اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

گردشگری الکترونیک راهکاری نوین برای جهش صنعت گردشگری البرز

گردشگری الکترونیک مقوله ای جدید و نوپا در صنعت گردشگری است که می توان با عملی کردن آن در البرز کمک شایانی به توسعه این عرصه و در نهایت رشد اقتصادی این استان کرد.

گردشگری الکترونیک راهکاری نوین برای جهش صنعت گردشگری البرز

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، تجارت چمدانی در صنعت گردشگری به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار برای درآمدزایی، ارزآوری و ایجاد فرصت شغلی در جهان محسوب می شود. به گونه ای که امروزه این صنعت به یکی از پایه های اصلی و حیاتی اقتصاد بسیاری از کشورها تبدیل شده است.

گردشگری پس از صنعت نفت و خودروسازی سومین صنعت پردرآمد جهان به شمار می رود و ایران نیز براساس آمارهای سازمان جهانی گردشگری رتبه دهم در جاذبه های تاریخی و رتبه پنجم در جاذبه های طبیعی را دارد و از ظرفیت بسیار بالایی برای رشد و توسعه در این عرصه برخوردار است.

گردشگری نوین یا الکترونیکی چیست؟

امروزه پیشرفت های عرصه دیجیتال و گسترش اینترنت موجب پیدایش گردشگری الکترونیک شده که طی ۲۰ سال اخیر در بسیاری از کشورها مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته است. این نوع گردشگری بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات بنا شده که از طریق آن گردشگر می‌تواند در کوتاهترین زمان و با کمترین امکانات و هزینه به یک کشور یا مکانی خاص سفر و جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری یک کشور را شناسایی کند. در حقیقت گردشگری الکترونیک عبارت است از به کارگیری فناوری نوین برای ارائه سرویس‌های مورد نیاز گردشگران.

گردشگری الکترونیک به معنای حضور در سرزمین دیجیتال اطلاعات و ارتباطات و ظهور بر پهنه شبکه گسترده جهانی است که امکان مشاهده اطلاعات صوتی، تصویری و متنی را از دنیای فیزیکی پیرامون ما ایجاد می کند. در این نوع مسافرت لازم نیست مبالغ هنگفتی را برای سفر خود خرج کنید. در حقیقت سفر به کمک فناوری‌های نوین صورت می‌گیرد. گردشگری الکترونیک توانسته مرزهای کشورها را از میان بردارد و گامی مؤثر در جهت افزایش آگاهی و شناخت ملل از جاذبه‌های گردشگری و به تبع فرهنگ و میراث یکدیگر به شمار می رود.

با استفاده از گردشگری الکترونیک تمام بخش‌های سنتی صنعت گردشگری از قبیل خطوط هوایی، شرکت‌های کرایه اتومبیل، هتل‌ها، تورگردانان، دفاتر خدمات مسافرتی و سازمان‌های مدیریت مقصد و … می توانند فعالیت‌های خود را به صورت لحظه‌ای و آنلاین انجام دهند. اگر این نوع گردشگری که به مرور در استان هایی نظیر یزد، اصفهان و فارس در حال گسترش است در البرز نیز اجرایی شود می تواند موجب آگاهی توریست ها از جاذبه های استان و جذب آن ها شود.

استان البرز در گستره پنج هزار و 800 کیلومتری با بیش از 450 اثر طبیعی و تاریخی ثبت شده ملی یکی از استان های غنی است که در آن کم نظیرترین جاذبه های طبیعی و ژئوتوریسمی وجود دارد. وجود جاذبه های گردشگری همچون مناظر طبیعی یا تاریخی محور فراوان، بخشی از جاده چالوس، هوای مطبوع و لطیف، چشم اندازهای بدیع و فضای مناسب روستاهای کوهستانی از جمله بسترهای گردشگری البرز است اما صنعت گردشگری در این استان مغفول مانده و سرمایه گذاری لازم در آن صورت نگرفته است.

زیرساخت های گردشگری در البرز فراهم نیست

احمد ترکاشوند، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز در گفت و گو با خبرنگار فارس در البرز گفت: با گسترش اینترنت و افزایش استارتاپ ها در عرصه های مختلف ناچار هستیم صنعت گردشگری را به این جهت سوق دهیم. به همین دلیل تفاهم نامه ای در این زمینه بین میراث فرهنگی و وزارت اطلاعات و ارتباطات در حال انعقاد بوده و حمایت های لازم از برخی فعالان استارتاپی که وارد این حوزه شده اند نیز از سوی میراث فرهنگی صورت گرفته است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز افزود: مشکل اصلی برای الکترونیکی شدن صنعت گردشگری البرز نبود زیرساخت های لازم است؛ چراکه طبیعت گردی یکی از حوزه های گردشگری است که این استان در آن از ظرفیت بالایی برخوردار است، اما بسیاری از روستاهای البرز فاقد امکانات لازم مانند هتل برای میزبانی از توریست ها هستند، حتی در بسیاری از آن ها خدمات آی تی و تلفن همراه وجود ندارد بنابراین در گردشگری استان نمی توانیم پیشرفت خوبی برای جذب توریسم داشته باشیم اما تلاش می کنیم در آینده وضعیت را تغییر دهیم.

صنعت گردشگری البرز مغفول مانده است

به جز فراهم نبودن زیر ساخت ها برای گردشگری در استان البرز به دلیل بی توجهی مسؤولان در سالیان اخیر شاهد تخریب برخی آثار تاریخی همچون خانه مصدق، کاخ مروارید و ... هستیم و همچنین گسترش صنایع و حضور کارخانجات متعدد بخشی از طبیعت این استان را با مشکلات جدی مواجه کرده و چون برنامه منسجمی برای حفظ طبیعت زیبای البرز وجود نداشته جاذبه های طبیعی استان در تقابل صنعت و طبیعت مورد آسیب قرار گرفته است.

علی درویش پور، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز در این زمینه اعلام کرد: بیش از ۵۰۰ میلیون تردد در سال ۹۷ در مسیرهای استان البرز به ثبت رسیده اما سهم اقامت در این استان بسیار ناچیز بوده است.

خشایار صفاپور، فعال حوزه گردشگری استان البرز در گفت و گو با خبرنگار فارس در البرز گفت: عدم استفاده از پتانسیل های این استان در صنعت گردشگری و مغفول ماندن برخی نقاط البرز مانند هلجرد که زمینه خوبی برای تبدیل به فضای بومگردی دارند بسیار عجیب است.

این فعال حوزه گردشگری استان البرز بیان کرد: در روستایی مانند برغان به جای اینکه جاذبه های روستا به چشم بخورند رستوران های رنگارنگ حضور برجسته ای دارند و این نشان می دهد سیاست گذاری صحیحی در رابطه با گردشگری این منطقه صورت نگرفته است.

صنعت گردشگری در البرز در اولویت نیست

محمد صادق، سبط الشیخ انصاری، معاون پارک علم و فناوری استان البرز و فعال حوزه گردشگری در گفت و گو با خبرنگار فارس در البرز گفت: صنعت گردشگری در البرز علیرغم پتانسیل بالای طبیعی و تاریخی و همچنین موقعیت جغرافیایی برجسته استان پا نگرفته است و حتی گردشگری به شکل سنتی هم در استان رواج چندانی ندارد که بخواهند آن را الکترونیکی کنند. در استان این صنعت در اولویت نیست و نگاه به سمت صنایع دیگر است.

معاون پارک علم و فناوری استان البرز اذعان کرد: تعداد تورهای گردشگری استان زیاد نیست و زیرساخت های مناسبی هم برای راه اندازی تورهای مناسب وجود ندارد. اگر استارتاپ ها وارد عرصه گردشگری شوند معمولاً در سطح ملی فعالیت می کنند اما می توان فعلاً از ظرفیت استارتاپ ها به عنوان راهنمای سفر، تولید محتوا و شناسایی و معرفی جذابیت های گردشگری البرز به مردم استفاده کرد.

با توجه به اینکه ظرفیت صنعت گردشگری در استان البرز مغفول مانده و این استان نسبت به رقبای خود عقب افتاده است طی مسیر به شکل عادی نمی تواند این عقب ماندگی را جبران کند و مدیران استان باید برای یک جهش مناسب در این حوزه برنامه ریزی کنند. شاید استفاده از ظرفیت های استارتاپ ها و گردشگری الکترونیک بتواند راهبرد مناسبی برای ارتقای وضعیت فعلی در استان باشد.

----------------------------------------

تهیه گزارش: محمدامین اسکندری

----------------------------------------

انتهای پیام/گ/1106/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول