اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

البرز

چشم خود را چقدر می شناسید؟

همه ما برای انجام کارهای روزمره نیاز به قدرت بینایی داشته و باور داریم برخی عادت ها به چشم آسیب می رسانند اما واقعا این موارد کیفیت بینایی را کاهش می دهند؟

چشم خود را چقدر می شناسید؟

مجله فارس پلاس؛ در زندگی روزمره همیشه این جملات را می شنویم که «اگر فلان کار را انجام دهیم، چشم ها آسیب می بینند.» اما واقعا این عادت ها به چشم آسیب می رسانند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات، خبرگزاری فارس البرز، گفت و گویی با «دکتر رامین امینی»، فوق تخصص جراحی پیوند قرنیه انجام داده است که در ادامه می خوانید:

فارس: آیا مطالعه در نور کم برای چشم ها خطرناک است؟

دکتر امینی: خیر. استفاده از نور کم زمان مطالعه به چشم ها آسیب نمی زند بلکه تنها زودتر خسته می شوند. در گذشته های نه چندان دور مطالعه در زیر نور شمع، گردسوزها و لامپ های نفتی کم نور صورت می گرفت و چشم ها سالم می ماند؛ کاملا مشخص است که در زیر نور خوب و روشنایی کافی، فرد راحت تر مطالعه کرده و چشم های وی کمتر خسته می شوند.

فارس: آیا استفاده از کامپیوتر به چشم ها صدمه می زند؟

دکتر امینی: خیر. خیره شدن به مانیتور کامپیوتر به چشمان ما آسیب نمی زند. در اوقاتی که با کامپیوتر زیاد کار می کنیم و همزمان مطالعه کرده و از نزدیک به مانیتور نگاه می کنیم، کمتر از حالت عادی پلک می زنیم که این کاهش پلک زدن، چشم ها را خشک کرده و باعث خستگی و سنگینی چشم ها می شود.

باید سعی کنیم هنگام کار با کامپیوتر و مطالعه، هر 40 دقیقه یکبار وقفه ایجاد کرده و با نگاه کردن به دور و انتهای اتاق، خستگی چشم خود را برطرف کنیم.

مانیتور باید در فاصله 45 تا 60 سانتیمتری و کمی پایین تر از چشم باشد. اگر در هنگام کار با کامپیوتر چشم شما خسته یا تار می شود باید با چشم پزشک مشورت کنید.

فارس: آیا زدن عینک با شماره اشتباه باعث خرابی و آسیب زدن به چشم می شود؟

دکتر امینی: خیر. استفاده از عینک با شماره صحیح در بزرگسالان باعث واضح دیدن تصاویر می شود اما در صورت استفاده از عینک با شماره اشتباه و یا عدم استفاده از آن، آسیب فیزیکی به چشم نمی رسد و تنها موجب می شود که چشم ها زودتر خسته شوند اما در کودکان زیر هشت سال استفاده از عینک با شماره صحیح باعث می شود که کودک به تنبلی چشم مبتلا نشود.

فارس: آیا انحراف چشم در کودک ما بدون درمان خوب می شود و نیاز به معاینه ندارد؟

دکتر امینی: خیر. کودکی که چشم هایش انحراف دارد ممکن است در یک چشم دچار ضعف دید و کاهش بینایی شدید شده و آن چشم تنبل شود زیرا مغز انسان تصویر چشم لوچ که باعث اشکال در وضوح تصویر مغز می شود را نادیده می گیرد و حذف می کند و کم کم چشم لوچ، تنبل می شود.

اگر ما از چشمی که انحراف دارد بیشتر کار بکشیم و این چشم را به طور مؤثرتری به کار گیریم می توانیم باعث بهبود دید در چشم منحرف شویم؛ بدین منظور چشم سالم و قوی کودک باید بسته شود تا چشمی که دچار انحراف است، تدریجا به کار بیفتد. کودکانی که چشم لوچ دارند باید هر چه سریع تر توسط چشم پزشک معاینه شوند.

درمان لوچی ممکن است شامل بستن چشم کودک، تجویز عینک، قطره های چشمی، جراحی و یا مخلوطی از چند روش ساده باشد.

فارس: آیا تماشای تلویزیون از نزدیک به چشم کودکان آسیب می زند؟

دکتر امینی: خیر. کودکان بهتر از بزرگسالان می توانند روی اجسام نزدیک تمرکز کنند بدون اینکه فشاری به چشم آنان وارد شود. بچه ها معمولا عادت دارند اجسام را خیلی به چشم خود نزدیک کنند و یا دقیقا چسبیده به تلویزیون به تصویر آن نگاه می کنند.

هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند این کار به چشم آسیب می زند. با رشد کودک این عادت رفته رفته از بین می رود. در افراد نزدیک بین، این عادت از بین نرفته و این افراد هنگام مشاهده تلویزیون به آن نزدیک می شوند بنابراین باید توسط چشم پزشک معاینه شوند.

فارس: آیا ناتوانی در یادگیری کودک به علت مشکلات چشم اوست؟

دکتر امینی: خیر. مشکل در خواندن، فهم ریاضی و مشکلات آموختنی دیگر در کودک، به علت ناتوانی در یادگیری است. هیچ مدرک ثابت شده ای وجود ندارد که نشان دهد مشکلات بینایی باعث ناتوانی در یادگیری می شود و درمان مشکلات بینایی باعث برطرف شدن اشکال در یادگیری شده باشد.

این اشکالات یادگیری با مشاوره با آموزگاران و متخصصان تربیت کودک حل می شود؛ البته پیش از آن باید چشم های کودک، معاینه و در صورت لزوم، عینک تجویز شود.

فارس: آیا هویج بینایی انسان را تقویت می کند؟

دکتر امینی: خیر. هویج سرشار از ویتامین آ است که برای بینایی ضروری است اما بسیاری از غذاهای دیگر نیز این ویتامین را به مقدار کافی دارند. در یک رژیم غذایی مطلوب و معمولی بدون هویج هم ویتامین آ کافی به بدن ما می رسد.

فارس: آیا کودکانی که ضعف بینایی دارند نباید نوشته های ریز را بخوانند؟

دکتر امینی: خیر. کسانی که چشم های ضعیف دارند و یا عینک می زنند، اگر نوشته های خیلی ریز را بخوانند، زودتر از افراد عادی خسته می شوند. تشبیه کردن چشم انسان به عضله، کار درستی نیست.

چشم ما بیشتر به دوربین عکاسی شبیه است. وقتی ما از دوربین برای عکسبرداری از تصاویر مبهم و پیچیده استفاده می کنیم، دوربین خسته نمی شود. ما نیز می توانیم از چشمان خود بدون ترس از خسته شدن، هر چقدر دلمان می خواهد استفاده کنیم.

فارس: آیا استفاده از عینک باعث وابستگی به آن می شود؟

دکتر امینی: خیر. عینک ها وسایلی هستند که تاری دید ما را اصلاح می کنند زیرا واضح دیدن بهتر از تار دیدن است؛ ممکن است احساس کنید بیش از گذشته تمایل به استفاده از عینک دارید که این امری طبیعی است، در واقع برای خوب دیدن به عینک عادت کرده اید.

فارس: آیا گذاشتن لنز تماسی از بدتر شدن نزدیک بینی چشم جلوگیری می کند؟

دکتر امینی: خیر. به برخی افراد گفته شده که اگر مدتی از لنز تماسی استفاده کنند، ضعف چشم آن ها خوب می شود و احتیاجی به عینک یا لنز نخواهند داشت. هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند استفاده از لنز تماسی باعث بهبود یافتن نزدیک بینی به طور دائمی شود و یا از پیشرفت آن جلوگیری کند.

فارس: از همکاری شما متشکریم.

انتهای پیام/م ت/1104/س/3

گفت و گو: صدیقه صباغیان

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول