اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

بررسی مهمترین مشکلات حوزه تولید لرستان؛ از ضعف در مدیریت تا قوانین ناکارآمد

تولیدکنندگان لرستانی همواره با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند، در شرایط کنونی آنها اعتقاد دارند مدیریت نامناسب،ورود افراد غیرمتخصص به حوزه تولید، بحران سیستم پولی و منفعل عمل کردن بعضی از دستگاه‌های اجرایی استان از مهمترین مشکلات حوزه تولید لرستان است.

بررسی مهمترین مشکلات حوزه تولید لرستان؛ از ضعف در مدیریت تا قوانین ناکارآمد

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، پس از پیروزی انقلاب طی 40 سال گذشته همواره شاهد این هستیم که دولت‌های مختلف آمریکا، با بهانه‌های واهی نظام جمهوری اسلامی را در بخش‌های مختلف تولید و اقتصاد تحریم می‌کنند که هدف اصلی  آن‌ها از این اقدامات از بین بردن حوزه تولید و ضعیف کردن اقتصاد کشور است، زیرا درصورتی‌که این امر محقق شود ایران اسلامی همانند سال‌های پیش از انقلاب به یک واردکننده صرف از کشورهای غربی تبدیل می‌شود.

مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته بانام گذاری شعار سال با مفاهیم اقتصادی و تولیدی و مطرح کردن موضوعاتی مانند اقتصاد مقاومتی به مسؤولان دولتی یادآوری کرده‌اند که برای قدرتمند شدن کشور باید اقتصادی مستقل و واحدهای تولیدی پررونقی داشته باشیم.

 

در همین راستا مسؤولان کشور باید با فراهم کردن امکانات و زیرساخت‌ها، تولید را در کشور رونق دهند زیرا بارونق تولید بسیاری از مشکلات اجتماعی و اقتصادی مانند بیکاری حل می‌شود؛ اما باید بدانیم حل کردن مشکلات تولید تنها با حرف زدن به وقوع نمی‌پیوندد، بلکه باید اقدامات اساسی و عملیاتی در این حوزه صورت گیرد.

برای بررسی مشکلات واحدهای صنعتی استان لرستان و مجموعه اقدامات دولت برای رفع این مشکلات گزارش زیر را تهیه‌کرده‌ایم.

به گفته تولیدکنندگان لرستانی مدیریت نامناسب نقدینگی، ورود افراد نا متخصص به حوزه تولید، نبود تصمیم‌گیری‌های کلان و ثبات قوانین در کشور، بحران سیستم پولی کشور و منفعل عمل کردن بعضی از دستگاه‌های اجرایی استان از مهم‌ترین مشکلات حوزه تولید لرستان هستند.

نبود تصمیم‌گیری‌های کلان و ثبات قوانین در کشور

مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولید لوازم پزشکی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مورد موانع پیش روی تولید در لرستان بیان کرد: متأسفانه در ایران تولیدکننده‌ها با مشکلات فراوانی روبرو هستند، یکی از این مشکلات نبود تصمیم‌گیری‌های کلان و ثبات قوانین در کشور است.

 

تصمیم‌گیری‌های سطحی بلای جان تولید

محمد ضیایی بابیان اینکه اکثر تصمیم‌هایی که در کشور در حوزه تولید گرفته می‌شود سطحی است، افزود: برای مثال وزارت بهداشت طی سال‌های گذشته واحدهای تولید تجهیزات پزشکی را ملزم کرده که استاندارد اتحادیه اروپا بگیرند، این در حالی است که صادرات تجهیزات پزشکی ایران به اروپا تقریباً صفر است.

بخشودگی بدهی واحدهای تولیدی به بانک، تنها به نفع سودجویان است

وی اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات اصلی حوزه تولید در کشور بحران سیستم بانکی است و دولت به‌جای حمایت واقعی از تولید به دنبال این است که ژست حمایت از تولید را بگیرد، مثلاً بخشودگی بدهی به بانک‌ها یکی از بزرگ‌ترین خیانت‌ها به تولیدکنندگان واقعی بوده و این کار تنها به نفع افراد سودجو است.

 

برخی از دستگاه‌های اجرایی لرستان در حوزه تولید منفعل عمل می‌کنند

این تولیدکننده لرستانی با اشاره به اینکه علاوه بر مشکلات کلان حوزه تولید در خود لرستان نیز موانع زیادی وجود دارد، تصریح کرد: متأسفانه دستگاه‌های مرتبط به تولید در لرستان در این حوزه منفعلانه عمل می‌کنند و هیچ‌گونه نظارتی در مورد تعدیل و استخدام نیرو در واحدهای صنعتی وجود ندارد.

ضیایی خاطرنشان کرد: یکی  دیگر از مشکلات واحدهای صنعتی مدیرت نامناسب نقدینگی واحد تولیدی است که این عامل به نبود نظم در سیستم بانکی کشور برمی‌گردد زیرا زمانی که تولیدکننده نیاز به تسهیلات دارد به او وام نمی‌دهند و این تسهیلات را در زمان‌های نامناسب پرداخت می‌کنند.

 

دستگاه‌های اجرایی استان از محصولات داخلی لرستان استفاده نمی‌کنند

وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کشور دولت است، گفت: مدیران استانی وظیفه‌دارند در راستای حمایت از تولید کالاهای مصرفی دستگاه اجرایی خود را از تولیدکننده لرستانی خریداری کنند اما متأسفانه به بهانه بی‌کیفیت بودن محصولات استان از این کار خودداری می‌کنند.

مشکلاتی مانند وجود رانت در دریافت تسهیلات، بدهی‌های مالیاتی سنگین و رفتار جزیره‌ای مسئولان باید حل شود

تولیدکننده لرستانی در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار داشت: در سال جاری تغیری در رفتار مسؤولین در راستای حمایت از تولید حس نکرده‌ایم و مسؤولان بیشتر به‌جای عمل کردن حرف می‌زنند  این در حالی است که برای رفع مشکلات تولید باید مشکلاتی مانند وجود رانت در دریافت تسهیلات، بدهی‌های مالیاتی سنگین و رفتار جزیره‌ای مسئولان حل شود.

هزینه‌های تولید 38 درصد افزایش‌یافته است

مدیرعامل شرکت تولیدی میلاد خرم که در زمینهٔ تولید محصولات ساختمانی و سردخانه فعالیت می‌کند نیز در ارتباط با مشکلات حوزه تولید در این زمینه بیان کرد: دولت اگر به دنبال حمایت از تولیدکننده است باید در کنار او قرار بگیرد نه با اقدامات خود به او آسیب بزند؛ برای مثال دولت در سال گذشته برای جبران مشکلات اقتصادی کشور دستمزد کارگران را 46 درصد افزایش داد که این باعث شد هزینه‌های تولید بیش از 38 درصد افزایش یابد.

 ابراهیم اسفندیاری بابیان اینکه با توجه به واردات محصولات چینی به کشور افزایش 38 درصدی هزینه‌های تولید خسارتی جبران‌ناپذیر به تولیدکنندگان وارد کرد، افزود: دولت برای جبران ضرر واحدهای تولدی بایستی سهم پرداخت بیمه تأمین اجتماعی را بر عهده می‌گرفت اما متأسفانه این کار را انجام نداد و همین عامل سبب شد بسیاری از کارگاه‌های تولیدی استان دچار ریزش نیرو شوند.

 

60 درصد از مشکلات حوزه تولید مربوط به مدیریت نامناسب دولت است

وی با اشاره به مشکلات واحدهای تولیدی لرستان، اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی واحدهای تولیدی بحث هزینه‌های آب، گاز و به‌خصوص برق است که متأسفانه باوجود شرایط مالی نامناسب واحدهای تولیدی این شرکت‌های خدماتی در صورت وجود بدهی اقدام به قطع کردن خدمات خود و در ادامه باعث تعطیلی کارخانه می‌شوند.

مدیرعامل شرکت تولیدی میلاد خرم تصریح کرد: طرح ارزش‌افزوده آسیب جدی به صنایع کشور وارد کرده و متأسفانه دولت برای یک محصول ارزش‌افزوده را چند بار از تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌گیرد و در بیشتر مواقع سهم مصرف‌کننده نیز از تولیدکننده اخذ می‌شود امیدواریم در برنامه ششم توسعه این معضل رفع شود.

اسفندیاری در بخش پایانی صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: تحریم‌های امریکا در حوزه خرید تجهیزات و مواد اولیه تأثیر زیادی بر بازار گذاشته است اما من معتقدم که 60 درصد از مشکلات حوزه تولید کشور مربوط به مدیریت نامناسب دستگاه‌های اجرایی کشور است.

 

افراد غیر متخصص وارد حوزه تولید لرستان شده‌اند

مدیرعامل یکی دیگر از شرکت‌های داروسازی لرستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با مشکلات حوزه تولید استان، بیان کرد: از سال 73 در لرستان در حوزه تولید دارو با منشأ گیاهی فعالیت می‌کنم و در حال حاضر 120 نفر در این واحد تولیدی مشغول به کار هستند.

علی نظر صالح نیا با اشاره به اینکه شرکت تحت مدیریتش بیش از 15 قلم دارو تولید می‌کند، افزود: مشکل اصلی تولید در لرستان این بوده که افرادی که وارد این حرفه شده‌اند اهل تولید نیستند و تنها هدف آن‌ها دریافت تسهیلات بانکی است.

افراد سودجو به‌جای استفاده از تسهیلات در واحد صنعتی، خانه و ماشین می‌خرند

وی اظهار داشت: متأسفانه هنوز مسئولان تولید را نشناخته‌اند و نمی‌دانند ک هرکسی توانایی ورود به این حوزه را ندارد بلکه تنها با دادن تسهیلات با بهره کم به افراد نام تخصص پول بیت‌المال را حیف‌ومیل می‌کنند و افراد سودجو به‌جای استفاده از تسهیلات در واحد صنعتی، خانه و ماشین می‌خرند.

 

مساحت واحدهای صنعتی در اصفهان هشت برابر لرستان است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، تصریح کرد: لرستانی استانی صنعتی نیست و کشاورزی و گردشگری این استان ظرفیت بالاتری دارد و در حوزه صنعت و معدن نیز بخش معدن با توجه به قرارگیری لرستان  در مسیر زون سنندج به سیرجان ظرفیت بالایی برای توسعه دارد.

بختیار رازانی با اشاره به اینکه 22 شهرک و ناحیه صنعتی در لرستان وجود دارد، خاطرنشان کرد: مجموع کل مساحت شرکت‌های صنعتی لرستان یک هزار 500 هکتار است این در حالی است که این  رقم در استانی مانند اصفهان 10 هزار هکتار است.

65 درصد واحدهای صنعتی لرستان فعال هستند

وی گفت: یک هزار و 300 واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در لرستان وجود داد که تنها 33 درصد از آن‌ها در واحدهای صنعتی لرستان قرار دارند که از این تعداد واحد صنعتی، 65 درصد از آن‌ها فعال است.

کمبود نقدینگی، فرسودگی خط تولید و بازاریابی ضیف علت اصلی تعطیلی واحدهای صنعتی لرستان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان با برشمردن علل تعطیلی واحدهای صنعتی لرستان، بیان کرد: کمبود نقدینگی، فرسودگی خط تولید و بازاریابی ضیف علت اصلی این موضوع بوده که دولت برای حل این مشکلات برنامه‌های متعددی دارد.

رازانی در ادامه صحبت‌های خود افزود: برای رفع کمبود نقدینگی تسهیلاتی از صندوق توسعه کشور در نظر گرفته‌شده است که در حال حاضر در حال پرداخت تسهیلات هستیم همچنین تولیدکنندگان لرستانی برای بازسازی واحدهای خود می‌توانند تسهیلات با بازده کم دریافت کنند.

 

دستگاه‌های اجرایی لرستان در صورت وجود کالای باکیفیت در استان باید از او خریداری کنند

در همین راستا رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی استان موظف هستند درصورتی‌که کالای موردنیاز آن‌ها در استان تولید می‌شود و این کالا ازنظر کیفی و قیمت قابل‌رقابت با سایر کالاهای کشور باشد محصول خود را در لرستان تهیه کنند.

 محمدرضا صفی خانی با اشاره به اینکه با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا، تولیدکنندگان کشور سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی هستند، افزود: واحدهای صنعتی کشور درزمینهٔ محصولات اولیه و تجهیزات در مضیقه هستند اما باوجوداین تفاسیر آمارها نشان داده که واحدهای تولیدی استان پس از تحریم به دنبال افزایش کیفیت و رقابت‌پذیری محصولات خود هستند.

وی با اشاره به مشکلات حوزه تولید استان، اظهار کرد: تأمین ارز برای واردات، دریافت سخت تسهیلات بانکی و مشکلاتی مانند قطعی برق، آب و گاز ازجمله مشکلات حوزه تولید لرستان هستند لازم به ذکر است که بیشتر مباحث مطرح‌شده در جلسه ستاد تسهیل استان نیز در ارتباط با قطعی خدمات زیرساختی واحدهای تولیدی است.

 

بازگشت 47 واحد صنعتی به چرخه تولید استان در سال گذشته

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان تصریح کرد: در سال گذشته توانستیم 47 واحد صنعتی راکد را به چرخه تولید استان بازگردانیم همچنین 68 واحد صنعتی نیز با توجه به تحریم‌های همه‌جانبه غرب شاهد افزایش نیرو بودند که در سال جاری نیز به دنبال ادامه دادن این راه هستیم.

 صفی خانی با اشاره به اینکه برای رونق تولید در استان بایستی سرمایه‌گذاری‌های بزرگی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: طی هفته دولت شاهد کلنگ زنی ساخت یک کارخانه تولید دارو با مشارکت شرکت آلمانی و ایرانی با حجم سرمایه‌گذاری 10 میلیون یورو بودیم همچنین برای افتتاح  واحد پتروشیمی خرم‌آباد 120 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری  خواهد شد.

 

گزارش از محمد عبدالله زاده

انتهای پیام/ق

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول