اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

از جاده‌های پرپیچ و خم «کوهشاه» تا خیابان «پاستور»/ روایتی از بهشت فراموش‌شده هرمزگان

حاج عنایت از پا به سن گذشتگان و معتمدین منطقه کوهشاه استان هرمزگان، به بیان روایتی از بهشت فراموش‌شده هرمزگان پرداخت.

از جاده‌های پرپیچ و خم «کوهشاه» تا  خیابان «پاستور»/ روایتی از بهشت فراموش‌شده هرمزگان

خبرگزاری فارس؛ هرمزگان، حاج عنایت که آمد؛ ما را به دنیایی دیگر برد، چین و چروک صورتش، لرزش دستانش و موهای در آسیاب سفید نکرده اش؛ یادگار سال‌های خستگی، یادگار لحظه های پرصدا و یادگار پیچ و تاب های زندگی بود که نجیبانه فریاد محرومیت را از حلقوم های بیدار جامعه و از نفیر باد در پیچ و خم جاده های کوهشاه می داد.

حاج عنایت میرزاده از پا به سن گذشتگان و معتمدین منطقه کوهشاه استان هرمزگان است و بیش از ۷۰ سال سن دارد و با پیچ به پیچ این منطقه خاطره دارد میهمان خبرگزاری فارس هرمزگان بود؛ شاید رسم ادب این بود که ما به خدمت این مرد برسیم ولی همین هم از نجابت مردمان این دیار است که ساعت ها سختی مسیر کوهشاه تا بندرعباس را تحمل کرده و خود را به اینجا رسانده است تا بلکه بتواند مرهمی بر دردهای این مردم رنج دیده و فراموش شده شود.

وی بی درنگ شروع به صحبت کرد و به معرفی کوهشاه پرداخت.

حاج عنایت می‌گوید منطقه کوهشاه در شرق هرمزگان واقع شده است از انتهای آن که از جنوب وارد می شوی از رودخانه تا شمال که می رسد به ارزوئیه ۸۰ کیلومتر است و بالغ بر ۸ هزار نفر جمعیت دارد و دارای ۲۵ شورا است. 

منطقه کوهشاه ۴ فصل است و دو منطقه گرمسیری و سردسیری دارد مکان هایی بسیار خوش آب و هوا که توجهی به آن نشده، از جنگلهای بادام تلخ گرفته تا کَسور، گیلاس وحشی، انواع داروهای گیاهی نادر در آن وجود دارد.

برخی کوهشاه را اشتباه گرفته اند به جای کوهشاه می‌گویند «کوی شاه» که اشتباه است، بالای کوه یک قدمگاهی منتصب به امیرالمومنین علیه السلام وجود دارد و مردم به دلیل اعتقادی که دارند به آن کوهشاه می‌گویند.

در برخی از مناطق کوهشاه درختان نخیلات، مرکبات وجود دارد و ارتفاعات کوهشاه مانند «آب بید» و «باغ چنار» بسیار خوش آب و هوا هستند و مردم برای گردش و تفریح به آنجا می‌روند.

میوه‌های گرمسیری کوه شاه ، نارنگی، پرتقال، انجیر، لیمو و انار است و در منطقه سردسیری آن انگور، هلو، زردآلو، گلابی، به و خرمالو به دست می‌آید.

کوهشاه بهترین و با ارزش‌ترین معادن را دارد، معادن کرمیت، منگنز، سنگ چینی و مس اما غیر بومی‌ها آن‌ها ثبت کرده اند و دلارهایش را غیر بومی ها می برند و گرد و خاکش نصیب مردم کوهشاه می‌شود.

فارس: از وضعیت کوه شاه در قبل انقلاب بگوئید

حاج عنایت: قبل از انقلاب حتی یک ۲ ریالی از از طریق حکومت و دولت در کوهشاه خرج نشده است؛ حتی اولین مدرسه ای که در منطقه ساخته شد، مرحوم پدرم سال ۱۳۳۰ با گِل ساخت و از بندرعباس ۲ معلم با الاغ از راه قلعه قاضی تا دهنه زندان به کوهشاه آمدند این مسیر آنقدر صعب‌العبور است که به آن «سیخ زندان»" یا «دهنه زندان» می‌گویند؛ این معلم ها دو سالی در کوهشاه ماندند اما به علت سختی و دوری مسیر از کوهشاه رفتند؛ تا اینکه در سال ۱۳۴۰ پدرم یک مدرسه سنگ و گلی ساخت و معلم‌های سپاه دانش که به صورت سرباز معلم بودند در منطقه مستقر شدند؛ این‌ها سربازهایی که به مناطق می‌آمدند، همه کاره منطقه می شدند؛ هم کدخدا، شاه و وزیر بودند و حکم تام داشتند.

فارس: آیا بعد از انقلاب وضعیت  کوهشاه تغییری کرد؟
حاج عنایت: بعد از انقلاب از طریق اداره کشاورزی که آقای عباس آبادی بودند و با من رفاقتی داشتند مشکلات کوهشاه را به سمع و نظرشان رساندم؛ که به من پیشنهاد دادند شناسایی کنم و از هر جایی که آسان تر است معرفی کنم تا یک جاده درست کنند که از مسیر پور به کوهشاه و کوهشاه شمالی به جنوبی تقریبا ۶ ماهه یک جاده باز کردند و بعد از آن بولدوزر آوردند و از آن به بعد پای برخی مسؤولین به کوهشاه باز شد.

فارس: نقش کدام یک از مسؤولین در پیشرفت کوهشاه بیشتر بود؟
حاج عنایت: حجت الاسلام و المسلمین مرحوم عباس عباسی بسیار زحمت کشیدند و پیگیر مشکلات ما شدند؛ با پیگیری‌های این مرد بزرگ به مدارس ما افزوده شد، جاده‌ها توسعه پیدا کرد، برق آمد و به دنبال کشیدن آب به مناطق بودند؛ اداره آبخیزداری زحمت کشید آب را لوله کشی کردند و آبشخور برای گوسفندان درست کردند و زمانی که حمزه پور مدیریت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان را بر عهده گرفت خدمات در حوزه آب روستایی افزایش یافت.

اسحق جهانگیری از کوهشاه تا معاونت ریاست جمهوری!
 حاج عنایت: آقای اسحاق جهانگیری اهل روستای باغ چنارِ کوهشاه و از طایفه جهانگیری است؛ زمانی که حسن روحانی به ریاست جمهوری رسید و آقای جهانگیری معاون اول شد با دفتر معاون اول رئیس جمهور تماس گرفتم و به رئیس دفترش گفتم: خدا را شکر می‌کنیم که از منطقه محروم کوهشاه کسی به معاونت ریاست جمهوری رسید؛ به آقای جهانگیری بگوئید، کلیه خانواده شما آگاهند که کوهشاه به حالت خود باقی است و هنوز جاده مناسبی نداریم و در این راه‌های صعب‌العبور چندین کشته برروی دست ما گذاشته است؛ دستور بفرمائید از طریق استان یا کشور از کوهشاه بازدید شود.

آقای جهانگیری دستور دادند به آقای رضوی رئیس دفتر مناطق محروم معاونت ریاست جمهوری و بعد از یک ماه از منطقه کوهشاه بازدید کردند و به من گفتند خواسته‌هایم را بگویم و من گفتم خواسته های ما سه چیز است؛ اول: راه، دوم: فکری به حال بچه‌های تحصیلکرده ما کنید که پدر و مادرانشان از نان شبشان زدند و آن‌ها را به دانشگاه فرستادند و الان یا لیسانس و فوق لیسانس بیکارند، سوم: وام‌های کشاورزی که کشاورزان گرفتند بر اثر خشکسالی همه ضرر کردند، خواهشی که دارم این است که سود وام را به کشاورزان ببخشید تا اصل وام را پرداخت کنند.

از آن موقع تا کنون روی جاده های کوهشاه ۳ پیمانکار در حال کار کردن هستند و دستشان هم درد نکند کوه را بریده اند و زحمات بسیاری کشیده‌اند؛ آقای هوشنگ هاشمی حدود ۱۵ کیلومتر راه از «پور» تا جاده «مازگرد» را هم زیر سازی کردند ، هم پل زدند و هم آسفالت کردند اما یکسالی بود که این پروژه تعطیل شده بود و با پیگیری های فرماندار حاجی آباد و خود بنده که از هاشمی خواهش کردم پروژه را ادامه دهد از سر گرفته شد.

از اعتبارات سفر مقام معظم رهبری از جنت آباد رودخانه تا مازگرد ۳۰ کیلومتر تامین اعتبار شده بود که ۱۵ کیلومتر از مازگرد تا احمد آباد در دولت آقای احمدی نژاد آسفالت شد و ۵ کیلومتر هم در دولت آقای حسن روحانی که این راه جنوب کوهشاه است، جاده غرب کوهشاه هم جاده پور به مازگرد است که ۱۵ کیلومتر است؛ جاده سوم حسن آباد به کلیتوئیه است که در حدود ۱۱ کیلومتر آن در دولت تدبیر و امید آسفالت شده اما بقیه جاده مانده و نیاز مبرم به تامین اعتبار دارد.

فارسچه انتظاراتی از دولت دارید؟

حاج عنایت: ما از همه دولت‌ها راضی هستیم و الان از نظر آموزش و پرورش خودکفا شده‌ایم و مدرسه شبانه روزی داریم، آموزش و پرورش حتی برای چند نفر هم معلم می‌فرستد، ۲ درمانگاه برای کوهشاه ساخته شده است، از آبخیزداری صدرصد راضی هستیم اما مشکلات ما هم اکنون اول راه و دوم آب است.

ما می خواهیم اشتغال ایجاد شود زیرا ما از شرق هم مرز با کهنوج و فاریاب هستیم ترانزیت مواد مخدر انجام می‌شود؛ اگر جوانان ما بیکار باشند و نتوانند معیشت خود را تامین کنند ممکن است به راه‌های خلاف کشیده شوند.

کلید اشتغال کوهشاه در آب است، در دشت مسافر آباد بهایی‌ها کشاورزی می‌کنند اما به ما اجازه حفر چاه داده نمی‌شود، به بنیاد علوی و بنیاد مستضعفان هم پیشنهاداتی در همین راستا دادیم زیرا مجوز ۲ حلقه چاه در سال ۸۱ برای ۴۰ نفر صادر شده است اما از آن کسانی استفاده می‌کنند اسمشان در لیست صاحبان چاه نیست و ما از طریق دستگاه قضایی شکایت کرده ایم و پیگیر موضوع هستیم و باید بگویم اولین قدم را بعد از سفر حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی‌زاده به کوهشاه را اداره آبخیزداری برداشته است و با مشارکت مردم سیل‌بند و رسوب‌گیرهایی می‌سازد.

من به آقای حسن روحانی پیام دادم که ما از دولت تدبیر و امید، تدبیر نمی‌خواهیم اما امید را در دل مردم کوهشاه زنده نگه دارید.

انتهای پیام/88052

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول