اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آغاز مذاکرات آمریکا و مکزیک بر سر مسائل مرزی

هیأتی مکزیکی به رهبری وزیر امور خارجه این کشور، روز دوشنبه برای گفت‌وگو درباره بحران پناه‌جویان وارد واشنگتن شد.

آغاز مذاکرات آمریکا و مکزیک بر سر مسائل مرزی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با شدت گرفتن تنش میان آمریکا و مکزیک بر سر بحران مهاجرت غیرقانونی، هیأتی دیپلماتیک با هدف انجام مذاکرات دوجانبه، «مکزیکو سیتی» را به مقصد واشنگتن ترک کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این هیأت به رهبری «مارسلو ابرارد» وزیر امور خارجه مکزیک، روز دوشنبه وارد آمریکا شد تا مذاکره درباره بحران هجوم پناهجویان به ایالت‌های جنوبی آمریکا را آغاز کند.

طرف مکزیکی در این گفت‌وگوها قصد دارد دولت آمریکا را متقاعد کند که در جلوگیری از ورود غیرقانونی مهاجران کوتاهی نکرده است. دولت مکزیک در روزهای اخیر بارها تلویحاً اعلام کرد در حال آماده شدن برای سخت‌گیری امنیتی مرزی بیشتر در مرزهای این کشور است.

روز دوشنبه، «ویلبر راس» وزیر بازرگانی آمریکا میزبانی گفت‌وگو با «گراسیلا مارکز» وزیر اقتصاد مکزیک را بر عهده خواهد داشت.

همچنین روز چهارشنبه، ابرارد و «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا دیدار خواهند کرد.

ترامپ روز یک‌شنبه در رشته توییتی درباره مکزیک، از این کشور درخواست کرد جلوی «حمله» کارتل‌های مواد مخدر به آمریکا را بگیرد. همچنین با «سوءاستفاده‌گر» خواندن مکزیک گفت، خواستار عمل است نه حرف.

او تهدید کرده اگر دولت مکزیک تا ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) به‌طور معنی‌داری جلوی ورود مهاجران غیرقانونی به آمریکا را نگیرد، تعرفه‌های گمرکی پنج درصدی که بر تمام کالاهای مکزیکی اعمال می‌شود، به ۲۵ درصد خواهد رسید.

«کوین مک‌آلینان» وزیر امنیت داخلی آمریکا نیز روز یک‌شنبه از مکزیک خواست تعداد کارکنان مرزی را به‌خصوص در پهنه ۲۴۱ کیلومتری مرزهایش با گواتمالا افزایش دهد.

«آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس‌جمهور مکزیک، از ماه ژانویه سال جاری میلادی (آذر-دی ۱۳۹۷) دستور داد دستگیری و بازگرداندن مهاجرین غیرقانونی تشدید شود، اما این اقدام برای جلوگیری از هجوم رو به افزایش خانواده‌هایی که از کشورهای آمریکای جنوبی به‌خصوص «هندوراس» و گواتمالا وارد خاک آمریکا می‌شوند، کافی نبود.

 ساخت دیوار بین آمریکا و مکزیک برای جلوگیری از ورود مهاجران یکی از وعده‌های اصلی ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی در سال ۲۰۱۶ بود. او در کوران مبارزات انتخاباتی بارها تأکید کرد هزینه ساخت این دیوار را از دولت مکزیک خواهد گرفت. او بعد از ناکامی در تأمین بودجه به این روش، از کنگره خواست هزینه آن را تأمین کند.

  مجادله کنگره با ترامپ برای تأمین هزینه مربوط به ساخت این دیوار طولانی‌ترین تعطیلی تاریخ دولت آمریکا را رقم زد. در نهایت «پاتریک شاناهان»، سرپرست وزارت دفاع آمریکا با انتقال ۱.۵ میلیارد دلار از بودجه پنتاگون برای ساخت بیش از ۸۰ مایل از دیوار حائل در نزدیکی مرز مکزیک موافقت کرد.

در مجموع ترامپ توانست، ۵.۱ میلیارد دلار تحت عنوان وضعیت فوق‌العاده ملی برای مبارزه با جرم‌و‌جنایت و مواد مخدر به این پروژه اختصاص دهد. با این حال هفته گذشته، یک میلیارد دلار از بودجه دیوار مرزی بین آمریکا و مکزیک توسط یکی از قاضی‌های فدرال آمریکا توقیف شد.

سخت‌گیری‌ها و بدرفتاری مأموران مرزی آمریکا با این پناه‌جویان اعتراض بسیاری از گروه‌های فعال حقوق‌بشری را به‌دنبال داشته است. تعداد زیادی از این پناه‌جویان که در کمپ‌های مرزی مستقر شده‌اند از سوی مأموران مرزی مورد آزار قرار می‌گیرند.

شماری از کودکان مستقر در این کمپ‌ها نیز درحالی که جدا از والدین خود نگه‌داری می‌شوند در اثر بیماری‌های مختلف جان خود را از است می‌دهند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول