اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

سمنان؛ میزبان معاون سیاسی وزیر کشور/ آخرین خبرها از انتخابات

برنامه‌ریزی‌ها برای اخذ الکترونیکی رأی در انتخابات آینده در حداقل 10 درصد از حوزه‌های انتخاباتی انجام شده و منتظر نظر شورای نگهبان است.

سمنان؛ میزبان معاون سیاسی وزیر کشور/ آخرین خبرها از انتخابات

ب‍ه گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور دقایقی قبل در قالب نوزدهمین سفر استانی با استقبال استاندار و سایر مسؤولان وارد سمنان شد.

در جریان نوزدهمین سفر استانی معاون سیاسی وزیر کشور که به میزبانی سمنان برگزار می‌شود، علاوه بر تجدید میثاق با شهدای این استان، دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان، برگزاری جلسه ستاد انتخابات، نشست ویژه با دبیران احزاب استان، نشست هم‌اندیشی با معتمدان، برگزیدگان و نمایندگان گروه‌ها و اقشار استان نیز در برنامه قرار گرفته است.

سفر استانی عرف با تجدید میثاق با شهدای والامقام استان سمنان آغاز شده است و با رویکرد ارزیابی میزان آمادگی و توانمندی ستاد انتخابات استان و دیدار و هم‌اندیشی با جمع کثیری از معتمدان و نمایندگان اقشار مختلف مردم استان برگزار می‌شود.

همچنین جلسه ویژه مدیرکل سیاسی وزارت کشور با نمایندگان و اعضای احزاب و گروه‌های سیاسی استان سمنان نیز در جریان این سفر برگزار می‌شود.

معاون سیاسی وزیر کشور را در این سفر، حمید ملانوری مدیرکل سیاسی وزارت کشور و سیداسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور همراهی می‌کنند.

سفرهای استانی معاون سیاسی وزیر کشور با هدف ارزیابی و بررسی میزان آمادگی و توانمندی ستاد انتخابات استان و همچنین هم‌اندیشی با معتمدان و نمایندگان احزاب، گروه‌ها و اقشار مختلف استان‌ها برگزار می‌شود.

استقرار دستگاه الکترونیکی احراز هویت در شعب اخذ رأی

معاون سیاسی وزیر کشور اظهار کرد: در قالب طرح الکترونیکی کردن انتخابات، همه شعب اخذ رأی در انتخابات آتی به دستگاه الکترونیکی احراز هویت مجهز می‌شوند.

جمال عرف گفت: تجهیز شعب اخذ رأی به این دستگاه‌ها، نخستین قدم تأمین سلامت انتخابات است تا دیگر مسائلی نظیر استفاده از شناسنامه جعلی یا شناسنامه متوفیان در انتخابات وجود نداشته باشد.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای اخذ الکترونیکی رأی در حداقل 10 درصد 208 حوزه انتخاباتی در اسفندماه خبر داد و افزود: برای اجرای این طرح با شورای نگهبان در حال رایزنی هستیم.

معاون سیاسی وزیر کشور تصریح کرد: بر اساس تقویم انتخابات، هم‌اکنون 6 دوره از 10 دوره آموزش بیش از هزار نفر از عوامل برگزارکننده انتخابات اعم از فرمانداران، بخشداران و اعضای ستاد انتخابات استان‌ها در مشهد مقدس انجام شده است.

مشارکت حداکثری؛ سیاست کلان جمهوری اسلامی

جمال عرف، معاون سیاسی وزیر و رئیس ستاد انتخابات کشور در جریان هفتمین جلسه ستاد انتخابات استان سمنان اظهار داشت: جمهوری اسلامی در موقعیت رفیعی در منطقه قرار گرفته است و ناملایمات بین‌المللی ما را دچار غفلت نکند که چه جایگاه رفیعی در سطح بین‌المللی داریم.

وی با اشاره به این‌که سال ۹۸ را با شرایط ویژه شروع کردیم و قصد ترامپ به زانو درآوردن جمهوری اسلامی بود و در نظر داشتند نقاط ضعف کشور را شناسایی کنند و از همان طریق کشور را تحت‌فشار قرار دهند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی جزو معدود کشورهای دنیاست که بدون جنگ از ذیل بند ۷ و ماده ۴۱ خارج شده است و این امر ارزش بسیاری برای کشور دارد.

عرف ضمن اشاره به اینکه رئیس‌جمهور آمریکا به هیچ قاعده بین‌المللی پایبند نیست و تصور داشت با این فشارها جمهوری اسلامی بعد از یک سال دچار فروپاشی می‌شود، تأکید کرد: با وجود این‌که بارش باران شدید در ابتدای سال ۹۸ و روان شدن سیلاب در کشور و نیز تحریم‌ها فشار زیادی به کشور وارد کرد اما در حال حاضر کشور به ثبات نسبی در اقتصاد و جهش در سطح بین‌المللی رسیده است.

وی افزود: امروز جمهوری اسلامی در موقعیت رفیعی در منطقه قرار گرفته است و ناملایمات بین‌المللی ما را دچار غفلت نکند که چه جایگاه رفیعی در سطح بین‌المللی داریم؛ ضمن این‌که مشارکت مردم در اربعین به نسبت سال قبل یک میلیون نفر افزایش یافته است و این مشارکت بالا قدرت نرم، نفوذ راهبردی و قدرت معنوی جمهوری اسلامی را به نمایش می‌گذارد.

وی گفت: شاهدیم که در زمینه سانحه اخیر علیه نفتکش ایران، دست‌های پنهانی در کار است که نمی‌خواهد مسائل در منطقه رفع شود و جمهوری اسلامی به دنبال بررسی همراه با درایت و تدبیر این موضوع است.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به این‌که در شرایط موجود پیش‌بینی می‌شود انتخاباتی در سطح جمهوری اسلامی داشته باشیم، اظهار کرد: انتخابات مسأله ای است که می‌تواند آثار ملی و بین‌المللی برای کشور داشته باشد و سیاست کلان جمهوری اسلامی حضور و مشارکت حداکثری در انتخابات است.

وی تأکید کرد: اعضای ستاد انتخابات باید بر قانون اشراف و به این مهم توجه داشته باشند که انتخابات بانشاطی باید برگزار شود.

وی در خصوص اهمیت و تأثیر حضور و نقش‌آفرینی احزاب در عرصه انتخابات اظهار داشت: ۱۱۶ حزب دارای مجوز در کشور فعالیت دارند که طبق قانون و از نظر وزارت کشور تمام این احزاب می‌توانند در عرصه انتخابات وارد شوند؛ چراکه بخشی از کارکرد احزاب در زمان انتخابات است و اساساً فعالیت حزبی قانونی، از نظر وزارت کشور، یک فرصت است.

اشراف بر قانون، مهم‌ترین ابزار در برگزاری انتخابات

حبیب‌الله خجسته‌پور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان که در هفتمین جلسه ستاد انتخابات استان در جریان نوزدهمین سفر استانی معاونت سیاسی وزارت کشور به میزبانی سمنان سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه از ۱۸ اردیبهشت‌ماه احکام کمیته‌های ستاد انتخابات استان صادر شد، اظهار کرد: تاکنون شش جلسه ستاد انتخابات و دو جلسه نیز به ریاست شخص استاندار برگزار شده است.

خجسته پور با اشاره به اینکه چهار حوزه انتخابیه شاهرود، سمنان، گرمسار و دامغان از حوزه‌های اصلی انتخابات استان سمنان است و ۱۱ حوزه فرعی نیز در استان وجود دارد، گفت: ۶۵۲ شعبه اخذ رأی ویژه استان سمنان به هیأت‌های اجرایی پیشنهاد می‌شود و این تعداد شعب پیشنهادی به همان تعدادی است که در دهمین دوره انتخابات داشتیم.

وی افزود: درمجموع مشارکت مردم استان سمنان در انتخابات ۷۶.۵ درصد بوده و در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۷۰.۲ درصد در انتخابات مشارکت داشته‌اند؛ ضمن اینکه در دهمین دوره انتخابات ۱۰۹ کاندیدا ثبت‌نام و درمجموع با احتساب تعداد رد صلاحیت شدگان و افرادی که انصراف دادند، ۴۸ نفر در انتخابات رقابت کردند.

رئیس ستاد انتخابات استان سمنان اظهار کرد: در 6 جلسه برگزار شده ستاد انتخابات استان، تاکنون کار بررسی و شناسایی نقاط قوت و ضعف دوره‌های پیشین و نیز بررسی اصلاحات آیین‌نامه اجرایی موجود مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: برگزاری جلسات ستاد انتخابات در فرمانداری‌ها که تاکنون دو جلسه در گرمسار و دامغان برگزار شده ازجمله فعالیت‌های ابتکاری ستاد انتخابات استان است.

خجسته‌پور تأکید کرد: توجه به اینکه اشراف بر قانون، مهم‌ترین ابزار در برگزاری انتخابات است، تاکنون دوره‌های قانون خوانی ویژه اعضای ستاد انتخابات برگزار شده است و در جهت رفع ابهام از تجربیات کارشناسان حقوقی در این زمینه استفاده می‌شود.

انتهای پیام/2568/س/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول