اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

آزادی زود هنگام یک عضو طالبان از زندانی در آمریکا

سی ان ان گزارش داد که «جان واکر لیند»، عضو آمریکایی طالبان، قرار است امروز پنج‌شنبه از زندانی در آمریکا آزاد شود.

آزادی زود هنگام یک عضو طالبان از زندانی در آمریکا

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «سی ان ان» خبر داد که «جان واکر لیند»، مشهور به طالب آمریکایی  امروز پنج‌شنبه از زندانی در آمریکا آزاد می‌شود.

بر اساس گزارش این شبکه آمریکایی، جان واکر در سال ۲۰۰۱ میلادی پس از حملات یازدهم سپتامبر شبکه القاعده به آمریکا زمانیکه نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا به افغانستان حمله کردند، در شهر مزار شریف بازداشت شده بود و از آن زمان تاکنون، در زندان است.

جان واکر لیند که متولد آمریکاست، ابتدا در نوجوانی به یمن سفر کرده و پس از فراگیری زبان عربی به پاکستان رفته است.

وی سپس به عضویت گروه طالبان درآمد. در سال 2000 میلادی، به پاکستان رفت و قبل از رفتن به افغانستان و پیوستن به طالبان، در پاکستان آموزش‌های لازم را فرا گرفت.

لیند که هم اکنون ۳۸ سال دارد، به جرم نقش داشتن در حمله ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی به برج‌های مرکز تجارت جهانی آمریکا بازداشت شد. او که به عضویت گروه طالبان درآمده بود، سابقه جنگ با نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و افغانستان را نیز دارد.

وی پس از گذراندن ۱۷ سال از مجموع ۲۰ سال محکومیت زندان خود روز پنج‌شنبه از زندان «تِرهوت» واقع در ایالت ایندیانای آمریکا آزاد خواهد شد.

گفته می‌شود که این اقدام موجب نگرانی برخی قانون‌گذاران آمریکایی نسبت به تبعات امنیتی آن شده است.

خبر آزادی زودهنگام لیند موجی از انتقاد قانون‌گذاران آمریکایی فعال در مجلس سنا و کنگره را برانگیخته است. به باور منتقدان اعطای عفو به محکومی که مطابق اسناد رسمی حداقل تا سال ۲۰۱۶ میلادی همچنان بر مواضع افراطی خود پافشاری می‌کرده، نه تنها عادلانه نیست بلکه اقدامی پرخطر است.

به نظر می‌رسد این اقدام در راستای برخی مذاکرات آمریکا و طالبان در طی 6 دوره گذشته بوده است. به‌گفته سران طالبان، یکی از شروط صلح آزادی زندانیان طالبان و جدول زمان‌بندی خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان بوده است.

این در حالی است که مقامات آمریکایی به‌تازگی اعلام کردند که نیروهای این کشور تا پایان جنگ در افغانستان خواهند ماند. طالبان اما تنها راه مذاکره و پایان جنگ در افغانستان را خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان دانست.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول