اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
رد شدن از آگهی (5) اطلاعات بیشتر
پربازدیدها
فیلم| تولید گران‌ترین روسری‌های صادراتی دنیا با سابقه 2 هزار سال در اسکو چاپ باتیک یا کلاقه‌ای در هند، اندونزی، سریلانکا، تایلند و ایران رواج دارد و هنرمندان در شهر اسکو از این طریق روزگار می‌گذرانند و تولیدات خود را رهسپار عشق‌آباد ترکمنستان می‌کنند.
۱۳۹۸-۸-۸ ۰۱:۱۱ http://fna.ir/dd3yiz
0
۴:۵۶

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز،  «کلاقه‌‌ای» هنری است که طی آن منسوجات را بدون وسایل چاپگری طرح و نقش به‌صورت انبوه با روش‌های خاصی رنگ‌آمیزی و نقش‌اندازی می‌کنند. در این هنر، قسمت‌هایی از پارچه را با ماده‌ای مقاوم که مانع از نفوذ رنگ به پارچه می‌شود، می‌پوشانند تا با روشی خاص، نقش‌های دلخواه را به روی پارچه ایجاد کنند. ریشه‌ چاپ کلاقه‌ای به «چاپ باتیک» بر‌می‌گردد که واژه‌ای «جاوه‌ای» است.

« باتیک» به معنای چاپ مقاوم است، حدود 2 هزار سال پیش مردم قبایل «جاوه» در کشور اندونزی آن را کشف کردند که عصاره‌ بعضی از درختان از نفوذ رنگ به داخل پارچه جلوگیری می‌کرد و به این ترتیب یک روش مقاوم ابتدایی به‌وجود آمد و تبدیل به روش نقاشی و چاپ باتیک شد. 

ایرانیان نیز به‌واسطه قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم، بازرگانان و کاروان­‌هایی که از این مسیر عبور می­‌کردند با چاپ باتیک آشنا شده و آن را به‌کار گرفتند، شهرهایی از قبیل تبریز، اسکو، دیزج، کهنمو، اسکندان و باویل در استان آذربایجان‌شرقی در این­کار گوی سبقت را از دیگر شهرها‌ ربودند، به‌طوریکه امروزه شهرستان اسکو مهد و زادگاه چاپ باتیک در کشور به شمار می­‌رود.

هر چند که امروزه، کشورهایی مثل تایلند، اندونزی، سریلانکا و هند از پیشکسوتان تولید این هنر – صنعت به شمار می‌روند، اما در کشورهایی مثل آلمان و فرانسه نیز این هنر به اوج شکوفایی خود رسیده است به‌طوریکه به راحتی می­‌توان انواع طیف‌های رنگ، انواع پارچه‌های ابریشمی با رنگ­‌های مختلف و انواع وسایل این کار را تهیه کرد، بنابراین هرچند که این هنر در ایران ناشناخته مانده است اما در بیشتر کشورها این هنر، هنری کاملاً شناخته شده و پرطرفدار است.

از مجموع محصولات تولید شده چاپ باتیک در اسکو، در مجموع بیش از 40 درصد آن در بازار داخلی توزیع و مصرف می‌شود.

محصولات چاپ باتیک شهرستان اسکو، به مناطق وسیعی از سطح خاورمیانه از جمله کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، افغانستان، ازبکستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، قرقیزستان و ... صادر می‌شود.

 

 

انتهای پیام/60002/س/ر

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
همراه اول