اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

حکایت درد این روزهای کشاورزان مازندرانی

شالیزارهایی که زیر انبوهی از گل و لای مدفون شد

این روزها شالیکاران مازندران دغدغه کشت شالی دارند، اما بارندگی شدید در روزهای پایانی اسفند ماه امسال موجب شد حتی برخی از شالیزارها زیر گل و لای مدفون شود.

شالیزارهایی که زیر انبوهی از گل و لای مدفون شد

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، این روزها شالیکاران مازندران دغدغه کشت شالی دارند اما بارندگی شدید در روزهای پایانی اسفند ماه امسال موجب شد حتی برخی از شالیزارها زیر گل و لای مدفون شود، به طوری که در برخی موارد حتی اثری از شالیزار نیست؛ در حالی‌که همین کشاورزان برای صرفه‌جویی در مصرف آب با توجه به مشکلات تنش آبی زمین‌های خود را با استفاده از روان‌آب‌های ماده کاشت برنج کردند.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: از پایان هفته جاری نشای مکانیزه برنج به‌صورت رسمی آغاز می‌شود.

ابراهیم قربان‌نژاد با اشاره به انجام عملیات شخم و شیار 163هزار هکتار از اراضی شالیزاری مازندران، افزود: همچنین در 29 هزار هکتار از شالیزارهای استان عملیات آب‌تخت اولیه انجام شد.

وی با بیان اینکه خرانه‌گیری در 39هزار هکتار از شالیزارهای مازندران صورت گرفت، تصریح کرد: همچنین 128هزار و 800 هکتار از اراضی شالیزاری استان بذرپاشی انجام شد که لازم است شالی‌کاران نسبت به شست‌وشوی بذور با محلول آب و نمک و همچنین سموم قارچ‌کش و ضدعفونی بذور اقدام شود.

 

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه یک‌هزار و 300 هکتار از شالیزارهای مازندران آماده نشاکاری هستند، اضافه کرد: با مساعد شدن شرایط آب و هوایی  نسبت به نشاکاری در این اراضی اقدام می‌شود.

قربان‌نژاد با بیان اینکه 16هزار هکتار از شالیزارهای مازندران زیرپوشش بیمه قرار گرفت که نسبت به سال قبل افزایش 2.5 درصدی داشته است، تصریح کرد: بیمه بانک نشا که طی چند سال اخیر پیگیر بودیم درحال حاضر محقق شد.

وی اظهار کرد: اراضی شالیزاری که به‌دلیل سیل که بیشتر در شهرهای سیمرغ، جویبار، ساری، میاندرود، سوادکوه و شرق مازندران دچار خسارت شده‌اند، مجبور هستند دوباره عملیات خاک ورزی را انجام دهند.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران گفت: همچنین باتوجه به شرایط جوی و اختلاف درجه حرارت، کشاورزان مراقب خزانه‌ها باشند و نسبت به هوادهی آن اقدام کنند.

به گزارش فارس، براساس پیش‌بینی هواشناسی در هفته پایانی فروردین ماه امسال نیز بارندگی داریم که مطابق با شرایط فصلی استان است اما کاهش محسوس دما که به خزانه برنج آسیب بزند انتظار نمی‌رود، بنابراین کشاورزان مازندران نگران نباشند.

انتهای پیام/86034/ع/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول