اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

رستاخیز بدون مرز اربعین، آغاز راه کربلا تا قدس است/ شور اهالی «حسینیه ایران» در دشت نینوا

رستاخیز اربعین با دمیدن صور حسینی، منتظران سرگشته و مستضعفان جهان را فرامی خواند تا با همبستگی جهانی و بدون مرز با امام زمان (عج) در پرده غیبت بیعت کنند و مسیر ظهور را برای تحقق وعده الهی هموار نمایند تا به‌زودی مسیر قدس را نیز بگشایند.

رستاخیز بدون مرز اربعین، آغاز راه کربلا تا قدس است/ شور اهالی «حسینیه ایران» در دشت نینوا

خبرگزاری فارس، یزد -اربعین آمد و هزار و سیصد و هشتاد و یک سال از شهادت امام حسین (ع) می‌گذرد و هر ثانیه که دل منتظران به ظهور منجی بشریت گره می‌خورد؛ عشق و شور حسینی هم شعله‌ور‌تر می‌شود.

مردم مؤمن حسینیه ایران (یزد) که سال‌هاست با عشق و شور حسینی نه‌تنها در تمام‌ روزهای سال مجالس یاد و ذکر مصیبت امام حسین (ع) را دارند بلکه همیشه در تمام ایام ماه محرم و صفر به‌ویژه تا اربعین، مراسم سوگواری شهادت اباعبدالله الحسین (ع) ویارانش را شکوهمند برگزار می‌کنند.

کجایند آنانی که حضور بی‌شمار مردم یزد در مجالس سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) در طول ایام سال را بهانه‌ای برای افسرده خواندن مردم یزد می‌پنداشتند و آن کارشناسان، که ببینند چگونه انقلاب اربعین و شور حسینی همه جهان را در برگرفته است و به انقلاب امام زمان (عج) پیوند خواهد خورد و اگر روزی چله‌نشینی یزدی‌ها و اشک بر مصیبت‌های امام حسین (ع) و یاران و اهل‌بیت پیامبر (علیهم‌السلام) از اولین روز محرم تا اربعین مورد سرزنش (به بهانه افسردگی یزدی‌ها) قرار می‌گرفت اکنون نسخه شفابخش افسردگان عالم بیان می‌شود.

روزهای نه‌چندان دور رزمندگان اسلام برای دفاع از اسلام و مرزهای کشور و نیز گشودن مسیر کربلا گروه‌گروه به جبهه‌ها اعزام می‌شدند و اکنون‌که وجب‌به‌وجب مرزهای کشور برای ورود و خروج زائران امام حسین (ع) به خون شهدای هشت سال دفاع مقدس رنگین شده است منتظر گشودن راه قدس از کربلا هستیم.

امسال مسلمانان از 100 کشور جهان برای اجتماع عظیم اربعین حسینی به کشور عراق سفر کردند تا قطره‌ای از این رستاخیز شوند و بر مستکبران عالم بتازند.

کجایند دشمنان انقلاب اسلامی که خودشان با تحریم اقتصادی بر طبل گرانی‌ها در داخل کشور می‌کوبند تا مردم را از شور انقلابی و حسینی بازدارند ولی نمی‌دانند وقتی مردم بخواهند پابرهنه و پای پیاده از کودک و بزرگ همه به میدان می‌آیند تا اعتقادات خود را متجلی نمایند و با همان شور حسینی ابرقدرت‌های کاخ‌نشین و شیطان‌صفت را سرنگون کنند.

افزایش 80 درصدی یزدی‌ها در مراسم اربعین 98 نسبت به سال گذشته

اهالی حسینیه ایران همراه با عاشقان اباعبدالله (ع) در سراسر کشور و دنیا امسال پرشورتر از سال های پیش به پیاده روی اربعین رفتند و آنگونه که مسؤولین حج و زیارت استان یزد می گویند ثبت‌نام  برای سفر اربعین در سامانه سماح هنوز ادامه دارد و در حال انجام است.

علی‌اصغر شریفی مدیر حج و زیارت استان یزد دراین‌باره به خبرنگار فارس در یزد گفت: سال گذشته آمار مسافران اربعین حسینی(ع) که در سامانه سماح ثبت‌نام نمودند 36 هزار و800نفر بوده است و امسال این آمار تاکنون از مرز 65 هزار نفر گذشت که افزایش 80 درصدی در این سامانه نسبت به پارسال را نشان می‌دهد.

او در مورد سفر یزدی‌ها به عتبات عالیات می‌گوید: از اول فروردین 98 نیز تا قبل از ماه صفر، بیش از هشت هزار نفر از یزدی‌ها از سوی 60 دفتر خدمات زیارتی به عتبات عالیات سفرکرده‌اند که تاکنون طی 20 روز اول ماه صفر این تعداد نسبت به شش ماه نخست سال، هشت برابر شده است و به‌طورقطع تا پایان ماه صفر همچنان افزایش می‌یابد.

* مبلغ پیشکسوت استان یزد از زیرساخت‌های فرهنگی پیاده‌روی اربعین می‌گوید

درحالی‌که با افزایش سیل مشتاقان در پیاده‌روی اربعین حسینی، سیل کمک‌ها و خدمات‌رسانی و برپایی موکب‌ها هم افزایش می‌یابد و کشور عراق نیازمند زیرساخت‌های بسیاری ازجمله توسعه جاده‌ای، حمل‌ونقل، ایجاد پارکینگ‌های بزرگ، ایجاد زیرساخت‌های برق، آب، گاز و ... است ولی توسعه زیرساخت‌های فرهنگی جز با حضور فعالان فرهنگی و با مهندسی برنامه‌های فرهنگی برای بصیرت افزایی زائران میسر نمی‌شود.

منصوره قیاسی استاد پیشکسوت حوزه علمیه خواهران استان یزد که از ابتدای انقلاب اسلامی درزمینهٔ بصیرت افزایی جامعه بانوان استان یزد فعال بوده است در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در یزد با تسلیت ایام اربعین شهادت اباعبدالله الحسین (ع) اینچنین می‌گوید: پیاده‌روی اربعین چند سالی است که به‌صورت ویژه با حضور همه مسلمانان از قاره‌های مختلف جهان برگزار می‌شود.

وقتی آمار افزایش سالیانه اربعین را مشاهده می‌کنم افزایش حضور مردم در تظاهرات خیابانی ماه محرم برای پیروزی انقلاب اسلامی در شهرهای مختلف ایران ازجمله یزد در ذهن من تداعی می‌شود.

در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی وقتی در شهر یزد به‌اتفاق 10 نفر از بانوان در تظاهرات اولین روز ماه محرم سال 56 شرکت کردیم به‌واسطه تعداد کم زنان در پیاده‌رو جمعیت مردان انقلابی را همراهی می‌کردیم درحالی‌که در تظاهرات روز عاشورا جمعیت زنان قابل‌شمارش نبود.

 

 

قیاسی ادامه می دهد: حرکت انقلابی پیاده‌روی اربعین هم از روزی که آغاز شد هرسال بر شور و جمعیت آن افزوده می‌شود که مسؤولیت فعالان فرهنگی را دوچندان می‌کند.

در سال‌های اولیه پیاده‌روی اربعین درخواست‌ها بر عدم حضور زنان و یا کودکان شکل می‌گرفت ولی اکنون آن‌قدر سیل مشتاقان زیاد است که زنان هم به همراه خانواده خود حضور میلیونی دارند و دیگر کسی به خودش اجازه نمی‌دهد که بر حضور زنان و کودکان انتقاد کند.

مردم با اربعین امام حسین (ع) متحول شده‌اند و یقین دارم که یکی از مسیرهای منتهی به ظهور منجی عالم بشریت است که نیازمند برنامه‌ریزی برای این چند روز پیاده‌روی اربعین است و بعد از پایان اربعین امسال همه برنامه ریزان و فعالان فرهنگی می‌بایست گرد هم بیایند و برای ارتقای بصیرت مردم، امام شناسی و شناخت وظایف عصر ظهور برای منتظران در قالب برنامه‌های فرهنگی موکب‌ها برنامه‌ریزی کنند و از همه مبلغان علاقه‌مند و فعالان فرهنگی و هنری در این مسیر دعوت نمایند.

مردم باید بدانند که این حرکت حسینی آنان در پیاده‌روی اربعین باعث بیداری مردم عالم و دیگر مسلمانان جهان می‌شود و بدانند که حرکت بیداری از امام حسین (ع) آغاز شد تا اسلام زنده بماند و چه بر سر شیعه آمده است که امام عصرش در پرده غیبت است و چه وظایفی برای تعجیل در ظهور دارد؟

شیخ انصاری پیش‌بینی کرده است که زمانی که مردم در پیاده‌روی اربعین به سمت اباعبدالله (ع) حرکت می‌کنند زمینه‌ساز ظهور خواهد بود و ما در روایات داریم که وقتی امام زمان (ع) حکومت خود در کوفه را تشکیل می‌دهد این شهر دارای دروازه‌های متعدد برای همه کشورهای جهان خواهد بود.

* امنیت پیاده‌روی اربعین حاصل خون شهدای مدافع حرم

قیاسی با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوترابی برای برگزاری پیاده‌روی اربعین در پشت مرز ایران و عراق و در مناطق عملیاتی جنوب گفت: سال‌های نه چندان دور، بسیاری از علاقه‌مندان این پیاده‌روی را به عشق اباعبدالله الحسین (ع) در پشت مرزها برگزار می‌کردند و باید این نعمت امروز و نیز وجود امنیت در مسیر کربلا را که حاصل خون شهدا و شهدای مدافع حرم است را قدر بدانیم.

در آخر از این مبلغ پیشکسوت یزدی سؤال کردیم که دیدگاه شما درباره برگزاری مجالس اباعبدالله الحسین (ع) در یزد و نیز رسم دیرین یزدی‌ها در برگزاری مجالس سوگواری از اولین روز ماه محرم تا اربعین به‌صورت مجالس باشکوه و مردمی چیست؟

و او اینگونه پاسخ داد: چند سالی است برخی به یزدی‌ها ایراد می‌گیرند که حضور در مجالس اباعبدالله الحسین (ع) و اشک بر مصیبت‌های امام حسین (ع) نشانه افسردگی مردم یزد است ولی اکنون ببینند که چگونه عشق حسینی در عالم فراگیر شده است و نسخه شفابخش برای افسردگان عالم شده است.

نه‌تنها مردم ایران بلکه مشتاقان امام حسین (ع) از سراسر جهان خود را به اجتماع اربعین می‌رسانند و چند سالی است که همایش جاماندگان اربعین هم در شهرهای مختلف برگزار می‌شود.

*افزایش ارسال امکانات از سوی یزدی‌ها در خدمت به زائران اربعین

روزانه با توجه به حضور پرشور مسافران اربعین، مسؤولان را هم به خدمت‌رسانی بیشتر کشانده است و طی چند روز گذشته اکثر دستگاه‌های حمل‌ونقل برون‌شهری یزد در خدمت زائران اربعین درآمده و مسؤولان حمل‌ونقل یزد را در مرز چذابه مستقر کرده است.

21 دستگاه حمل‌ونقل درون‌شهری یزد هم در داخل خاک عراق به‌صورت رایگان برای خدمات‌رسانی و جابجایی مسافران تا نجف و کربلا مستقرشده است.

انتشار اخبار اربعین و خدمات‌رسانی به زائران در اولویت رسانه‌های استان یزد قرارگرفته است تا اصحاب رسانه هم سهمی در این شور حسینی ایفا نمایند.

خبرها از استقرار بیش از 40 موکب پذیرایی یزدی‌ها در شهرهای زیارتی عراق و مسیر نجف تا کربلا حکایت دارند.

 گرچه با توجه به پیش‌بینی افزایش تعداد زائران در سال‌های آینده از هم‌اکنون می‌بایست برای جذب موکب‌های مردمی به‌ویژه برپایی موکب‌های مخصوص بانوان و کودکان فراخوان داد زیرا شرایط آب و هوایی در سال آینده گرم‌تر از هوای 40 درجه امسال عراق در ابتدای پاییز خواهد بود و امکانات بیشتری را می‌طلبد.

هر استان می‌تواند با توجه به‌اندازه ظرفیت مسافران اربعین برای افزایش سطح خدمات‌رسانی هم پیش‌بینی‌های لازم را برنامه‌ریزی کنند.

 

امسال برای اولین بار بیش از 40 نفر از نیروهای کادر پزشکی از استان یزد شامل پزشک و پرستار در کربلای معلا مستقرشده‌اند و شرکت‌های آمبولانس خصوصی هم با اعزام سه دستگاه آمبولانس و نیروی متخصص در این شور حسینی مشارکت داشته و دارند.

*پیاده‌روی بزرگ جاماندگان اربعین حسینی در یزد

به گفته معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین ساعت 6:30 از امام‌زاده جعفر (ع) آغاز می‌شود و تا مسجد جامع یزد همراه با برگزاری زیارت اربعین ادامه می‌یابد.

 

*برنامه سالیانه عزاداری یزدی‌ها در اربعین و پخش مستقیم از صداوسیما

هیئت‌های مذهبی یزد سال‌هاست که در اربعین حسینی (همچون تاسوعا و عاشورا و 13 محرم و اجتماع امسال هفتم محرم) از ساعت 7:30 صبح در مسجد تاریخی جامع یزد گرد هم می‌آیند و تا بعد از نماز مغرب و عشا به عزاداری می‌پردازند.

*اعزام خبرنگاران صداوسیمای یزد به عتبات عالیات و اعلام برنامه‌های پخش صداوسیما

صداوسیمای مرکز یزد در اقدامی بی‌نظیر با اعزام گروه خبرنگاران، مستندسازان و گزارشگران خود به عتبات عالیات، روزانه با ارسال گزارش‌های جذاب و دینی به‌صورت زنده از مسیر نجف تا کربلا و شهرهای زیارتی عراق به‌خصوص کربلای معلا، شور حسینی رتبه تصویر می‌کشد.

 

 

برنامه پیاده‌روی اربعین با پخش تصاویری از استودیو علقمه، موکب و عمودها در کربلا آخرین خبرها را از حال و هوای زائران اربعین حسینی گزارش می‌دهد.

پخش سیمای شبکه یزد هرروز حدود ساعت 9:30 و 13:45 و 18 و 23:30 به مدت 15 دقیقه و به‌صورت زنده تصاویری از حرکت زوار در مرزها، موکب‌های مختلف در کربلا و حضور زائران در حرم امام حسین (ع) از کربلا و از کنار حرم حضرت ابوالفضل العباس (ع) از استودیو علقمه را تقدیم بینندگان می‌کند.

در برنامه «واماامشب» نیز ساعت 21:45 ارتباط زنده با گزارشگران اعزامی برقرار و گزارش می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: در ارتباط زنده در مسیر نجف به کربلا از عمود 1080 استودیو حضرت فاطمه معصومه (س)، عمود 1120 و مرزهای شلمچه، چذابه و مهران و تصاویری از حضور زائران در حرم حسینی، بازگشت زائران اربعین به کشور و شلوغی مرزها پخش می‌شود.

 

 

 این برنامه به مناسبت پیاده‌روی زائران حسینی به‌سوی کربلا با اجرای محسن فلاح، تصویربرداری حمید محمدی و تدوین گری ایمان زارع از شبکه یزد پخش می‌شود.

ویژه‌برنامه «درسایه سار خورشید» به مناسبت اربعین حسینی به‌طور زنده و با بخش‌های ذکر مصیبت از سوی مداح، حضور کارشناس مذهبی با موضوع مناقب و فضایل آن امام همام و وله های گرافیکی از شبکه یزد پخش می‌شود.

این برنامه جمعه از ساعت 21:30 الی 22:30 با موضوع اربعین به تهیه‌کنندگی منصور حکیم‌آبادیان و کارگردانی محمد زمانی و حسینی کارشناس مذهبی و با مداحی نیکو نژاد به‌طور زنده از شبکه یزد پخش می‌شود.

ویژه‌برنامه «قافله عشق» به نویسندگی و تهیه‌کنندگی راضیه دهقانی زاده جمعه 26 مهر از ساعت 18:30 الی 20:30 به‌طور زنده از رادیو یزد پخش می‌شود.

در این برنامه گفتگو با مسؤولان موکب‌ها و حضور یزدی ها در پیاده‌روی اربعین، مداحی ذاکران، مطلب، تلفن و پیامک، موقوفات و روضه‌خوانی‌های دهه آخر صفر، آداب‌ورسوم به‌طور زنده از رادیو یزد پخش می‌شود.

برنامه «حسینیه ایران» ویژه‌برنامه رادیویی اربعین حسینی هم شنبه‌ مصادف با روز اربعین حسینی از ساعت 7:30 الی 14 به تقویت هیأت‌های عزاداری به تهیه‌کنندگی راضیه دهقانی زاده و اجرا امید حسین مرشدی و از ساعت 19:30 الی 23 به تهیه‌کنندگی فرانک سعیدی و اجرای حامد سلطانی از رادیو یزد پخش می‌شود.

در این برنامه‌ها با بخش‌های سفرنامه کربلا و چهل روز در کاروان کربلا چه گذشت قدم‌به‌قدم با کاروان حسینی همراه خواهید بود.

*پخش مستقیم عزاداری یزدی‌ها در اربعین حسینی از شبکه تابان

برنامه «حسینیه ایران» پخش زنده مراسم قدیمی برگزاری اربعین سیدالشهدا و عزاداری‌های هیأت ها و مردم دارالعباده در تاریخ 27 مهر 98 از مسجد جامع کبیر یزد واقع در خیابان امام یزد از ساعت 8 صبح تا 14 به تهیه‌کنندگی حامد ژیان پور و کارگردانی ابوالفضل دهقانی زاده خواهد بود.

در شامگاه اربعین هم برنامه زنده عزاداری هیأت های مذهبی یزد در مسجد و حسینیه حسنین(علیهم‌السلام) صفاییه (اطلسی) یزد از ساعت 20 تا 23 به تهیه‌کنندگی مسعود حکام زاده و کارگردانی محمد زمانی پخش می‌شود.

انتهای پیام/90030/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول