اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

رژیم غذایی مناسب برای کاهش فشار خون بالا

مدیرگروه بیماری‌های داخلی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: افراد دچار پرفشاری نیاز به کاهش دریافت سدیم دارند و دریافت پتاسیم و کلسیم اضافی نیز می‌تواند به کاهش فشارخون کمک کند

رژیم غذایی مناسب برای کاهش فشار خون بالا

امین سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جیرفت اظهار داشت: چاقی و اضافه وزن مسلماً با فشارخون بالا ارتباط دارد و شیوع فشار خون بالا در افراد جوان و چاق دو برابر و در افراد مسن و چاق 50 درصد بیشتر از افراد دارای وزن طبیعی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت تصریح کرد: در مردان به ازای هر 10 درصد افزایش وزن، فشار خون 6/6 میلی‌مترجیوه بالاتر می‌رود و اکثر افراد مبتلا به پُرفشاری علایمی ‌ندارند، اما این مشکل می‌تواند سبب آسیب حاد یا مزمن به بخش‌های مختلف بدن شود.

وی خاطرنشان کرد: در مغز این مشکل به مویرگ‌های خونی آسیب می‌رساند و در نتیجه سکته مغزی بروز می‌کند و در چشم‌ها، پرفشاری سبب آسیب به مویرگ‌های خونی و بروز اختلال بینایی و در کلیه‌ها نیز سبب نارسایی کلیه می‌شود و ممکن است علائمی‌‌ از قبیل سردرد، دردهای قفسه سینه و تنگی نفس نیز بروز کند.

سعیدی افزود: مواردی از پُرفشاری که در حد مرزی هستند، اغلب بدون درمان باقی می‌مانند و درمان غیردارویی شامل کاهش نمک در رژیم غذایی، ترک سیگار، انجام ورزش منظم و استفاده از روش‌های شل‌کردن عضلات است.

وی عنوان کرد: افراد دچار پرفشاری نیاز به کاهش دریافت سدیم دارند و دریافت پتاسیم و کلسیم اضافی نیز می‌تواند به کاهش فشارخون کمک کند و زردآلو، پرتقال، انجیر، گریپ‌فروت، هلو، انگور و آلو میوه‌هایی سرشار از پتاسیم هستند و سیب‌زمینی، سیر، کلم بروکلی، کدو سبز، قارچ  و گوجه‌فرنگی و سبزی‌ها سرشار از پتاسیم هستند و باید به وفور مصرف شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت یادآور شد: مرکبات، توت‌ها و سبزی‌های دارای برگ سبز و ‌منابع غنی ویتامین C هستند و دریافت کم این ویتامین موجب پرفشاری می‌شود و گوشت و مرغ طبخ شده بدون نمک برای افراد دچار پُرفشاری توصیه می‌شود و برای معطرکردن گوشت می‌توان از سبزی‌های معطر، ادویه‌ها و میوه‌ها استفاده کرد.

سعیدی افزود: ماهی تازه، ‌منجمد یا کنسروشده بدون آب نمک خوب هستند و می‌توان ماهی را با برگ‌بو، شوید، فلفل قرمز و سیاه، ادویه‌ها، مرکبات، سس‌های خانگی بدون نمک و سایر سبزی‌ها معطر کرد و ماهی‌های حاوی اسیدهای چرب مفید از قبیل حلوا، قزل‌آلا و قباد چندین بار در هفته توصیه می‌شوند.

وی گفت: سبزی‌های ریشه‌ای از قبیل سیب‌زمینی، همچنین برنج، ماکارونی، رشته‌ها و حلیم‌ بدون نمک و همچنین مواد نشاسته‌ای دارای سدیم کم هستند و می‌توان به عنوان پایه‌ای برای وعده غذایی از آنها استفاده کرد و دانه کنجد و سبزی‌های برگ سبز، منابع کم سدیم و تامین کننده کلسیم هستند و  سیر نیز به کاهش فشارخون کمک می‌کند.

مدیر گروه بیماری‌های داخلی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: از سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، برگرها و سایر فرآورده‌های گوشتی به علت دارا بودن مقادیر بالای سدیم باید پرهیز کرد و سبزی‌های کنسروشده در آب نمک، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات شور نیز نباید مصرف شوند.

سعیدی افزود: ماهی دودی یا کنسروشده و تن ماهی سرشار از سدیم هستند و نباید مصرف شوند و سس‌ها، ‌سوپ‌ها، کنسرو لوبیا و سایر غذاهای آماده مصرف می‌تواند سبب تشدید بیماری شود و همچنین مصرف الکل با فشار خون بالا ارتباط داشته و می‌تواند سبب تشدید بیماری شود.

وی تصریح کرد: در طبخ غذا به جای کره و روغن نباتی جامد بهتر است از روغن زیتون و سویا استفاده کرد و از مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه، چای، نوشابه‌های کولا و شکلات باید پرهیز کرد و کاهش وزن و حفظ وزن طبیعی از ارکان اساسی هر برنامه طراحی شده برای مقابله با پرفشاری هستند.

 سعیدی عنوان کرد: نیاز روزانه یک فرد بزرگسال به نمک یک دهم قاشق چایخوری است و مقادیر بیشتر نمک فقط در شرایط آب و هوایی گرم و یا در طول شیردهی لازم است و در این موارد یک قاشق چای خوری نمک کافی خواهد بود و برای کاهش فشارخون پیاده‌روی سریع 30 تا 45 دقیقه در روز و سه تا پنج بار در هفته توصیه می‌شود و مصرف سیگار سبب تشدید پرفشاری خون می شود.

انتهای پیام/۲۶۵۵/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول