازی اظهار کرد: اگر هدف اصلی مدیریت شهری را ارتقای کیفیت ارائه خدمات به شهروندان بدانیم شهرسازی الکترونیک می تواند به عنوان یک ابزار قوی و کارآمد در این زمینه به حساب آید.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: شهرسازی الکترونیک با توجه به شرایط حاکم بر دوره معاصر و زندگی امروز از ضروریات شهرداری‌ها است و باید مجموعه مدیریت شهری با یک برنامه‌ریزی صحیح و مدون در این زمینه گام بردارد.

وی با تأکید بر اینکه فواید و کاربردهای شهرسازی الکترونیک امروز بر کسی پوشیده نیست، گفت: یکی از مهمترین فواید شهرسازی الکترونیک حذف موازی‌کاری‌ها و کاهش مراجعات مردمی به شهرداری‌ها و به تبع آن افزایش کیفیت ارائه خدمات، تسریع در رسیدگی امور شهروندان، جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی، جلوگیری از مسائل مربوط به آلودگی هوا و همچنین افزایش شفافیت و نظارت بر برنامه‌ریزی دقیق و صحیح بر مبنای اطلاعات صحیح و به روز است.

سامانه «سرای 8» قابل نظارت و پایش باشد

طغیانی خاطرنشان کرد: امروز در شهرداری اصفهان نام شهرسازی الکترونیک با نام سرای 8 گره خورده است، با توجه به اهمیتی که این سامانه امروز در شهرداری و در پاسخگویی به شهروندان دارد ضروری است که مدیریت ارشد شهرداری نسبت به بررسی و آسیب‌شناسی چالش‌های این سامانه و تلاش در جهت رفع مشکلات و ارتقای سامانه گام بردارد به گونه‌ای که شهروندان برای بسیاری از امور خود دیگر نیازمند مراجعه حضوری به شهرداری‌های مناطق نباشند.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده و جلسات کارشناسی که طی یک سال گذشته با مدیران و مسؤولان مربوطه در این حوزه برگزار شده است، عدم وجود مسؤول مشخص و پیگیر برای سامانه به شدت احساس می‌شود و لازم است شهردار اصفهان ضمن ورود جدی به این موضوع و مشخص کردن مسؤول پاسخگو برنامه عملیاتی گام به گام به همراه زمانبندی مربوطه به هر گام را ارائه کند به گونه‌ای که این برنامه قابل نظارت و پایش باشد.

وی پیشنهاد داد: از نقطه نظرات کاربران این سامانه در مناطق 15 گانه در سطوح مختلف باید استفاده شود و در برنامه پیشنهادی تلاش شود نواقص قبلی مرتفع شود.

کلافگی مردم از ترافیک سنگین شهر

پورمحمد شریعتی‌نیا نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه به عنوان دومین ناطق با بیان اینکه ترافیک شهر در چند روز گذشته شهروندان را کلافه کرده است، عنوان کرد: قسمتی از این ترافیک سنگین به مدیریت شهری و پلیس راهنمایی و رانندگی برمی‌گردد، قسمت دیگر هم به فرهنگ شهروندی برمی‌گردد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: پارک دوبله و سوبله شهروندان و عدم وجود پلیس راهنمایی و رانندگی دوسوم خیابان‌های شهر را تبدیل به پارکینگ کرده است و عملاً در خیابان‌های مرکزی شهر یک لاین کنار خیابان به محل پارک کاسبان محل تبدیل شده است.

وی اذعان کرد: این مسأله نیاز به بررسی، برنامه‌ریزی و اقدام لازم از طرف معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری دارد تا با هماهنگی پلیس راهنمایی و رانندگی اقدام سریع و عاجل انجام شود که رفت و آمد برای شهروندان روان‌تر شود.

شریعتی‌نیا خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های کاهش این ترافیک احداث توقف‌گاه و بارانداز با مقیاس بزرگ و کوچک جهت جلوگیری از ورود حجم انبوه خودروهای باربر سنگین به محدوده داخل شهر و توزیع بارها با خودروهای کوچک جهت جلوگیری از ورود خسارت به زیرساخت‌های شهری و ارتقای امنیت شهروندان و بهبود شرایط زیست محیطی همچون جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها حاصل از سوخت خودروها است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: پیشنهاد می‌شود ️در مناطق 9، 6، 5، 4، 2، 12 و 13 تملک و ساخت توقف‌گاه عمومی شهری با جدیت دنبال شود و زمینه‌های مناسب جهت تملک و ساخت در بودجه 99 شهرداری لحاظ شود.

وی در پایان اذعان کرد: در حال حاضر 9 هزار خودروی دیزلی درون‌شهری شامل 2 هزار خودروی سبک و 7 هزار خودروی دیزلی سنگین و حدود 700 اتوبوس به غیر از اتوبوس‌های اتوبوسرانی در کوچه و خیابان‌ها و مناطق حاشیه‌ای شهر پارک شده است و مزاحمت‌هایی را برای مردم به وجود می‌آورند که باید با برنامه‌ریزی این معضل رفع شود.

وظایف شهرداری در قبال معلولان

امیراحمد زندآور رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به قرار داشتن در آستانه هفته وحدت مطرح کرد: این هفته فرصت مناسبی است تا ضرورت همبستگی و یک‎دلی جهان اسلام به ویژه در این زمان پُر از فتنه و آشوب، با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر اینکه باید میراث نبوت را پاس داریم تا به قهقرای جهل و ظلمت سقوط نکنیم، گفت: پیام هفته وحدت این است که با دست اتّحاد و ذهن هوشیار، در سایه دستورات پیامبر خدا(ص) و عترت پاک آن حضرت، مانع از تفرقه‌افکنی بیگانگان شویم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه معلولان نیز همانند دیگر اقشار، بخشی از جامعه ایرانی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند، ابراز کرد: معلولان شهروندانی هستند که باید امکان استفاده از طرح‌های شهری و حضور در فضاهای عمومی را داشته باشند؛ بر اساس تبصره ماده 2 قانون حمایت از معلولان مصوب 1396 مجلس شورای اسلامی، کلیه نهادهای عمومی از جمله شهرداری‌ها موظف هستند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها، اماکن عمومی، معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم شود.

زندآور تصریح کرد: بر اساس ماده 4 قانون حمایت از معلولان، شهرداری‌ها مکلف هستند صدور پروانه احداث و بازسازی و پایان کار برای تمام ساختمان‌ها و اماکن با کاربری عمومی از جمله مجتمع‌های مسکونی، تجاری، اداری، درمانی و آموزشی را با رعایت ضوابط و استانداردهای مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و اصلاحات پس از آن در مورد دسترس‌پذیری برای افراد دارای معلولیت توسط مجری مشروط کند.

مجتمع‌های مسکونی، تجاری و اداری برای معلولان دسترس‌پذیر نیست

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: علی‌رغم اینکه در سال‌های اخیر، شهرداری اقدامات مثبتی در زمینه مناسب‌سازی معابر و برخی فضاهای عمومی مثل پارک‌ها داشته است، اما در مورد مجوزهای صادرشده برای احداث مجتمع‌های مسکونی، تجاری، اداری و... به این امر توجه چندانی نشده و در بخش نظارت هم اقدامات جدی صورت نمی‌گیرد، به صورتی که بسیاری از این ساختمان‌ها برای معلولان دسترس‌پذیر نیستند.

وی بر این نکته تأکید کرد که معلولان نباید در خرید خانه محدودیت داشته باشند و یا پس از خرید آن مجبور شوند شخصاً آن را مناسب‌سازی کنند و ابراز کرد: معلول باید بتواند بدون دغدغه و با ایمنی و امنیت کافی از منزل خود خارج شده و در معابر بدون کمک دیگران تردد کند، همچنین به امکانات شهری از جمله پارک‌ها، کتابخانه‌ها و بانک دسترسی داشته باشد.

زندآور با تأکید بر الزام سایر اماکن عمومی نسبت به ایجاد دسترسی برای معلولان توسط شهرداری و در محدوده اختیارات خود، بیان کرد: در مورد تردد معلولان با حمل و نقل عمومی نیز بر اساس تبصره یک ماده 5 قانون حمایت از معلولان، شهرداری مکلف شده است که سامانه حمل و نقل ویژه معلولان با معلولیت شدید را راه‌اندازی کند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه ابراز کرد: تنها اقدام شهرداری اصفهان در این زمینه تجهیز 3 دستگاه ون توسط بخش خصوصی بوده که خدمات مناسبی نیز ارائه نداده‌اند و موجب نارضایتی این قشر از شهروندان شده است، در صورتی که در تهران و مشهد سامانه‌هایی برای خدمت‌رسانی در این زمینه ایجاد شده است.

تذکر در تذکر به شهردار و رئیس شورا

کوروش محمدی رئیس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان در بخش تذکرات به تذکری که 2 هفته پیش در جلسه شورا در رابطه با مترو داده بود، اشاره و خاطرنشان کرد: به این تذکر توجهی نشد، امید دارم رئیس شورای شهر و شهردار اصفهان به این موضوع رسیدگی کنند.

رئیس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه به مسابقات ورزشی معلولان اشاره کرد و گفت: امروز درجریان رقابت‌های پارادومیدانی علیرضا مختاری مدال نقره پرتاب وزنه کلاس 53 و یک سهمیه پاراالمپیک را برای کشور به ارمغان آورد، علی قاسمی نیز در دوی 100 و 200 متر رقابت دارد که امید داریم او نیز سهمیه المپیک و مدال کسب کند.

دلیل اجرایی نشدن طرح ترافیک جدید چیست؟

مهدی مزروعی رئیس کمیسیون‌ فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در تذکر خود مطرح کرد: طرح ترافیک جدید قرار بود در مرداد ماه 97 اجرایی شود اما به دلیل موانعی به اول مهرماه یا نهایتاً نیمه دوم مهرماه 98 منتقل شد اما باز هم این طرح اجرایی نشده است.

رئیس کمیسیون‌ فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه این سؤال را مطرح کرد که با توجه به استدلال موجود در تصویب این طرح که ناظر به ساماندهی ترافیک مرکز شهر و کاهش آلودگی این مناطق بوده است، دلیل اجرایی نشدن طرح ترافیک جدید چیست.

پیشرفت خوب سد تونل سوم کوهرنگ

فتح‌اله معین رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در بخش تذکرات با اشاره به گذشت قریب به 2 ماه از فصل پاییز گفت: شهر اصفهان و حوزه آبخیز زاینده‌رود برخلاف وضعیت طبیعی سنواتی خود از بارش قابل توجهی در این مدت برخوردار نبوده است.

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: هرچند در ابتدای سال آبی قرار گرفته‌ایم و فرصت امیدواری برای افزایش بارش‌ها وجود دارد اما با توجه به تداوم بی‌تدبیری‌ها در بهره‌برداری از زاینده‌رود و افزایش برداشت‌های غیرمجاز در بالادست و عدم انجام وظایف قانونی توسط وزارت نیرو، بیم آن داریم که همچنان حقوق قانونی و تاریخی حقابه‌داران استان اصفهان تضییع شود‌.

وی ضمن ابراز امیدواری از پیگیری حقابه اصفهان توسط استاندار اصفهان و نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: طی چند ماه گذشته ساخت سد تونل سوم کوهرنگ از پیشرفت مناسبی برخوردار بوده است، امید داریم این اقدامات تداوم داشته باشد و از هم اکنون هشدار به وزارت نیرو جهت جلوگیری از برداشت غیرمجاز از این بخش از آب‌های استحصالی داده شود.

عدم اختصاص ردیف اعتبار به سامانه دوم آب آشامیدنی اصفهان در مجلس

معین در ادامه تصریح کرد: در سال جاری علی‌رغم پیگیری‌های همه‌جانبه به عمل آمده توسط استاندار اصفهان و نمایندگان اصفهان در مجلس ردیف اعتباری جهت سامانه دوم آب آشامیدنی اختصاص داده نشده و اجرای آن را با مشکلات متعدد مواجه ساختند. ‌

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: جای بسی تعجب است که اصفهان همچنان از داشتن آب شرب بهداشتی و پایدار محروم است، این در حالی است که بنا بر اعلام آب و فاضلاب کشور سرانه مصرف آب آشامیدنی مردم اصفهان جزو کمترین میزان مصرف در کشور است، امید است با اقدامات جدی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تدوین بودجه سال 99 سایه این ظلم بزرگ از سر مردم اصفهان برداشته شود.

انتهای پیام/63088/هـ30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول