اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

مدیرکل امور رفاهی زائرین استانداری خراسان رضوی:

بیش از 31.5 میلیون زائر در 11 ماهه ابتدای امسال وارد مشهد شدند/ برگشت 17 میلیارد ریال گران‌فروشی صنوف و هتل‌ها به مردم

مدیرکل امور رفاهی زائرین استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه در 11 ماهه نخست امسال 31 میلیون و 507 هزار و 298 نفر زائر وارد مشهد شدند، گفت: تنها در بهمن‌ماه امسال 17 میلیارد ریال گران‌فروشی صنوف و هتل‌ها در مشهد به مردم برگشت داده‌شده است.

بیش از 31.5 میلیون زائر در 11 ماهه ابتدای امسال وارد مشهد شدند/ برگشت 17 میلیارد ریال گران‌فروشی صنوف و هتل‌ها به مردم

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، مهدی فروزان امروز در جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر کاشمر که با حضور فرماندار و اعضای این ستاد در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، با اشاره به اینکه گردشگری بعد از صنعت نفت و خودرو، سومین صنعت  پولدار، اشتغال‌زا و درآمدزا در دنیا است، ابراز کرد: ایران اسلامی باوجود غنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری کمتر از 3 درصد در این حوزه فعال است و این‌یک نقطه‌ضعف به شمار می‌رود.

مدیرکل امور رفاهی زائرین استانداری خراسان رضوی بابیان اینکه از سال 92 رویکرد دولت بر این است که به‌جای پرداختن به حوزه صنعت نفت و خودرو در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری کند تا از این طریق مردم با سرمایه‌گذاری در این حوزه بهترین برداشت را داشته باشند، افزود: ایران اسلامی با مناطق و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی می‌تواند به‌عنوان مقصد گردشگری باشد، ولی این حوزه مغفول و ناشناخته مانده است.

وی بیان کرد: در راستای توجه به حوزه گردشگری، دولت با ایجاد ساختار ستاد خدمات سفر در تمامی استان‌ها این زمینه را ایجاد کرد تا مدیران دورهم جمع شوند و با برنامه‌ریزی و فراهم کردن شرایط سفر را در بین مردم زنده و مردم را تشویق به سفر کنند.

یک واحد بوم‌گردی در نشتیفان خواف سال آینده از سوی خارجی‌ها به‌صورت کامل رزرو شده است

فروزان با اذعان بر اینکه کاشمر تنها شهر در خراسان رضوی است که در فاصله کمتر از 5 کیلومتر از شهر می‌توان به یک مقصد گردشگری رسید و از طبیعت بکر و دیدنی آن بهره برد، یادآور شد: برای اینکه بتوانیم زائر و گردشگر را جذب کنیم نیازمند وجود زیرساخت‌های مناسب در این حوزه هستیم، بنابراین ضرورت دارد متولیان امر در شهرستان به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

مدیرکل امور رفاهی زائرین استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: اگرچه بزرگ‌ترین هلدینگ سفر در مشهد است، اما به دلیل نبود اماکن اقامتی نمی‌توانیم زائر را به مشهد بیاوریم.

وی با اشاره به فعالیت واحدهای اقامتی بوم‌گردی و بهره‌مندی از ظرفیت این واحدها برای جذب گردشگر و مسافر، ادامه داد: یکی از این واحدهای بوم‌گردی در نشتیفان خواف است که سال آینده از سوی خارجی‌ها به‌صورت کامل رزرو شده است در همین راستا نیز قطار گردشگری مشهد و خواف را راه‌اندازی کردیم.

فروزان با تأکید بر اینکه آمادگی داریم با امضای تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی شهرستان زائران خارجی را که مقصد گردشگری آنان مشهد است را به کاشمر بیاوریم، گفت: با توجه به اینکه بیشترین مقصد گردشگری زائران عراقی، حوزه مشهد مقدس است، ضرورت دارد از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.

مدیرکل امور رفاهی زائرین استانداری خراسان رضوی بابیان اینکه چه ضرورتی دارد زائر خارجی تنها در مشهد بماند، بر فراهم کردن زیرساخت‌ها برای حضور زائران خارجی در کاشمر تأکید کرد و افزود: در صورت آمادگی مسؤولان شهرستانی می‌توانیم تفاهم‌نامه‌هایی را با مجموعه استان به امضا برسانیم تا گردشگران و زائران خارجی به شهرستان‌ها هم سفر کنند.

وی با اشاره به افزایش دو برابر تعداد اتوبوس‌های مشهدگردی در نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل یادآور شد:  با همکاری هلدینگ سفر در نوروز امسال روزانه بیش از 30 دستگاه اتوبوس مشهدگردی در این شهر راه‌اندازی می‌شود تا علاقه‌مندان به سفر با هزینه محدود بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.

فروزان بابیان اینکه کاشمر به‌عنوان دومین شهر زیارتی خراسان رضوی، سالانه پذیرای بیش از 3 میلیون زائر و مسافر است، ابراز کرد: حضور این تعداد زائر و مسافر یک فرصت ارزشمند است که باید با برنامه‌ریزی‌های مدیران شهرستان زمینه و زیرساخت برای اسکان و ماندگاری آنان فراهم شود.

مدیرکل امور رفاهی زائرین استانداری خراسان رضوی با ابراز تأسف از اینکه سال گذشته باوجود تلاش‌ها و زحماتی که ستاد خدمات سفر کاشمر متحمل شدند، اما گزارشی از فعالیت‌ها به ستاد استانی نرسید، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود امسال با ارسال گزارش روزانه عملکرد به ستاد ارزیابی عملکرد و دبیرخانه ستاد استانی این تلاش‌ها و زحمات دیده شود.

وی بابیان اینکه  در 12 ماهه سال گذشته 31.5 میلیون زائر و مسافر وارد مشهد شدند، افزود: بر اساس آمار دریافتی در 11 ماهه امسال 31 میلیون و 507 هزار و 298 نفر وارد مشهد شدند که از این تعداد 20 میلیون نفر با وسایط نقلیه شخصی سفر کردند.

فروزان با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های انجام‌شده برای حضور حداکثری مسافر و زائر در مشهد و فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات، یادآور شد: با توجه به فعالیت هتل، هتل‌آپارتمان، مهمان‌پذیر، پارک‌های زائرپذیر و بقاع متبرکه، به‌طور میانگین امکان اسکان 500 هزار نفر در هر شب وجود دارد، در سطح شهرستان‌های استان نیز 9 سوله مدیریت بحران تجهیز و تدارک دیده‌شده است.

مدیرکل امور رفاهی زائرین استانداری خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت اجرای برنامه‌های شاد و متنوع در ایام نوروز در نقاط مختلف استان، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده 18 نوروزگاه و جشن نوروز توسط هنرمندان بومی و محلی در شهرستان‌های خراسان رضوی اجرا می‌شود.

وی بابیان اینکه با فعال کردن کمیته بازرسی و تعزیرات در ستاد خدمات سفر سال گذشته 200 میلیارد تومان احقاق حق انجام شد، تأکید کرد: تنها در بهمن‌ماه امسال با فعالیت واحد بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در راستای گران‌فروشی صنوف و هتل‌ها بیش از 17 میلیارد ریال به مردم برگشت داده شد.

نوروز امسال 15 برنامه نوروزگاه در سطح روستاهای بخش مرکزی و کوه‌سرخ اجرا می‌شود

در ادامه فرماندار کاشمر نیز با اعلام اینکه زیرساخت‌ها در کاشمر ضعیف است، گفت: باوجوداینکه سالانه زائران و مسافران زیادی به این شهرستان سفر می‌کنند، اما متأسفانه به دلیل کمبود امکانات و زیرساخت‌ها نتوانسته‌ایم میزبانی خوبی از آنان داشته باشیم.

محمدعلی نبی‌پور بابیان اینکه به دلیل نبود زیرساخت‌ها موفق نشده‌ایم بهره لازم اقتصادی را در سفرهای نوروزی ببریم، افزود: خوشبختانه با حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شاهد راه‌اندازی و فعالیت اقامتگاه‌های بوم گردی در مناطق روستایی هستیم و امیدواریم با توسعه این فضاها بخشی از کمبودها در این حوزه مرتفع شود.

وی با اشاره به اینکه از در ماه‌های اخیر با فعال کردن گشت‌های مشترک در بحث کنترل بازار فعالیت‌های خوبی انجام‌شده است، یادآور شد: با استمرار این گشت‌ها در ایام نوروز انتظار می‌رود که عرصه برای فرصت‌طلبانی که قصد دارند در این ایام موقعیت سوءاستفاده کردن را برای خود فراهم کنند تنگ شود و اجازه ندهند چهره شهر برای مسافرانی که به کاشمر سفر می‌کنند مخدوش شود.

نبی‌پور با تأکید بر اینکه در ایام نوروز امسال 15 برنامه نوروزگاه در سطح روستاهای بخش مرکزی و کوه‌سرخ اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: تلاش و تأکید ما در این برنامه‌ها این است که هنرمندان بومی و محلی با برگزاری آئین‌ها و سنت‌ها هویت تاریخی و فرهنگی مردم منطقه را با حفظ شئون فرهنگی و مذهبی یادآوری کنند.

در این جلسه تعدادی از اعضا گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های انجام‌شده در سال گذشته و برنامه‌های پیشنهادی نوروز 98 را ارائه کردند.

انتهای پیام/70042

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول