اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

تولد دوباره در ایستگاه آخر/ زندگی اینجا جریان دارد

سرای سالمندان، دیگر خانه‌ای دور و ایستگاه آخر نیست؛ برنامه ریزی‌های خوبی برای این سراها صورت گرفته و سالمندانی که به هر دلیل خودشان تمایل به زندگی در این مراکز دارند می‌توانند با خیال راحت در جمع هم سن و سالانش ساعاتی را بگذرانند.

تولد دوباره در ایستگاه آخر/ زندگی اینجا جریان دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق مازندران، شاید تا سال‌های گذشته و یا همین سال‌های اخیر، خانه و سرای سالمندان را که می‌شنیدیم تنها به فکر سالمندان و پدربزرگ و مادربزرگان تنهایی بودیم که در انتظار فرزندان مانده‌اند و اگرچه شاید هنوز هم چنین باشد اما هستند مراکزی که به خانه نزدیک و امن برای سالمندان تبدیل شده و توان و نشاط آنان را افزایش داده‌اند.

 

 

نام خانه سالمندان که می‌آید همه ما به فکر مرکز نگهداری از سالمندان و خانه سالمندان می‌افتیم؛ خانه‌ای که بسیاری از ماها بارها و بارها به آن مراجعه کرده‌ایم و برخی از ماها به واسطه شغلی که برعهده داریم شاید بیشتر از سایر مردم به این مراکز رفت و آمد داشته‌ایم.

شاید بسیاری از ماها تاکنون به تفاوت مرکز توانبخشی سالمندان و مرکز نگهداری سالمندان توجه نکرده باشیم، مراکزی که تنها به فکر توانبخشی سالمندان و افزایش توانمندی‌های مختلف این قشر از جامعه هستند و تفاوت اساسی آن با خانه سالمندان در نیمه‌وقت بودن آن است.

ارتقای سطح سلامت سالمندان و بهبود کیفیت این افراد از اهداف کلی مرکز توانبخشی سالمندان است و این مراکز با فراهم کردن تمام امکانات مورد نیاز برای یک زندگی ایده‌آل، شرایط مناسبی را برای سالمندان مهیا می‌کنند و با دوری از دیدگاه صرفاً نگهداری سنتی در این خانه‌ها به فکر افزایش سلامت روح و جسم و جان در سالمندان است.

این مراکز ماندن بر سر دوراهی نگهداری از پدر و مادر مسن و سالمند در منزل یا خانه سالمندان نیست بلکه مرکزی برای توانمندسازی پدران و مادرانی است که به دور از هم‌سالان خود بوده و شاید در برخی از موارد حوصله خارج شدن از منزل را هم نداشته باشند.

 

 

مرکز توانبخشی سالمندان نیایش بهشهر، یکی از مراکز توانبخشی سالمندان است که به‌صورت روزانه میزبان سالمندان مختلف زن و مرد است و خدمات مختلف مشاوره، مطالعه، ورزشی، توانبخشی، روان‌شناسی و درمانی به سالمندان ارائه می‌کند.

وارد مرکز که می‌شوی به راستی خانه پدربزرگ و مادربزرگ با همان صمیمیت برایت تداعی می‌شود و پیش‌تر که می‌روی با تعدادی از پدربزرگان و مادربزرگان روبه‌رو می‌شوی که ساعاتی فارغ از هیاهو و مشکلات ریز و درشت بیرون از این خانه در کنار هم شاد هستند.

روزهای متفاوتی برای حضور پدربزرگان و مادربزرگان در این مرکز دیده شده و زنان و مردان در روزهای مختلفی که برای آنان برنامه‌ریزی شده است از ساعت ۷ صبح تا ۱۱ در این مرکز در کنار هم روزگار گذشته را مرور می‌کنند.

مرکزی با اتاق‌های مختلف ورزشی، سالن غذاخوری، سالن بازی، مددکاری و پزشکی است که خدمات بسیار مناسب و رایگانی را به سالمندان ارائه می‌کند.

در خارج از مرکز تصور از مرکز برایم مکانی با تخت‌هایی است که همچون همه خانه و مراکز سالمندان سالمندانی بر روی آن دراز کشیده و چشم به در دوخته‌اند اما با ورود به مرکز فضایی شاد و پر از زندگی و گرم را مشاهده می‌کنیم که شادی، و انرژی در آن موج می‌زند.

گوشه‌ای از مرکز برای فعالیت ورزشی در نظر گرفته شده است و پدربزرگانی را سوار بر دوچرخه و در حال رکاب زدن می‌بینم و در اتاقی که برای بازی در نظر گرفته شده است؛ تعدادی در حال بازی با منچ هستند.

صحبت کردن و ارتباط عاطفی با افراد مسن بسیار اهمیت دارد و اینجا هم تعدادی از سالمندان با بودن در کنار هم و مرور خاطرات گذشته، مشغله‌های کاری و زندگی  را از یاد برده و فرصتی مناسب برای آنان است.

 

 

* مرکز توانبخشی سالمندان، اوقات فراغتی برای سالمند

آقا محمد یکی از سالمندان با بیان اینکه در بسیاری از موارد فرزندان و نوه‌های ما به دلیل مشغله‌های کاری و درسی فرصت هم‌صحبتی با ما را ندارند و در برخی از موارد نمی‌توانیم از گذشته برای آنان بگوییم چرا که در باورشان نمی‌گنجد و همین موارد باعث می‌شود که نتوانند وقت کافی بگذارند و به ناچار بیشتر اوقات را در تنهایی سپری می‌کردیم اما از وقتی وارد این مرکز شدم، انگار تولد دوباره یافته و توانمندتر شده و انرژی دوباره گرفتم.

وی می‌گوید: تنها چند ساعت در روز را و در ساعاتی که فرزندان ما در منزل نیستند برای گذران اوقات به این مرکز می‌آییم و همچون زمانی که فرزندان ما در جوانی دوران اوقات فراغت را در کتابخانه‌ها و در بین هم‌سالان بودند، اکنون ما هم اوقات فراغت خود را در ساعاتی از روز در این مرکز بوده و دوباره به منزل و کنار خانواده برمی‌گردیم.

فرستادن پدران و مادران به خانه سالمندان، برای همه ما تصمیمی دشوار است که ممکن است سرزنش‌ها و قضاوت‌های اطرافیان، فقط استرس و فشار روحی را بیشتر کند اما مرکز توانبخشی سالمندان مرکزی جدای از خانه سالمندان و پدران و مادران سالمند را توانمندتر کرده و روابط آنان را با خانواده، نوه‌ها و گروه هم‌سالان افزایش می‌دهد.

خانه و مرکز سالمندان، خانه‌ای است که شاید در ابتدای ورود برای هر سالمندی، تصور خانه سالمندان و دوری از خانواده و ترد از منزل باشد اما بودند و هستند سالمندانی که با ورود به این مرکز نگهداری نه‌تنها تصور اولیه از یادشان رفت بلکه اکنون بیش از همیشه و زودتر از همه در این مرکز حضور یافته و از برنامه‌های مختلف بهره‌مند شده و استفاده می‌کنند و به گفته خودشان این مرکز تأثیر به‌سزایی در افزایش روابط و بهبودی آن داشته است.

 

 

* نیم روزی شاد در بین همسالان سالمند

حاج محمد یکی از سالمندانی است که اگر چه خانه و محیط خانه را برای دوران سالمندی در نظر گرفته است اما بودن در بین همسالان و گروه هم سن و سال را گامی برای افزایش نشاط و شادی سالمندان می‌داند و می‌گوید: من با آمدن روزانه به پارک و بودن در بین همکاران گذشته و هم‌سالان خود بخش بزرگی از تنهایی برطرف شد.

وی در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: دوستانی داشتم که به دلیل تنها بودن در منزل، فرزندان ناچار به حضورشان در مرکز توانبخشی شدند که اگرچه ابتدا اصلاً راضی به این وضعیت نبود اما وقتی در این مرکز حضور پیدا کرد اکنون دائماً به این مرکز رفت و آمد دارد و از خدمات مختلف بهره‌مند می‌شود و به قول خودش نیم روزی شاد را در بین همسالان خود دارد.

* کار نیمه وقت، اجازه حضور در مرکز سالمندان را از ما گرفت

علی آقا هم از جمله سالمندانی است که حقوقش کفاف زندگی‌اش را نمی‌دهد و ناچار است به کاری دیگر در سالمندی بپردازد و با وجود اینکه علاقه‌مند به بودن در کنار هم‌سالان خود در مرکز سالمندان است اما برای ادامه زندگی ناچار باید از علاقه بگذرد و کار کند.

وی با بیان اینکه مدتی را در این مرکز توانبخشی سالمندان بوده است، خدمات ارائه‌شده را مفید دانست و گفت: فردی گوشه‌گیر بودم و علاقه‌ای به این گونه بودن در کنار هم سن و سالان نداشتم و با ترغیب یکی از دوستان به این مرکز رفتم.

وی در گفت‌وگو با فارس، با اعلام اینکه خدمات بسیار خوبی در این مرکز توانبخشی به سالمندان ارائه می‌شود، اظهار کرد: خدمات بسیار خوب و مفید بود و زمان مناسبی هم برای افرادی مثل من بود، اما متاسفانه حقوق بازنشستگی کفاف خرج و مخارج را نمی‌دهد و مجبور به ترک مرکز و کار نیمه وقت شدم.

علی آقا خدمات ارائه شده در این مرکز را رایگان اعلام کرد و گفت: همه خدماتی که یک سالمند برای ادامه زندگی نیاز دارد در این مرکز وجود دارد؛ اما بسیاری از ماها به دلیل نداشتن تمکن مالی مناسب و پایین بودن حقوق بازنشستگی، ناچار به کار نیمه وقت هستیم و نمی‌توانیم دائماً در این مرکز باشیم.

 

 

رستمعلی عادل یکی از مدیران مرکز توانبخشی سالمندان در شرق مازندران می‌گوید: همواره شنیده‌ای که سالمندی، دوره‌ای حساس از زندگی است که توانایی استقلال فرد به‌دنبال ابتلا به بیماری‌های مختلف جسمی و ذهنی کمتر می‌شود و ممکن است فشار زیادی به خانواده به عنوان مراقب وارد شود که مراکز توانبخشی با افزایش توانایی در افراد سالمند، استقلال فردی آنان را افزایش داده و باور توانایی‌های آنان را افزایش می‌دهد.

وی در گفت‌وگو با فارس افزود: ارائه برنامه‌های ورزشی، میان وعده، روان‌شناسی، مددکاری اجتماعی، موسیقی، خوشنویسی، نقاشی و برگزاری اردوها و حضور در مدارس و مهدهای کودک و.. را از برنامه‌های مهم این مرکز اعلام کرد.

عادل گفت: ارتقای سطح سلامت سالمندان و بهبود کیفیت این افراد از اهداف کلی مرکز توانبخشی سالمندان است و این مراکز با فراهم کردن تمام امکانات مورد نیاز برای یک زندگی ایده‌آل، شرایط مناسبی را برای سالمندان مهیا می‌کند.

به گزارش فارس، مرکز روزانه توانبخشی سالمندان در کنار بسیاری از مراکز توانبخشی سالمندان، با دارا بودن برنامه‌های مختلف، گذران عمر را برای سالمندان عزیز شیرین و توام با شادی کرده و این مرکز با توجه به داشتن دغدغه برای تمامی سالمندان جامعه، تلاش دارد تا خدمات مختلف را در مرکز روزانه نگهداری و توانبخشی سالمندان ارائه کند.

خانواده‌هایی که به صورت روزانه نیاز به نگهداری سالمندان عزیزشان را در محیط خارج از منزل دارند؛ مراکز توانبخشی سالمندان روزانه گامی برای افزایش سلامت روح و جسم سالمندان است که می‌توان با اعتماد به این مراکز، پدران و مادران سالمند را روزانه، برای مدت محدودی در طول روز به آنان سپرد تا ضمن حضور آنان در بین همسالان‌شان، با بهره‌مندی از مشاوره، خدمات مددکاری، روان‌شناسی و ورزشی در این مراکز، زندگی شاد و پرنشاطی را به آنان هدیه کنند.

انتهای پیام/86002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول