اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

مقام ازبک: افغانستان باثبات پل صلح و دوستی بین آسیای مرکزی و جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه ازبکستان گفت: برقراری صلح و ثبات در افغانستان و تبدیل این کشور به بخش غیرقابل تقسیم آسیای مرکزی می تواند یک پل صلح و حسن همجواری بین مناطق آسیای جنوبی و مرکزی باشد.

مقام ازبک: افغانستان باثبات پل صلح و دوستی بین آسیای مرکزی و جنوبی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «دلشاد احداف» معاون وزیر امور خارجه ازبکستان در نشست بین المللی دانشگاه اقتصاد جهانی و دیپلماسی تحت عنوان «ازبکستان در جریانات امنیت منطقه ای و تغییرات جهانی» در جمع کارشناسان و دانشمندان افزود: ما افغانستان را به عنوان یک منبع ستیزه جویی و تهدید امنیت تلقی نمی کنیم بلکه به عنوان یک کشور دارای فرصت های استراتژیک قابل ملاحظه برای اجرای طرح و برنامه های بزرگ اقتصادی و اجتماعی تلقی می کنیم.

معاون وزیر امور خارجه ازبکستان اظهار داشت: ازبکستان از ورود فعال افغانستان به روابط اقتصادی جهانی، تبدیل این کشور به یک قسمت تقسیم ناپذیر آسیای مرکزی استقبال می کند.

«احداف» تاکید کرد: برقراری صلح ثبات در افغانستان، تبدیل این کشور به یک قسمت غیرقابل تقسیم آسیای مرکزی می تواند یک پل صلح و حسن همجواری بین مناطق آسیای جنوبی و مرکزی باشد.

وی ادامه داد: در نتیجه برقراری روابط شفاف و موثر ازبکستان و تشریک مساعی همه کشورهای آسیای مرکزی طی یک مدت کوتاه در منطقه یک فضای دوستی و حسن همجواری برقرار شد.

معاون وزیر امور خارجه ازبکستان تصریح کرد: با توجه به در نظر گرفتن منافع یکدیگر کشورهای آسیای مرکزی توانستند مسایل موجود از جمله علامت گذاری مرزهای دولتی، بهره برداری عاقلانه از منابع آب و توسعه  روابط و تجارت منطقه ای به یک راه حل و فصل مطلوب دست یافتند.

«دلشاد احداف» اظهار داشت: کشورهای منطقه اقداماتی را در ابعاد تحکیم ثبات منطقه و همکاری های اقتصادی متقابلا سودمند انجام می دهند.

این دیپلمات ارشد در ادامه گفت: هم اکنون ازبکستان در نتیجه اصلاحات آغاز شده در منطقه به یک کشور بیش از پیش شفاف تر، موثرتر و قابل رقابت در عرصه بین المللی تبدیل شده است.

معاون وزیر امور خارجه ازبکستان یادآوری کرد: هم اکنون ازبکستان در زمینه های احیایی اساس های سنتی اسلام، توسعه اسلام اعتدالی، حفظ اهمیت روز فرهنگی و ایدئولوژی آن نیز تلاش های قابل ملاحظه ای انجام می دهد که این امر توسط جامعه جهانی مورد استقبال قرار گرفته است.

«دلشاد احداف» اظهار داشت: به نوبه خود ابتکارات سیاست خارجی این جمهوری امکان فضای اعتماد و حسن همجواری در آسیای مرکزی را فراهم آورد.

شرکت کنندگان دیگر نیز در این نشست ضمن سخنرانی به بررسی مسایل اعتماد و حسن تفاهم در حل و فصل مسائل منطقه ای، علاقه‌مندی جامعه جهانی به ازبکستان، پیشبرد طرح های زیربنایی بین المللی در آسیای مرکزی و دیگر پرداختند.

این نشست بین المللی با همکاری دانشگاه های «کنت» و «کمبریج» انگلستان، دانشگاه های بلاروس، تاجیکستان، آذربایجان برگزار و در آن کارشناسان و دانشمندان از کشورهای انگلستان، آمریکا، روسیه، چین، بلاروس، اسپانیا، آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان شرکت کردند.   

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول