اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

لزوم گسترش فعالیت‌های رسانه‌ای پرس‌تی‌وی برای آزادی دکتر سلیمانی

رئیس بسیج رسانه گفت: پرس تی ‌وی باید از ظرفیت دیگر رسانه‌ها نیز استفاده کرده و کمپین خود را گسترش دهد تا فشار افکار عمومی بر دولت آمریکا افزایش یافته و توجه مردم به موضوع بیشتر جلب شود.

لزوم گسترش فعالیت‌های رسانه‌ای پرس‌تی‌وی برای آزادی دکتر سلیمانی

«مسعود بصیری» رئیس بسیج رسانه کشور و نایب رئیس انجمن روزنامه نگاران مسلمان در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس درباره راه‌اندازی کمپین رسانه‌ای پرس تی‌وی برای آزادی دکتر سلیمانی از زندان‌های آمریکا گفت: رسانه‌های دنیا برای فعال نگه داشتن یک موضوع در فکر مخاطبان خود با ایجاد کمپین‌ها یا گزارش‌های متعدد و متنوع هدف خود را دنبال  می‌کنند که تا حدودی هم موفق هستند. بنا بر این کمپینی که برای دفاع از دکتر مسعود سلیمانی توسط شبکه پرس تی وی ایجاد شده، کاری خوب و به جایی است.

وی ادامه داد: اگرچه امروزه در دنیای خبر به دلیل حجم گسترده تولید محتوای رسانه‌های مختلف، تمرکز بر یک موضوع کار دشواری است و به عنوان مثال فعالیتی که رسانه‌های غرب در موضوع بازداشت جاسوسان سفارت آمریکا در تهران داشتند، تکرار نخواهد شد اما در نهایت با ایجاد کمپین و همبستگی می‌توان بخشی از خلاء اطلاع رسانی را جبران کرد یا سرعت خروج خبر از ذهن مردم را کاهش داد.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما حمایت پرس تی وی از  ایرانیانی که بدون ارتکاب جرمی بازداشت می شوند، می‌تواند موثر باشد؟، اظهارداشت: از لحاظ انسانی فعالیت پرس تی وی در بلند مدت علاوه بر نجات دانشمند ایرانی می‌تواند موجب روشنگری در خصوص وضعیت اسفناک حقوق بشر در آمریکا و ظلم دستگاه قضایی ایالات متحده نیز بشود. به همین دلیل کمپینی که  پرس‌ تی ‌وی به راه انداخته تنها یک فعالیت ساده برای آزادی یک شخص نیست بلکه این رفتار منجر به یک ‌عمل کلی خواهد شد که اصل آن همان بسط تئوری مقاومت فعال و متحرک است و در جزئیات می‌تواند ارائه دهنده الگوهای مبارزه موفق در عرصه‌های مخالف اجتماعی، سیاسی و حتی علمی باشد.

وی تاکید کرد: مشکل دولت آمریکا با جهان پیرامونش این است که نمی‌خواهد در عرصه‌های علمی نظاره گر برتری دیگر ملت ها باشد. این مسئله تنها در مورد ایران هم نیست. واشنگتن حتی در مورد اروپایی‌ها نیز همین رفتار را در پیش گرفته و اجازه رشد بیش از حد به آنها نمی‌دهد. به عنوان مثال فرانسه با وجود ادعای رفتار مستقل اروپایی و دور نگه داشتن خود از آمریکا هنوز در تولید هواپیماهای مسافربری ایرباس هم به آمریکا وابستگی شدید دارد. در مورد دیگر، آلمانی‌ها همچنان پذیرای بیش از ۳۵ هزار سرباز آمریکایی در کشورشان هستند و آمریکا هرگز در مورد عملکرد، رفت وآمد و پروازهای نظامی خود به دولت و ارتش آلمان اجازه دخالت نمی دهد. جالب است  که نیروهای ارتش آمریکا مستقر در اروپا بیش از نیروهای آنها در خاورمیانه است. این مثال ها نیز برای آگاهی مردم جهان از رفتار امریکا باید بیشتر مورد توجه پرس تی وی باشد.

وی با بیان اینکه روند تصمیم‌گیری و اعمال قدرت در آمریکا را باید در این چارچوب‌ها تحلیل کرد و لذا دستگیری دانشمندانی مانند دکتر مسعود سلیمانی هم در ادامه سیاست برخورد با ایران در راستای ایجاد محدودیت در عرصه دانش و ایدئولوژی دانست، عنوان داشت: آمریکایی‌ها با هر فناوری، ایده و نفری که منافع کوتاه یا طولانی مدت آنها را تهدید کند به شدت مقابله می‌کنند، لذا با دانشمندان و حتی اذهان نزدیک به ما نیز مبارزه می‌کنند، همانگونه که بعد از جنگ جهانی دوم با سوسیالیست‌های آمریکایی از ترس نفوذ شوروی برخورد قهرآمیز کرده و حتی دادگاه‌های تفتیش عقاید تشکیل دادند و شاید جالب باشد بدانید که آنها حتی به چارلی چاپلین هم اتهام وابستگی به تفکر سوسیالیستی زده و او برای مدتها از این کشور  تبعید شد.

وی تاکید کرد: ایستادگی در برابر این هجمه و هژمونی از دو طریق امکان دارد؛ اول پیشرفت در عرصه‌های علمی در حوزه‌های گوناگون نرم و سخت و دوم نظریه پردازی ایدئولوژیک، اثبات و نهادینه کردن آن توسط ابزارهای رسانه‌ای و دانشگاهی است.بنابراین جمهوری اسلامی ایران باید با تقویت رسانه‌های برون مرزی خود مانند پرس ‌تی‌ وی قدرت ارتباط با شهروندان دنیای غرب  را افزایش دهد. کمپین حمایت از مسعود سلیمانی که این شبکه انگلیسی زبان راه اندازی کرده را می‌توان از منظر راهبردی ادامه راهکار اقناع مردم سرزمین دشمن به نفع خود ارزیابی کرد.

وی در پایان گفت: به نظرم پرس تی ‌وی باید از ظرفیت دیگر رسانه‌ها نیز استفاده کرده و کمپین خود را گسترش دهد تا فشار افکار عمومی بر دولت آمریکا افزایش یافته و توجه مردم به موضوع بیشتر جلب شود.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول