اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

انتقال چوب‌های خشک از جنگل ممنوع!/ واردات چوب به صرفه‌تر از برداشت از جنگل است

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: اجازه انتقال چوب‌های خشک از جنگل را نمی‌دهیم و اگر بنا بر انتقال چوب‌های خشک باشد خودمان ورود پیدا می‌کنیم.

انتقال چوب‌های خشک از جنگل ممنوع!/ واردات چوب به صرفه‌تر از برداشت از جنگل است

 به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، خلیل آقایی پیش از ظهر امروز در حاشیه جلسه شورای اداری مدیران کل منابع طبیعی شمال کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سازمان جنگل‌های ستادی با عنوان هیرکانی تشکیل شده است و در این ستاد دو مسؤولیت اساسی مبارزه با آفات شب‌پره و بیماری بلایت که شمشمادهای جنگل هیرکانی را دچار مشکل کرده و طرح جایگزین برداشت از جنگل را در برنامه کاری داریم.

وی افزود: در مدتی که درگیر بحث آفت شب پره و بیماری بلایت هستیم، اقداماتی مناسبی در استان‌های شمالی انجام شده، این بیماری و آفت مشکلاتی جدی برای جنگل‌های شمال کشور ایجاد کرده و از 35 هزار هکتار از 41 هزار هکتار شمشادهای جنگل را خشک کرده است.

معاون وزیر کشاورزی یادآور شد: در چند سال اخیر باید به فکر حفظ و احیاء جنگل‌های هیرکانی باشیم، شیوه‌های توزیع و تکثیر بذری، قلمه‌ای و نونهالی را در برنامه کاری خویش داریم، زایش‌های طبیعی امیدی را در جنگل‌های هیرکانی ایجاد کرده است.

 

وی در ارتباط با طرح جایگزین برداشت از جنگل، گفت: از ظرفیت دانشگاه‌های منابع طبیعی مازندران و گلستان بهره‌برداری می‌کنیم، مشاورهای در این ارتباط انتخاب شده و بر اساس زمان بندی باید تا پایان سال 98 این طرح را ارائه کنیم.

 آقایی یادآور شد: در دو ماه گذشته با وجود فشارهای سیاسی و اجتماعی و برنامه‌ریزی شده بحث حفاظت جنگل شما را در برنامه کاری داریم و به صورت منسجم تلاش‌های برای مبارزه با قاچاق چوب را در دستور کار داریم.

وی در ارتباط با پرداخت مطالبات کارگران، افزود: منابع طبیعی به صورت مستقیم مسؤول پرداخت مطالبات کارگران نیست، البته تعهد داریم و قبول داریم که باید برای پیگیری حقوق آنها تلاش کنیم با وجود مشکلات تعدادی از شرکت‌ها که از ما طلب کار هستند نسبت به پرداخت بدهی کارگران خویش اقدام کردند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در ارتباط با خارج کردن چوب‌های افتاده و شکسته شده، گفت: براساس قانون اختیار داریم که آنها را از جنگل خارج کرده و از طریق مزایده بفروشیم.

وی یادآور شد: به پیمانکاری یا طلبکاری اجازه نمی‌دهیم که وارد جنگل شود و درختان افتاده و شکسته را خارج کند.

آقایی ادامه داد: همه چوب‌های شکسته و افتاده قابل استخراج از جنگل نیست، برخی از چوب‌ها در شیب‌های تند قرار دارد که امکان دسترسی به آنها وجود ندارد،خودمان تشخیص می‌دهیم که چه نوع چوب‌های را خارج کنیم، البته به بنده اجازه ترک تشریفات را ندارم و اگر اختیارات لازم به بنده داده شود به هر کسی که مجوز بدهند ما موظف به همکاری هستیم.

وی در ارتباط با جلسه‌ای که با حضور معاون اول رئیس جمهور در این ارتباط برگزار شد، گفت: مقرر شد که استانداران استان‌های شمالی در حد اختیارات خودشان در سطح استان مجوز ترک تشریفات را بدهد و در سطح کشور مسؤولان وزارت اقتصاد و دارایی و متولیان برنامه بودجه با هم مذاکره داشته باشند و در این ارتباط تصمیم‌گیری کنند.

معاون وزیر جهاد میزان چوب‌های افتاده و شکسته را بر اساس اطلاعاتی که منتشر شده به مقدار یک میلیون و 500 هکتار را مورد تایید قرار نداد و گفت: سر جمع کمتر از 300 هزار متر مکعب چوب افتاده و شکسته داریم.

وی با اعلام اینکه به اذعان متولیان صنایع چوب و کاغذ، واردات چوب به صرفه‌تر از برداشت چوب از جنگل است، گفت: سازوکارهای مراقبتی برای واردات چوب باید لحاظ شود و این اقدام در راستای حفظ جنگل‌ها است.

انتهای پیام/86004/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول