اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

سلامت جسمی دانش‌آموزان در مدارس مورد توجه قرار گیرد

کارشناس مرکز بهداشت اراک می‌گوید: موضوع مهمی که باید در کنار علم‌آموزی به دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد، توجه به سلامت جسم و روان آنها است.

سلامت جسمی دانش‌آموزان در مدارس مورد توجه قرار گیرد

 به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، سلامت افراد جامعه همواره یکی از مهم‌ترین مسایل اساسی در تمام جوامع به شمار می‌رود و سرمایه‌گذاری در امر ارتقای سلامت جامعه یک شاخص ارزشمند در راستای رشد، توسعه، عدالت و رفاه اجتماعی است.

 با آغاز فصل مدارس و حضور دانش‌آموزان در کلاس درس و اهمیت موضوع وضعیت جسمانی و شرایط بدنی دانش‌آموزان رعایت ارگونومی در مدارس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 توجه روزافزون به ابعاد مختلف سلامت جسمی، روحی و روانی دانش آموزان در مدارس با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، ضروری است.

مدرسه مهم‌ترین مکان تأثیر بر سلامت جسمی و روحی دانش آموزان است که باید از لحاظ شرایط فیزیکی بستر مناسب برای تامین سلامت را فراهم کند.

ضرورت توجه به سلامت جسم و روان دانش‌آموزان

کارشناس مرکز بهداشت اراک در این رابطه به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: موضوع مهمی که باید در کنار علم‌آموزی به دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد، توجه به سلامت جسم و روان آنها است.

زهره شمسی می‌افزاید: بحث روشنایی کلاس‌های درس، استاندارد بودن میز و صندلی‌ها، محیط ورزشی و تفریحی و از همه مهم‌تر بحث کیف و کوله پشتی مورد استفاده برای دانش آموزان از جمله موضوعاتی است که نقش به سزایی در سلامت دانش آموزان دارد.

وی تصریح می‌کند: نور یکی از مهم‌ترین موارد در طراحی کلاس‌های درس است که باید باعث دید خوب و کافی شود، به طوری که دانش آموزان از محل استقرار خود بتوانند به راحتی و بدون خستگی چشم تخته را مشاهده کنند.

 نور کلاس نباید موجب خیرگی چشم شود

کارشناس مرکز بهداشت اراک می‌گوید: نور کلاس نباید موجب خیرگی چشم شود، بهترین نور، نور طبیعی است که با طراحی درست در کلاس‌های درس و قرار دادن پنجره به تعداد کافی می‌توان این مشکل را برطرف کرد، در غیر این صورت با ایجاد نور مصنوعی مناسب باید به دنبال جایگزین نور طبیعی بود.

شمسی بیان می‌کند: مناسب بودن میز و صندلی و نیمکت‌ها در کلاس درس نیز از مسائلی است که باید مورد توجه قرا گیرد، میز و صندلی انتخاب شده باید با ابعاد بدنی دانش‌آموزان همخوانی داشته باشد تا دچار ناراحتی کمر کردن و خستگی نشود، همچنین باید به گونه‌ای باشند که پای دانش‌آموز به زمین برسد، که اگر این مسائل  رعایت نشود قطعا در افت تحصیلی دانش آموزان بی‌تاثیر نیست.

وی با بیان اینکه میز و صندلی باید متحرک باشد تا افراد بتوانند آن را به میزان دلخواه و مناسب تنظیم کرده و تکیه‌گاه مناسب برای پشت و برای دست‌ها داشته باشند، خاطرنشان می‌کند: متاسفانه بسیاری از نیمکت‌ها و صندلی‌ها غیراستاندارد بوده و دانش‌آموزان از روی اجبار به مدت طولانی از آنها استفاده کرده و دچار اختلالات اسکلتی در سنین بالا می‌شوند، بهتر است معلمان در این زمینه آموزش لازم را فرا گرفته و در شرایط خاص با استفاده از زمان‌بندی مناسب در طول کلاس دانش‌آموزان را به تحرک و نرمش‌های لازم وادار کنند تا از بی‌تحرکی و سکون بیش‌از حد آنها جلوگیری به عمل آید.

استفاده از کیف و کوله مناسب

کارشناس مرکز بهداشت اراک می‌گوید: یکی از مهم‌ترین موارد مورد توجه در بحث ارگونومی دانش‌آموزان استفاده آنها از کیف و کوله پشتی است، کوله‌های مدرسه باید از موارد مهمی همچون داشتن یک لایه زیرین بر روی بند شانه و قسمت تکیه‌گاه به کمر بهره ببرد، نگه‌داشتن کیف و کوله در دست کودکان مناسب نیست و باعث آسیب اسکلت منعطف آنها در طولانی مدت می‌شود.

شمسی با اشاره به اینکه کوله‌ها حتما باید بندشانه با حداقل 5 سانتی‌متر پهنا داشته باشد، استفاده از بندهای نازک و باریک به دلیل فشار آوردن مقطعی به شانه‌ها مناسب نیست، می‌افزاید: در زمان استفاده از کوله حتما از دو بند همزمان استفاده شود و از انداختن کوله به صورت یک بندی بر روی یک شانه خودداری شود در حالت طبیعی و استاندارد کوله پشتی پس از آویزان کردن باید حدود سه سانتی‌متر بالای گودی کمر دانش‌آموز قرار بگیرد.

وی ادامه می‌دهد: هرچه بند کوله کوتاه‌تر و محکم‌تر باشند بهتر است زیرا کوله پشتی باید به بدن کودک بچسد تا از تکان‌های اضافی جلوگیری شود وسایل و تجهیزات اضافی که باعث سنگینی کوله پشتی می‌شود باید حذف شود این مورد باید توسط والدین و معلمین صورت بگیرد.

کارشناس مرکز بهداشت اراک می‌گوید: وزن کوله همچنین باید یک دهم وزن دانش‌آموز باشد تا آسیبی به دانش‌آموز وارد نکند.

شمسی بیان می‌کند: توصیه می‌شود از کفش‌های مناسب و طبی برای رفت و آمد دانش‌آموزان استفاده شود تا از آسیب‌های جدی به ستون فقرات و زانوها و اسکلت بدنی آنها جلوگیری به عمل آید یادمان باشد، دانش‌آموزان آینده سازان فردای این کشور هستند و هرچه آنها در سلامت و تندرستی رشد کنند آینده کشور نیز در سلامت بیمه خواهدشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول