اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

گرانی خرما و محصولات کشاورزی نتیجه عدم انجام وظایف سازمان تعاونی روستایی است

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس با اشاره به گرانی ۶ برابری خرما و سودجویی دلالان گفت: این سازمان برای تنظیم بازار و ایجاد یک زنجیره صحیح و منطقی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده و حذف حلقه‌های واسط تشکیل شد که گرانی اخیر نشان داده به وظایفش عمل نمی‌کند.

گرانی خرما و محصولات کشاورزی نتیجه عدم انجام وظایف سازمان تعاونی روستایی است

سیدکمال‌الدین شهریاری نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره افزایش چندین برابری قیمت خرما و جولان دلالان در این خصوص گفت: بازار خرما مانند بازار دیگر محصولات کشاورزی همواره بازیچه دست دلالان و محتکران بوده است و فقط در مورد خرما چنین چیزی وجود ندارد، چرا که این اتفاق در مورد گوجه، سیب‌زمینی، پیاز، کاهو و سیب درختی هم رخ داده است. 

وی افزود: دلال و محتکر با حضور در مزارع و خرید کل محصول کشاورز، بدون آنکه زحمتی کشیده باشد، سود هنگفتی به جیب می‌زند، این در حالی است که کشاورزان با مشکل متعدد مالی مواجه هستند. 

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس تصریح کرد: دولت باید با خرید تضمینی محصولات کشاورزی با قیمت منطقی، از قیمت‌های متعدد و بالای محصولات کشاورزی در مغازه‌ها و بازارهای میادین جلوگیری کند. 

شهریاری خاطرنشان کرد: عدم مدیریت سازمان عریض و طویل تعاون روستایی منجر به بروز مشکلات متعدد در کشور ما شده است و اگر اساسنامه و اهداف این سازمان که 50 سال پیش ایجاد شده را مطالعه کنیم، متوجه خواهیم شد که این سازمان برای تنظیم بازار و ایجاد یک زنجیره صحیح و منطقی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده و حذف حلقه‌های واسط تشکیل شده است.

وی گفت: متأسفانه سازمان تعاونی روستایی در تهران دارای ساختمان بزرگی است که صدها کارمند داشته و حقوق بسیار زیادی از بین‌المال می‌گیرند اما هیچ نقشی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی و دامی ندارند. 

این عضو کمیسیون عمران خاطرنشان کرد: کشاورزان به دلیل ضعف بنیه مالی، نهادها، کود، سم، بذر و تجهیزات را با پول قرضی دیگران و نسیه خریداری کرده و برخی اوقات هم به کاسب‌ها و بازار چک می‌دهند، اما وقتی محصولاتشان آماده برداشت می‌شود و نمی‌توانند انبار کنند، قطعا به دنبال فروش محصول خود به هر قیمتی خواهند بود تا بتوانند چک هایی که در طول سال به دیگران داده‌اند را نقد کنند. 

شهریاری افزود: یکی از بزرگترین علل از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و هجوم زمین‌خواران به زمین‌های کشاورزی، عدم سودآوری برای کشاورز است. 

وی تصریح کرد: قیمتی خرمایی که هم‌اکنون در بازار شش برابر قبل شده است، در تنگستان و دشتی تفاوتی با قبل ندارد، درحالی که قیمت آن توسط دلال افزایش زیادی پیدا کرده و چیزی از این افزایش قیمت نصیب کشاورز نمی‌شود. 

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس گفت:‌عدم انجام وظیفه و عدم نظارت حاکمیت در بخش محصولات کشاورزی که وظیفه اصلی وزارت جهاد و سازمان تعاون روستایی است مورد غفلت واقع شده و یک روز دلال به سراغ خرما می‌آید و فردا به سراغ پیاز و روز دیگر به سراغ سیب درختی و... .

شهریاری خاطرنشان کرد: با جولان دلال، تولیدکننده به درآمد واقعی خود نمی‌رسد، ضمن اینکه مصرف‌کننده هم باید با نارضایتی چند برابر قبل پول برای خرید خرما بدهد، در حالی که خرما هم‌اکنون در دشتی و تنگستان کیلویی ۴ تا ۵ هزار تومان است. 

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس گفت: در جلسه آتی مجلس در هفته آینده قطعا به محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و رضا رحمانی وزیر سمت به دلیل رها کردن بازار و عدم ایفای وظیفه، تذکر خواهم داد. 

وی در پایان گفت: متأسفانه دلالان هم‌اکنون ناظر محصولات کشاورزی به منظور سودجویی بیشتر هستند و خبری از وزارت جهاد کشاورزی و زیرمجموعه‌هایش نیست، این در حالی است که دلال ماه رمضان و مردم را نمی‌شناسد و فقط به پول فکر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مخاطبان گرامی با ثبت سوژه‌ای در بخش «فارس من» با عناوین «قیمت خرمای رمضان کاهش یابد» ، «گرانی و بی‌نظارتی» ، «گرانی افسار گسیخته مایحتاج مردم و صادرات آن به خاطر مشتی دلار» ، «پیگیری گرانی چند برابری اجناس» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول