اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

برگزاری هم اندیشی فعالان بازار سرمایه با وزیر اقتصاد/ راه‌های برآورد کردن انتظار اقتصاد ملی از بورس

نشست هم اندیشی فعالان بازار سرمایه با وزیر امور اقتصاد و دارایی با هدف راه‌های برآورد کردن انتظارات اقتصاد ملی از بازار سرمایه برگزار شد.

برگزاری هم اندیشی فعالان بازار سرمایه با وزیر اقتصاد/ راه‌های برآورد کردن انتظار اقتصاد ملی از بورس

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نشست هم اندیشی فعالان بازار سرمایه متشکل از نمایندگان کارگزاران،‌سهامداران و مدیران بورس و اوراق بهادار با وزیر امور اقتصادی و دارایی ورئیس سازمان امور مالیاتی در محل سالن جهاد اقتصادی وزارت اقتصاد برگزار شد.

در این نشست دغدغه‌ها و مشکلات سهامداران و کارگزاران بورس مطرح می‌شود و رئیس سازمان بورس و وزیر امور اقتصاد و دارایی وارکان بازار سرمایه به آن پاسخ می‌دهند.

حسینی‌مقدم یکی از فعالان بازار سرمایه گفت:‌اقتصاد ملی از بازار سرمایه انتظاراتی دارند که از جمله تجهیز نقدینگی و تخصیص بهینه آن و افزایش شفافیت و کارایی مؤثر در اقتصاد است.

این فعال بازار سرمایه گفت: در حال حاضر با بازار سرمایه باید ظرفیت خود را برای هدایت بخشی از دو هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی جامعه به سمت تولید ایفا کند. اما موانعی وجود دارد که نمی‌گذارد این نقش اجرا شود و هم اکنون بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی با تنگنای مالی روبرو هستند.

وی با انتقاد از عدم همکاری بانک مرکزی با بازار سرمایه،‌گفت: راه‌های ایجاد صندوق‌ها برای توسعه بازار سرمایه کاملا بسته است و باید دنبال کاراتر کردن بازار سرمایه باشیم.

این فعال اقتصادی همچنین گفت: متاسفانه شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند و شفافیت در آنها ایجاد شده است به جای اینکه تشویق شوند تنبیه می‌شوند و پیشنهاد من این است که کمیته توسعه بازار سرمایه فراتر از سازمان بورس تشکیل شود و دستگاه‌های مختلف نظرات خود را برای توسعه بازار سرمایه ارائه کنند.

حسینی‌مقدم همچنین گفت:‌با وجود اینکه برخی شرکت‌های اصلی به شرکت‌های زیرمجموعه خود فشار وارد می‌کنند که وارد بورس شوند اما شرکت‌های زیرمجموعه مقاومت می‌کنند و تمایلی برای حضور در بازار سرمایه از خود نشان نمی‌دهند و حتی در جلسات پذیرش خودشان را به غش و ضعف می‌زنند تا وارد بورس نشوند. 

وی گفت: مدیر یک شرکت بورسی سالانه 26 گزارش ارائه می‌کند که در اختیار همگان قرار می‌گیرد اما یک مدیر مشابه شرکت غیربورسی هیچ گزارشی ارائه نمی‌کند.

همچنین توکلی یکی دیگر از کارگزاران گفت: بازار سرمایه به حاکمیت کمک کرده وعرضه شرکت‌های دولتی و خصوصی سازی از طریق بازار سرمایه کم اشکال‌ترین نوع خصوصی سازی بوده است.

وی گفت:‌120 هزار میلیارد تومان اوراق دولتی در بورس منتشر شده که دولت تاکنون 40 هزار میلیارد تومان آن را پرداخت کرده و بقیه 80 هزار میلیارد تومان هنوز سررسید نشده است.

این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه برای تشویق شرکت‌های سهامی عام به حضور در بورس باید انگیزه ایجاد شود، گفت: تخفیف نرخ مالیات بر عملکرد از 25 درصد به 20 درصد کافی نیست و باید موارد تشویقی دیگری برای حضور در بورس در نظر گرفته شود. 

همچنین زمانی یکی دیگر از کارگزاران در این جلسه با انتقاد از سازمان بورس گفت: شرکت کارگزاری از سال 95 راه‌اندازی کرده که اکنون در صدد جمع‌آوری آن است و می‌خواستیم با یک کارگزار دیگر ادغام انجام دهیم که در بوروکراسی اداری گرفتار شدیم و در نهایت بعد از 6 ماه به ما گفته شد شما به جای 100 متر بنا ،‌97 متر مربع دارید و گرفتار بوروکراسی اداری هستید.

در این لحظه دژپسند وزیر اقتصاد با بیان اینکه جلسه گذاشتیم که با عطوفت صحبت کنیم، گفت: اگر شما به عملکرد سازمان بورس انتقاد دارید شاید انتقاد شما به مقررات است که سازمان مجری است در عین حال شما طبق قانون می‌توانیم هم از سازمان بورس و هم از وزیر اقتصاد شکایت کنید و راه برای شما بسته نیست. 

همچنین شاپور محمدی رئیس سازمان بورس در این جلسه گفت: برخی از اختیارات قانونی در اختیار سازمان بورس است اما بعضی مقررات از اختیار سازمان بورس خارج است. 

ادامه دارد..

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول