اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

حال پروژه ملی قزوین - الموت - تنکابن؛ 12 سال پس از آغاز/ اقتصاد الموت، چشم‌انتظار افتتاح پروژه

احداث محور مواصلاتی قزوین-الموت-تنکابن، از حدود 12 سال قبل آغاز شده است، با وجود آنکه مردم منطقه محروم الموت و مردم استان قزوین همواره منتظر افتتاح این پروژه بوده‌اند، اما همواره مشکلات مطالعات خاک، پیوست زیست محیطی و گاهی تأمین اعتبار، اجرای این پروژۀ 12 ساله را به تأخیر انداخته است.

حال پروژه ملی قزوین - الموت - تنکابن؛ 12 سال پس از آغاز/ اقتصاد الموت، چشم‌انتظار افتتاح پروژه

خبرگزاری فارس، قزوین - پروژهٔ احداث محور قزوین-الموت-تنکابن یکی از پروژه‌های ملی است که علاوه بر تسهیل دسترسی استان‌های جنوبی و مرکزی از قزوین به شمال کشور، مسیر دسترسی قزوین به مازندران را نیز به اندازهٔ 180 کیلومتر کوتاه می‌کند.

از دیگر مزایای احداث این محور، شکوفایی اقتصاد و رونق گردشگری منطقهٔ الموت است. روستاهای این مسیر که طبیعت بکر، دست‌نخورده و منحصر به فردی دارند و از محصولات بی‌نظیری نیز برخوردارند، با احداث اتوبان قزوین-الموت دچار شکوفایی اقتصادی می‌شوند و برای مردم این منطقه و حتی مناطق هم‌جوار ایجاد اشتغال می‌گردد. در حال حاضر جاده‌های ارتباطی به سمت الموت پر پیچ‌ و خم، طولانی، کم‌عرض و مشکل‌دار هستند. احداث این مسیر می‌تواند گام بزرگی در جهت رفع محرومیت مردم منطقه باشد.

 یکی دیگر از مزایای احداث این محور، کاهش ترافیک موجود در جاده‌های شمالی و کاهش سوانح و حوادث رانندگی در این منطقه است؛ هم‌چنین با احداث محور قزوین-الموت، در هزینه‌های سوخت به میزان سالانه 100 میلیون لیتر صرفه‌جویی صورت می‌گیرد.

آغاز فاز نخست عملیات اجرایی پروژهٔ قزوین - الموت - تنکابن در سال 86

پیشنهاد احداث محور قزوین-الموت-تنکابن در سال ۸۲ طی سفر مقام معظم رهبری به استان قزوین توسط دولت وقت مطرح شد و فاز نخست عملیات اجرایی آن از سال 86 کلید خورد. این پروژه شامل 6 قطعه مجموعاً به طول 148 کیلومتر است که 2 قطعهٔ آن به طول حدود 95 کیلومتر در مسیر قزوین-الموت در استان قزوین واقع شده است. قطعهٔ نخست این پروژه از قزوین تا روستای شهرک به طول 65 کیلومتر و قطعهٔ دوم آن از روستای شهرک تا روستای وناش به طول 30 کیلومتر است و قطعات دیگر آن نیز در استان مازندران واقع شده‌اند.

پیش از این در برخی منابع خبری به نقل از معاون ساخت و توسعهٔ راه‌های شرکت ساخت و توسعهٔ زیربناهای حمل‌ونقل وقت کشور آمده بود مسیر قزوین-الموت در سال 98 به بهره‌برداری خواهد رسید که در حال حاضر نه‌تنها خبری از این بهره‌برداری نیست، بلکه اخبار ضد و نقیضی در رابطه با این پروژه به گوش می‌رسد.

 

افزودن پیوست‌های زیست محیطی به پروژهٔ قزوین-الموت-تنکابن

طبق اخبار منتشر شده در رسانه‌های مختلف، یکی از دلایل تأخیر در اجرای پروژهٔ قزوین-الموت-تنکابن، عدم تهیهٔ مطالعات زیست محیطی پروژه و جلوگیری سازمان حفاظت محیط زیست از ادامهٔ این پروژه بوده است که گویا طی دو سال گذشته این مشکل با سفر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و ارائهٔ پیوست‌های زیست محیطی تا حدودی حل‌وفصل شده است.

یکی از پیوست‌های زیست محیطی این پروژه که در خلال کار به آن افزوده شده است، ایجاد تونل در کیلومتر 45 الی 55 این مسیر برای حفظ وحوش منطقه و پوشش گیاهی مسیر است.

حسن عباسی‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: پروژهٔ قزوین-الموت-تنکابن طبق نظر سازمان حفاظت محیط زیست دارای پیوست زیست محیطی است و از این منظر مشکلی در زمینهٔ احداث این محور وجود ندارد. تمهیدات لازم به پیمانکاران این پروژه و به سازمان راه و شهرسازی ابلاغ شده است که لازم است این تمهیدات در ادامهٔ پروژه لحاظ شود، در غیر این‌صورت بی‌شک از پیشرفت کار ممانعت خواهیم کرد.

وی در ادامه اظهار می‌کند: پروژه‌ای که در حال حاضر پیوست زیست محیطی ندارد، پروژهٔ جادهٔ قزوین-کلاچای است که محیط زیست به‌شدت با احداث آن مخالف است و تا زمانی‌که پروژهٔ مذکور پیوست زیست محیطی نداشته باشد و گزینه‌های مختلف آن در راستای حفاظت از محیط زیست بررسی نشود و اصلاحات لازم بر اساس نظریات محیط زیست انجام نشود اجازهٔ ادامهٔ کار به آن داده نخواهد شد، در حال حاضر نیز این پروژه به‌دلیل عبور جاده از داخل منطقهٔ حفاظت شده، متوقف است.

 

جادهٔ الموت-تنکابن یک بلای زیست محیطی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین در حالی از دارا بودن پیوست زیست محیطی پروژهٔ قزوین-الموت-تنکابن سخن می‌گوید که مدتی پیش اصغر دانشیان، معاون توسعهٔ مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم معارفهٔ وی از جادهٔ الموت-تنکابن به‌عنوان یکی از پروژه‌های تأسف بار در زمینهٔ مباحث زیست محیطی یاد کرده بود و اظهار کرده بود: جاده‌ای که از الموت به تنکابن کشیده شده است، در وضعیت بسیار نامناسبی قرار دارد و بلاهای متعددی را بر سر محیط زیست این منطقه آورده است.

وی عنوان کرده بود: در حق این مسیر جفاهای بسیاری شده است که البته بنا بر این است که جاده‌ای در موازات این محور احداث شود که امیدواریم اشتباهات گذشته در جادهٔ جدید نیز تکرار نشود. مسعود حق‌لطفی، مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری فارس در قزوین اظهار می‌کند: پروژهٔ محور قزوین-الموت-تنکابن به نحوی است که در حین کار، در حال تهیهٔ مدیریت محیط زیستی آن نیز هستند، زیرا متأسفانه در مقطع اولیه این مدیریت انجام نشده است و در حین انجام کار، پیوست زیست محیطی آن تهیه می‌شود.

عباسی‌نژاد نیز به اهمیت جاده‌ها و مسیرهای عبور و مرور اشاره کرده و بیان می‌کند: سازمان حفاظت محیط زیست با احداث جاده و ایجاد رفاه و آسایش برای مردم به‌هیچ عنوان مخالفتی ندارد، اما جاده‌ها باید به‌گونه‌ای احداث شوند که با توجه به ارزیابی‌های انجام شده، متناسب با شرایط طبیعی و سازگار با محیط زیست منطقه باشند، نه این‌که به بهانهٔ احداث راه و جاده، بخواهیم بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی، قسمتی از طبیعت را از بین ببریم.

رانش زمین در محدودهٔ محور قزوین - الموت

یکی دیگر از مشکلات پروژهٔ ملی قزوین-الموت-تنکابن، رانش و لغزش زمین در محدودهٔ 35 الی 45 کیلومتری این مسیر در پایین اکبرآباد است که این مسئلهٔ بسیار مهم نیاز به مطالعات ژئوتکنیک و تهیهٔ طرح‌های حفاظتی و پایدارسازی داشته و دارد. خاک بخشی از منطقه‌ای که قرار است محور قزوین-الموت در آن احداث شود، رانشی است، به این معنا که انجام فعالیت‌های عمرانی در این منطقه با مشکلات فراوانی همراه است و نیاز به مطالعات گسترده در کنار اقدامات احتیاطی و کنترل‌کننده جهت عدم تخریب راه‌های ارتباطی دارد.

علی فرخزاد، معاون امور عمرانی استانداری قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: متأسفانه در زمان طراحی این پروژه برخی از مسائل مهم در نظر گرفته نشده است، زیرا قسمتی از مسیری که برای این محور انتخاب شده دارای خاک‌های رانشی است و در سال گذشته و امسال شاهد رانش زمین در این محور بوده‌ایم که همین امر باعث کندی پیشرفت پروژه شده و هزینه‌های مضاعفی را برای آن ایجاده کرده است. از طرف دیگر با مشاهدهٔ مسئلهٔ رانش زمین، دست‌اندرکاران پروژه تمهیداتی را ایجاد کرده‌اند که زمین این محور دچار رانش نشود که این تمهیدات نیز هزینه‌های مازادی را به پروژه تحمیل کرده است.

وی در ادامه عنوان می‌کند: لازم بود ملاحظات طراحی پروژه در رابطه با نوع خاک منطقه در ابتدای پروژه در نظر گرفته می‌شد. زمینی که در سال گذشته و امسال دچار رانش شده است، بدون شک در سالیان آینده نیز مجدد با این مشکل مواجه خواهد شد و بهره‌برداری پروژه را دچار مشکل خواهد کرد. اکنون نیز گویا چاره‌ای وجود ندارد و باید هر وقت زمین این محور رانش پیدا کرد مجدداً جاده دچار اصلاحات شود.

آیا پروژهٔ قزوین - الموت با مشکل تأمین اعتبار مواجه است؟

هر کدام از فازهای پروژهٔ قزوین-الموت-تنکابن پیمانکاران خاص خود را دارد. پیمانکار فاز نخست پروژه، شرکت سامان بیس گوهر و پیمانکار فاز دوم نیز قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) است.

پیش از این در منابع خبری به نقل از مسؤولان مختلف دخیل در پروژه، گفته شده بود که بخشی از اعتبار این پروژه از طریق فروش سهام فولاد خوزستان تأمین می‌شود. فرخزاد معاون عمرانی استاندار می‌گوید: تأمین اعتبار این پروژه دچار مشکل شده است، زیرا بخشی از اعتبار مورد نیاز این پروژه از محل فروش سهام فولاد خوزستان در نظر گرفته شده بود که اکنون به اتمام رسیده است و مابقی پروژه از محل اعتبارات ملی و عمرانی در حال اجرا و ادامه است.

حق‌لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استان در این‌باره می‌گوید: در حال حاضر پروژهٔ قزوین-الموت-تنکابن در حال انجام است و با مشکل خاصی مواجه نیست. قطعهٔ نخست این پروژه 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و با پیگیری‌های انجام شده، این قطعه در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. البته پیش از این نیز، حق‌لطفی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا از اتمام فاز نخست پروژه در سال 98 سخن گفته بود که البته این وعده نیز محقق نشد. وی در ادامه به خبرنگار فارس عنوان می‌کند: بودجهٔ این پروژه به‌صورت ملی تأمین می‌شود. برای فاز نخست این پروژه در استان قزوین تاکنون حدود 500 میلیارد تومان هزینه شده است و بخش‌های باقی‌ماندهٔ آن در استان قزوین نیز به حدود 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند.

 

شرکت فولاد خوزستان ارتباطی با پروژهٔ قزوین-الموت ندارد

ابوالفضل یاری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: پروژهٔ قزوین-الموت-تنکابن در بحث تأمین اعتبار مشکل جدی ندارد. مباحثی که در دوره‌ای مطرح شد مبنی بر این‌که این پروژه به‌دلیل اتمام فروش سهام فولاد خوزستان با کمبود اعتبار مواجه است، مربوط به فاز دوم این پروژه بود که قرار بود از محل فروش سهام نیروگاه سلطانیه و فروش سهام شرکت فولادی در جنوب کشور برای چند پروژه تأمین شود که البته این مسئله پیشرفت این پروژه را تحت تأثیر قرار نداده است.

وی در ادامه اظهار می‌کند: البته نمی‌توان منکر شد که در مباحث کلان کشوری، کمبود اعتبارات اکثر پروژه‌ها را دچار مشکل کرده است اما خوش‌بختانه هم ردیف اعتباری این پروژه وجود دارد و هم عدد اعتباری آن مشخص است، به همین دلیل مشکل جدی برای ادامهٔ کار وجود ندارد. پیمانکار فاز دوم این پروژه قرارگاه خاتم است که چندین پروژهٔ دیگر نیز در سطح استان قزوین دارند که ما حتی در حال پیگیری موضوع تهاتر نفت با این پیمانکار هستیم. در حال حاضر نیز مانع جدی برای پیشرفت این پروژه وجود ندارد و موضوع فروش سهام فولاد خوزستان مربوط به حدود ۲ سال پیش بود که تقریباً حل‌وفصل شد و این موضوع در دولت قبل اتفاق افتاده بود و در دولت جدید این مسئله به کلی منتفی شد و دیگر این پروژه از محل فروش این سهام پیش نمی‌رفت. در حال حاضر پروژهٔ قزوین-الموت-تنکابن نزدیک به 73 تا 74 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طی آخرین گزارشات، قسمتی که مربوط به استان قزوین است، در روستای شهرک در سال آینده با صرف 50 تا60 میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش فارس، احداث محور ویژه در مسیر الموت قزوین به سمت شمال کشور، یکی از آرزوهای دیرینه مردم این منطقۀ محروم در جهت شکوفایی گردشگری، رونق اقتصادی و رفع محرومیت الموت است. با وجود رخ‌داد مشکلات فراوان در مسیر اجرای پروژه، مردم الموت و استان قزوین منتظر هستند تا این پروژه 12 ساله به سرانجام رسیده و مسیر دسترسی مردم به الموت و نیز استان مازندران تسهیل شود. در حال حاضر مسؤولان مربوطه برای افتتاح فاز نخست این پروژه که در استان قزوین است، وعده بهره‌برداری در سال جاری یا نهایتاً سال آینده را می‌دهند.

------------------------

گزارش: معصومه امینی

-----------------------

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول