اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

روسیه مهمترین مشتری گل‌های رز ارومیه

مدیر شهرک‌های کشاورزی آذربایجان‌‌غربی گفت: 23 واحد تولید گل و گیاهان زینتی با تولید بیش از دو و نیم میلیون شاخه گل و گل رز شاخه بریده در استان فعالیت کرده و هم اکنون کشور روسیه بهترین بازار مصرف ارومیه را دارد.

روسیه مهمترین مشتری گل‌های رز ارومیه

سعید جفایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، با اشاره به اینکه بهره‌برداران مستقیم کشاورزی در کل کشور هم‌اکنون چهار میلیون و 315 هزار نفر هستند افزود: سهم استان نیز 208 هزار و 82 نفر بوده یعنی پنج درصد بهره‌برداران کشور در آذربایجان‌غربی فعالیت کشاورزی انجام می‌دهند.

وی با ابراز تاسف از اینکه 50 درصد بهره‌برداران کشاورزی استان کم‌سواد یا بی‌سواد هستند اظهار کرد: این مسئله نشان می‌دهد که برای انتقال فناوری و کشاورزی پیشرفته که گلخانه نیز یکی از این مباحث است، مشکلاتی وجود دارد.

مدیر شهرک‌های کشاورزی آذربایجان‌‌غربی گفت: بنابراین باید از کانال‌های مختلف برای نهادینه کردن موضوع کشاورزی پیشرفته استفاده کرد و همچنین بیشتر بهره‌برداران کشاورزی استان جمعیت بالای 40 سال هستند که انتقال کشاورزی پیشرفته و فناوری روز دنیا به آنها با مشکل مواجه است چون از یک سو بحث کم‌سوادی و از سوی دیگر بحث سن و سال در این موضوع مطرح است که به عنوان عوامل محدودکننده در استان خودنمایی می‌کند.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون بهره‌برداران عرصه فضای سبز و گلخانه‌ای استان هشت هزار و 500 نفر بوده و به عبارتی 4.1 درصد بهره‌برداران استان در حوزه سبزی، صیفی و گلخانه‌ای فعال هستند.

جفایی با اشاره به اینکه گلخانه محیطی امن به لحاظ سرمازدگی و آفات است اظهار کرد: همچنین تمام عوامل رشد در آنجا کنترل شده و محصولات آن تازه و خارج از فصل است و در موضوع بازاریابی و جلب رضایت مشتری نیز می‌تواند بسیار تاثیرگزار باشد.

گلخانه صنعتی نوپا در آذربایجان‌غربی

وی با اشاره با بیان اینکه گلخانه، صنعتی نوپا در استان است گفت: سیر تکاملی صنعت گلخانه در کشور به سرعت در حال افزایش است و استان‌های مختلف کشور این مقوله را آغاز کرده و در آذربایجان‌غربی نیز فعالیت‌های مربوط به آن وضعیت مطلوبی دارد.

مدیر شهرک‌های کشاورزی آذربایجان‌‌غربی، مزایای گلخانه را برشمرد و افزود: اشتغال‌زایی آن 10 تا 12 نفر در هر هکتار گلخانه بوده و راندمان تولید آن چهار تا هشت برابر نسبت به فضای آزاد است و به همان میزان افزایش درآمد دارد و علاوه بر آن، استفاده بهینه از منابع آب با توجه به شرایط کنونی و لزوم مصرف بهینه آب انجام شده و نیز امنیت محصول تولیدی و امکان تولید محصول خارج از فصل وجود دارد.

فعالیت 110 واحد گلخانه‌ای در استان

وی با اشاره به اینکه تا اوایل سال 97 تعداد 110 واحد گلخانه‌ای در استان با 34 هکتار وجود داشت بیان کرد: 73 واحد آن در قالب تولید سبزی و سیفی در بیش از 25 هکتار و تولید پنج هزار و 100 تن خیار و گوجه، 23 واحد مربوط به تولید گل و گیاهان زینتی با پنج و نیم هکتار و بیش از دو و نیم میلیون شاخه گل و گل رز شاخه بریده بوده و هم اکنون کشور روسیه بهترین بازار مصرف ارومیه را دارد.

جفایی اظهار کرد: از سوی دیگر پنج واحد گلخانه‌ای توت‌فرنگی با ظرفیت تولید 85 تن، 6 واحد گلخانه‌ای تولید نهال با پوشش 1.1 هکتار و ظرفیت تولید سالانه یک میلیون اصله نهال، سه واحد تولید گیاهان دارویی با سقف بیش از 65 هکتار و ظرفیت 100 تن گیاهان دارویی در استان وجود دارد.

گوجه‌فرنگی بیشترین محصول تولیدی گلخانه‌های آذربایجان‌غربی

وی وسعت شهرک‌های کشاورزی استان را 483.2 هکتار  عنوان کرد و گفت: بیشترین تولید محصولات گلخانه‌ای در آذربایجان‌غربی به ترتیب گوجه‌فرنگی، هندوانه، پیاز و خربزه است و عمده شهرستان‌های فعال تولیدکننده در زمینه تولید محصولات گلخانه‌ای، ارومیه، میاندوآب، سردشت و پلدشت هستند.

مدیر شهرک‌های کشاورزی آذربایجان‌‌غربی با تاکید بر اینکه بحث کشت و صنعت در شهرک کشاورزی استان باید مدنظر قرار گیرد تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی، شرکت‌های کشت و صنعت به صورت تخصصی اعلام شده در حالی که در گذشته چنین نبود و هم‌اکنون گفته شده تا شهرک کشاورزی یا صرفا گلخانه‌ای و یا دامپروری و یا شیلاتی باشند.

وی به تلاش برای افزایش کارایی و ضریب بهره‌وری کشاورزی در شهرک‌های مربوطه اشاره کرد و گفت: فراهم کردن زیرساخت‌های امنیت غذایی، اصلاح نظام بهره‌وری کشاورزی و تولید زنجیره محصولات کشاورزی نیز در تمام دنیا مدنظر قرار داشته و از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

جفایی با تاکید بر تلاش برای کاهش هزینه‌های تولید در واحد سطح تصریح کرد: افزایش درآمد تولیدکنندگان، توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های کشاورزی و حمایت و پشتیبانی از توسعه بازار و بازاریابی نیز مدنظر است و در این راستا هم اکنون در تکاب تولید زعفران هر کیلو 12 میلیون تومان به فروش رسیده که برندسازی هم شده و مستقیما به ترکیه صادر می‌شود.

انتهای پیام/61024/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول