اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

اخبار سلامت| سرطان‌‌های هولناک در کمین مصرف کنندگان «تریاک»

در بسته اخبار سلامت خبرگزاری فارس، با نکاتی در خصوص بیماری قانقاریا، روشی برای کاهش ابتلا به سرطان معده و علل افزایش عوارض جراحی ارتوپدی آشنا خواهید شد.

اخبار سلامت| سرطان‌‌های هولناک در کمین مصرف کنندگان «تریاک»

گروه سلامت خبرگزاری فارس: این خبرگزاری در راستای ارتقای سطح دانش سلامت مردم و برای حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی در جامعه و همچنین پیشگیری و آموزش شناخت برخی علائم و مشکلات زمینه‌ای بیماری‌ها، مطالب آموزشی و مصاحبه‌هایی را با بهره‌گیری از بهترین پزشکان کشور در غالب «بسته سلامت» منتشر می‌کند.

شما در بسته سلامت امروز با نکاتی در خصوص بیماری قانقاریا، روشی برای کاهش ابتلا به سرطان معده و خواص میوه آواکادوو آشنا خواهید شد.

«آسپرین» شانس ابتلا به سرطان معده را کم می‌کند

رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات وزارت بهداشت با اشاره به مطالعه‌ای در زمینه تاثیر آسپرین بر کاهش ابتلا به سرطان معده گفت: این مطالعه پنج سال است در اردبیل شروع شده و قرار است این مطالعه روی ۱۸ هزار نفر انجام شود.

به گفته وی، این مطالعه به مدت ۱۰ سال طول خواهد کشید و تاکنون ۱۵ هزار نفر وارد این طرح مطالعاتی شده‌اند و سه هزار نفر دیگر هم در ادامه به آن خواهند پیوست. نتایج مطالعاتی نشان داده که آسپرین از سرطان معده، مری و روده بزرگ جلوگیری می‌کند و ۳۰ درصد احتمال ابتلاء به سرطان معده را کم می‌کند. اگر نتایج قطعی این مطالعه نشان دهد مرگ و میر بر اثر مصرف آسپرین کم می‌شود، می‌توان آن را برای سایر مردم هم توصیه کرد.

۶ سرطان هولناک در کمین مصرف کنندگان تریاک

وی با تاکید بر اینکه برخلاف شایعات، تریاک هیچ نفعی برای سلامتی افراد ندارد، گفت: تریاک سرطان مری را ۲.۵ برابر، سرطان ریه را ۲ برابر، سرطان‌های معده و لوزالمعده را ۳ برابر، سرطان مثانه را ۴ برابر و سرطان حنجره را ۲ برابر افزایش می‌دهد و نقش اساسی در ابتلاء به سرطان دستگاه گوارش دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اظهار کرد: تریاک ماده خطرناکی است و هیچ نفعی برای سلامتی ندارد و هم احتمال سکته‌های قلبی و مغزی و هم مرگ و میر ناشی از دیابت را افزایش می‌دهد.

علل افزایش عوارض جراحی ارتوپدی

فرشید باقری دانشیار ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه هر جراحی می‌تواند با عارضه همراه باشد و احتمال عارضه هیچ وقت در هیچ جای دنیا صفر نیست، گفت: بسته به نوع جراحی ابزار مورد استفاده شرایط بیمار و تجربه پزشک میزان عوارض متفاوت است ولی به طور کلی مسن بودن بیمار و ابتلای آنان به بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت و فشار خون در افزایش عوارض جراحی بسیار تأثیرگذار است.

خطر سیاه شدگی و قطع عضو با جراحی ارتوپدی

وی اظهار کرد: در حین جراحی اگر عروق آسیب ببیند ممکن است پاره، سوراخ و یا بریده و قطع شود ولی در صورتی که ترمیم و یا پیوند شریان به موقع انجام گیرد می‌توان از بروز کم خونی شدید سیاه شدگی، قانقاریا و در نهایت قطع عضو جلوگیری کرد. بسته به نوع جراحی آمار این آسیب به شریان‌ها می‌تواند متفاوت باشد ولی به طور کلی بر اساس آمارهای جهانی از هر هزار، یک جراحی و یا از هر هزار، ۵ جراحی ممکن است با آسیب شریان مواجه باشد.

میوه‌ای سرشار از «پتاسیم» و «کلسیم»

محمد آذرفر متخصص تغذیه در خصوص خواص «آواکادو» به خبرنگار فارس گفت: هر «آووکادو» حدودا ۴ گرم پروتئین دارد به طوری که همه ۱۸ اسید آمینه ضروری را می‌توان در این میوه یافت.

وی با بیان اینکه همه این اسیدآمینه‌ها، زیست فراهم هستند، اظهار داشت: یعنی بدون هیچ تغییری وارد دستگاه گردش خون بدن می‌شوند و به دلیل وجود پروتئین فراوان در آووکادو، این میوه یک منبع عالی پروتئین است.

متخصص تغذیه با بیان اینکه هر وقت صحبت از پتاسیم می‌شود، همه موز را به عنوان منبعی برای پتاسیم نام می‌برند تصریح کرد: پتاسیم موجود در آووکادو حتی از موز هم بیشتر است. یک «آووکادو» متوسط دارای ۹۷۵ میلی‌گرم پتاسیم است. برای حفظ سلامت کلیه، فشار خون و سلامت عضلات، وجود پتاسیم ضروری است.

مراقبت در نظام سلامت، حلقه مفقوده سیستم بهداشت و درمان است

مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه هدف اصلی معاونت پرستاری ارائه مراقبت‌های با کیفیت و مقرون به صرفه به همه مردم است، گفت: امر مراقبت، در نظام سلامت ما، حلقه مفقوده سیستم بهداشت و درمان است.

وی اظهار داشت: اینکه اخیرا در همه رسانه‌ها اعلام می شود بیش از 60 درصد مردم ما از فشار خون خود تا زمانی که مبتلا به عوارض ناتوان کننده آن نشده‌اند اطلاع ندارند، یا اینکه بیشترین عامل مرگ های زودرس در ایران در سال گذشته به دلیل فشار خون بالا بوده است و موارد بسیاری از  این قبیل، مستنداتی هستند که نشان می‌دهد چقدر این دو مفهوم مغفول مانده‌اند.

 حضرتی خاطرنشان کرد: معاونت مراقبت پرستاری اکنون  قوی تر، مصمم تر و محکم‌تر از هر زمان دیگری به تلاش های بی وقفه خود در جهت ارتقای حرفه و خدمت به مردم ادامه خواهد داد و بدون شک مثل همیشه همراهی و همیاری همه گروه های پرستاری در این امر مهم است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول