اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کردستان

ساخت «لودر خورشیدی» برای نخستین بار در جهان توسط دو مخترع کردستانی

برای نخستین بار در جهان، لودر خورشیدی و هیدرولیکی با نام «هیزی کوردستان» توسط دو جوان کردستانی اهل سنندج ساخته شد که نمونه و مشابه خارجی آن در جهان وجود ندارد.

ساخت «لودر خورشیدی» برای نخستین بار در جهان توسط دو مخترع کردستانی

به گزارش خبرگزاری فارس در سنندج، حمید صمدی با 27 سال سن و امید زندی با 36 سال سن دو جوان کردستانی هستند که با وجود اینکه تحصیلات آکادمیک ندارند اما توانسته‌اند چندین اختراع را به ثبت برسانند که حتی نمونه مشابه خارجی ندارد.

این دو جوان کردستانی که از اول دبستان تا امروز با هم دوست هستند در زمینه لوازم خانگی و برق و همچنین شهربازی کار می‌کردند اما امروز توانسته‌اند لودر خورشیدی، مینی جت‌اسکی خورشیدی و چند اختراع دیگر را به ثبت برسانند.

خبرگزاری فارس در سنندج برای آشنایی بیشتر با این دو جوان به سراغ آنها رفته است که مشروح گفت‌وگو با آنها را در زیر می‌خوانید.

فارس: «لودر خورشیدی» با عنوان «هیزی کوردستان» یکی از اختراعات شماهاست، این وسیله چه کاربردی دارد؟

صمدی: با همکاری دوستم امید زندی موفق به طراحی و ساخت لودر خورشیدی و هیدرولیکی شدیم و نام آن را «هیزی کوردستان» یعنی قدرت کردستان گذاشتیم چون در حین کار نه تنها سر و صدایی ندارد بلکه قدرتمند و کارآمد نیز است.

این لودر نمونه مشابه خارجی ندارد و برای معابر و کوچه‌های تنگ و باریک بهترین استفاده را دارد و در مکان‌های صنعتی هم می‌توان از آن بهره گرفت.

فارس: چطور شد که ساخت چنین ماشینی به ذهنتان رسید؟

صمدی: ما در شهر سنندج شهربازی داریم، شهربازی که اکثر وسایل بازی آن ساخت چین است، این وسایل اولا با هزینه زیادی به دست من مصرف‌کننده می‌رسد و دوما بعد از مدتی استفاده نیاز به تعمیر دارند و برخی از قطعات آن هم بعد از خراب شدن پیدا نمی‌شود، به همین منظور من و دوستم چون در زمینه فنی این توانایی را در خود می‌دیدیم اقدام به طراحی و ساخت چند وسیله شهر بازی کردیم که یکی از آنها هم لودر خورشیدی بود.

زندی: من و دوستم همیشه توانایی انجام ساخت چنین چیزهایی را داشتیم اما نیاز به جرقه‌ای داشتیم که سال 96 زمانی که بخاطر طراحی چند المان شهری از طرف صدا و سیما مرکز کردستان دعوت شدیم، همین دعوت باعث ایجاد انگیزه‌ای در من و دوستم شد که توانایی‌هایمان را به همگان نشان دهیم.

 فارس: این لودر چه ویژگی‌هایی دارد؟

این لودر توانایی بلندکردن یک تن وزن را دارد و 2 تن هم زور می‌زند یعنی می‌تواند برای بلندکردن یک تن کالا و همچنین کشیدن و جابجا کردن دو تن کالا در روی سطح زمین استفاده شود.

این لودر با انرژی خورشید کار می‌کند و در روزهای بارانی و برفی و یا در مکان‌های سربسته که خورشید وجود ندارد می‌توانیم با شارژ آن از طریق برق خانگی از آن استفاده کنیم.

فارس:  برای ساخت این لودر چقدر هزینه کرده‌اید؟

زندی: حدود یک سال وقت برای ساخت آن صرف کردیم و حدود 14 میلیون تومان نیز هزینه صرف خرید ادوات و لوازم موردنیاز آن و همچنین رفع خطاها و طراحی دوباره آن کردیم.

ما برای ساخت نمونه‌های اولیه مجبور به صرف هزینه بالایی هستیم اما مطمئنا اگر این وسایل در حجم زیاد تولید شوند هزینه تولید آنها هم پایین می‌آید.

فارس: آیا لودری با این حجم و وزن برای استفاده کودکان در شهربازی مناسب است؟

زندی: در وهله اول  قصد ما از ساخت این لودر، ساخت یک ماشین برای خاک‌بازی و جابجایی خاک در شهربازی توسط کودکان بود در واقع با ساخت این ماشین هم هیجان و شادی کودکان بیشتر می‌شد و هم با ماشین‌های راه‌سازی بیشتر آشنا می‌شدند اما در حین طراحی متوجه شدیم که می‌شود از این ماشین در سایز و اندازه بزرگتر برای استفاده در بخش صنعتی و کشاورزی استفاده کرد و همین باعث شد که نمونه اولیه را برای استفاده صنعتی بسازیم.

در فاز صنعتی قدرت و حجم لودر را بیشتر کردیم، بالابر آن را نیز هیدرولیکی کردیم که وزن بیشتری را جابجا کند و قدرت بیشتری داشته باشد.

فارس: آیا این اختراع شما در بخش صنعتی و کشاورزی هم کاربردی دارد؟

صمدی: با توجه به اینکه این لودر با انرژی خورشید کار می‌کند نه تنها هیچ آلاینده‌ای تولید نمی‌کند بلکه هیچ صدایی هم در حین کار کردن ندارد بنابراین برای استفاده در گاوداری‌ها، باغات و مزارع و همچنین برای خاک‌برداری معابر و کوچه‌های باریک و تنگ کاربرد دارد.

فارس: انگیزه شما از ساخت این وسیله چه بود؟

صمدی: انگیزه اصلی ما این بود که به شیوه‌ای نشان دهیم که توانایی ساخت خیلی از وسایل شهربازی، ماشین‌آلات صنعتی و همچنین کارهای بزرگتری را داریم یعنی می‌توانیم با ساخت برخی وسایل باعث اشتغال‌زایی و ارزآوری در کشور شویم.

فارس: از دیگر اختراعات‌ مشترکتان بگویید..

زندی: در شهربازی خود استخری داریم که در آن از تعدادی قایق پدال دستی استفاده می‌کنیم، این قایق‌ها ساخت چین است قطعات آن زود فرسوده می‌شود و حتی بیشتر مواقع قطعات آن در کشور پیدا نمی‌شود به همین منظور ما به فکر ساخت مینی‌جت‌اسکی افتادیم که تولید داخل باشد که اگر قطعه‌ای از آن هم خراب شد در داخل بتوانیم آن را بسازیم و تعمیر کنیم.

 این جت‌اسکی که اولین جت اسکی در جهان است نه تنها نمونه مشابه داخلی ندارد بلکه نمونه خارجی هم ندارد، 70 کیلو وزن را تحمل می‌کند و برای شهربازی‌هایی که استخرهای کوچک و یا دریاچه‌های مصنوعی دارند کاربرد دارد، البته می‌توانیم همین مدل را با کمی تغییرات برای بزرگسالان نیز طراحی و بسازیم.

در این مینی‌ جت‌اسکی پنل خورشیدی تعبیه کردیم که از طریق انرژی خورشید شارژ می‌شود و هیچ آلایندگی سوختی ندارد و قابلیت مدام کار را هم دارد.

ساخت نمونه اولیه آن تا یک‌ماه دیگر پایان می‌پذیرد و در حال پیگیری  روند ثبت اختراع آن هستیم.

البته جدای از لودر خورشیدی، چندین دستگاه دیگر هم ساختیم که هیچکدام نمونه مشابه خارجی ندارد از جمله ماشین کوبنده خودشارژ برای کودکان زیر 8 سال، گهواره هوشمند، جارو هوشمند برای رفتگران و چندین و چند طرح دیگر که اگر جایی از ما حمایت کند می‌توانیم آنها را بسازیم.

البته مدتی است که یک کارگاه تولید صنایع فلزی را برای اولین بار در استان کردستان راه‌اندازی کرده‌ایم که با جذب و بکارگیری 10 نفر از جوانان سنندجی زمینه ساخت وسایل فلزی را فراهم کرده‌ایم درحالیکه سال‌ها پیش مجبور بودیم همین وسایل را از استان‌های همجوار خریداری کنیم.

فارس: آیا  از اختراع شما حمایت شده است؟

صمدی: با قدرت می‌گویم تا امروز هیچ حمایت صادقانه‌ای از ما نشده است و منتظریم هر ارگان سازمان و اداره‌ای که شعارش حمایت از تولید داخل است با ما تماس بگیرد، ایده ما را ببینند، بررسی کنند اگر بازار فروش داشت از ما حمایت کنند.

امروز اکثر حمایت مسؤولان در دادن وام با بهره بالا خلاصه می‌شود در حالیکه دادن وام با سود 14 درصد و بالاتر یعنی نابودکردن من ایده‌پرداز نه حمایت، البته دادن وام با مبلغ کم 10 میلیون و 20 میلیون نیز دردی از من دوا نمی‌کند.

زندی: نه بخش خصوصی و نه بخش دولتی هیچ حمایتی از ما نکرده‌اند کلا با هزینه خودمان نمونه اولیه را ساختیم در واقع لودر خورشیدی را با وام ازدواجم ساختیم.

لودر خورشیدی ما در سال 96 در نمایشگاه اختراعاتی که مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج برگزار کرد توسط مسئولین این دانشگاه رونمایی و در معرض دید عموم قرار گرفت، قرار بود مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج از طرح و اختراع ما حمایت کند حتی قرار بود که تسهیلات موردنیاز برای ایجاد کارگاه و تولید انبوه آن را به ما بدهند اما متاسفانه بعد از اینکه مانور خودشان را با لودر ما دادند و عکس و فیلم موردنیاز خود را برای ثبت گزارش کار گرفتند دیگری خبری از حمایت و تسهیلات و ... نشد.

فارس: در زمینه رساندن اختراعاتتون به تولید انبوه چه مشکلاتی دارید؟ 

حمید صمدی: ما صادقانه پای کار هستیم چرا که اهل کار هستیم، ایده‌های ما یکی دوتا نیست من هر روز ایده‌ جدیدی به ذهنم خطور می‌کند بطوریکه آنقدر تعداد ایده‌هایم زیاد است که مجبورم آنها را یادداشت کنم که از یادم نرود اما چون مشغله کاری زیادی دارم، چون از لحاظ مالی مشکل دارم نمی‌توانم کل آنها را اجرا کنم و بسازم امیدوارم با انتشار و پخش این خبر مقداری از وجدان خوابیده مسئولین بیدار شود و از من و امثال من حمایت کنند.

از این تریبون اعلام می‌کنم که ایده از ما، نمونه اولیه و ساخت از ما و شرایط تولید هم از ما، فقط سرمایه‌گذار نیاز داریم که از ما حمایت مالی کند.

زندی: من و دوستم ایده طراحی و ساخت بسیاری از ماشین‌آلات و تجهیزات شهربازی را داریم اما به دلیل نداشتن پشتوانه مالی هیچ‌کدام از ایده‌های ما به تولید انبوه نرسیده است.

متاسفانه برخی از مسؤولین، ما را سرگرم کار اداری و کاغذ و کاغذبازی‌های طولانی اداری می‌کنند در حالیکه من کارگاه می‌خواهم، سرمایه‌گذار می‌خواهم چراکه ما ایده داریم، توانایی دارم، نیروی کار داریم فقط حمایت مالی و سرمایه‌گذار لازم داریم.

فارس: سخن پایانی...

صمدی: از ته دل از مسؤولینی که می‌توانند ما را حمایت کنند عاجزانه تقاضا دارم خواهش می‌کنم که  از ما و جوانان امثال م که کم هم نیستند حمایت کنند، مطمئنا این کشور پر از نخبه، مخترع، ایده پرداز و نوآور است فقط نیازمند حمایت هستند.

لطفا حمایت کنید که ما هم بتوانیم خودمان و کشورمان را به دنیا نشان دهیم مطمئنا من جوان ایرانی هیچ کم و کسری از یک جوان چینی و ... ندارم بلکه از آنها هم خیلی بیشتر توانایی دارم فقط متاسفانه مسؤولین ما مبتکر را نمی‌شناسند.

آرزوی قلبی من این است که با حمایت مسؤولین بتوانم هر کدام از ایده‌هایم را در یکی از روستاهای استان به تولید انبوه برسانم که هم زمینه اشتغالزایی برای جوانان جویای کار استانم فراهم کنم و هم بتوانم با صادرات تولیدات خود در ارزآوری به کشورم نقش داشته باشم. 

انتهای پیام/2330/83/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول