اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

به اصفهان رو-8

نوروز 98 در نجف‌آباد، شهر شکوفه‌های بادام+تصاویر

از غرب شهر اصفهان که خارج شوید در 27 کیلومتری آن به یکی از شهرهای بزرگ اصفهان می­ رسید، این شهر دروازه‌ای برای پایتخت اصفهان در زمان صفویه به شمار می‌رفته که به همت شیخ بهایی ساخته شده و نظم شهری آن هنوز درخشان به نظر می‌رسد.

نوروز 98 در نجف‌آباد، شهر شکوفه‌های بادام+تصاویر

به گزارش خبرنگار فارس از نجف آباد، این بار در مورد دیدنی های شهری می‌خواهیم  با شما به صحبت بشینیم که در تاریخ ایران از بسیاری از مراکز استانی ایران، مطرح تر بوده است. نجف آباد بزرگترین شهر نزدیک به اصفهان  است.

این شهر دروازه ای برای پایتخت اصفهان در زمان صفویه به شمار می رفته و به همت شیخ بهایی ساخته شده و نظم شهری آن تا حدودی درخشان به نظر می رسد، البته در سالیان این اخیر این نظم کمی بهم ریخته است ولی با این حال نمی توان از نظم آن چشم‌پوشی کرد.

از غرب شهر اصفهان که خارج شوید در 27 کیلومتری آن به  یکی از شهرهای قدیمی استان اصفهان می­ رسید؛نجف‌آباد با مردمی خونگرم و مهمان­ نواز، این شهر از شهرهای مهم دوران صفویه بوده و ساختمان‌های قدیمی آن گواه این موضوع است، در سفر به نجف‌آباد با معماری و سبک زندگی ایرانیان در گذشته‌ای بسیار دور آشنا خواهید شد.

نجف‌آباد حدوداً 420 سال قدمت دارد و می ­گویند همه نقشه شهر را شیخ بهایی ترسیم کرده است، به گفته کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری، نجف‌آباد قدیمی‌ترین شهر جدید ایران است، تمام خیابان‌های شهر بر هم عمود هستند، به‌اضافه اینکه خیابان مرکزی نجف‌آباد(خیابان امام خمینی) در دو روز از سال طوری اتفاق می‌افتد که خورشید از سمت مشرق خیابان دقیقاً طلوع می‌کند و از سمت مغرب خیابان غروب می‌کند و دقیقاً این فاصله شرق تا غرب خیابان امام خمینی که بزرگ‌ترین خیابان نجف‌آباد و در طول کل شهر است را طی می‌کند.

جاذبه‌های گردشگری نجف‌آباد

یادمان شهدای نجف‌آباد(مزار شهید محسن حججی)

درسال 96  با شهادت پاسدار شهید مدافع حرم محسن حججی و تشییع با شکوه او در چندین نقطه کشور، شهر نجف آباد بار دیگر در کانون توجه ها قرار گرفت، پیکر این شهید در محل یادمان شهدا که چند سال پیش در گلزار شهدا ساخته شده بود، دفن شده است.

نجف آباد با 13 خانواده 3شهیدی، یک خانواده 4 شهیدی، 110 طلبه شهید، 230 پاسدار شهید، 712 دانش آموز و74 دانشجوی شهید توانسته خود را به یکی از شاخص ترین شهرهای کشور در شاخص های مختلف تبدیل کند.

با توجه به شهادت نزدیک به 200 رزمنده نجف آبادی طی عملیات خیبر در سال62، این روز به عنوان « روز حماسه و ایثار نجف آباد» شناخته شده و همه ساله این روز با اجرای ویژه برنامه هایی گرامی داشته می شود، به همین مناسبت مردم نجف آباد در سال95، دیدار تاریخی و مهمی با مقام معظم رهبری داشتند، یادمان شهدای نجف آباد در طول سال پذیرای مهمانان متعددی از سراسر میهن اسلامی است.

باغ گل‌ها

باغ گل‌ها با وسعت 4000 متریکی از جاذبه‌های گردشگری نجف‌آباد است، این باغ در سال 1395 تأسیس‌شده‌ است و شهرداری نجف‌آباد این باغ را با کاربرد پژوهشی، آموزشی و نمایشگاهی ساخته است؛ گل‌های فصلی و دائمی و درختچه‌های زینتی ازجمله گیاهان پرورش‌یافته در این باغ هستند و کودکان نیز می‌توانند در این باغ تمام مراحل کاشتن گیاهان را آموزش ببینند و سپس  گیاه بانام خود کودک در معرض بازدید عموم قرار خواهد گرفت. این مجموعه در بلوار طالقانی این شهر واقع شده است.

خانه تاریخی نوریان(مکتب ­خانه علوم خواجه‌نصیرالدین طوسی)

اولین مکتب‌خانه علوم نجف‌آباد در فضایی به مساحت 1163 مترمربع گسترش‌یافته که شامل بخش اصلی دارای شاه‌نشین و بخش خلوت کناری در شرق آن است، ورودی اصلی خانه از طریق هشتی بزرگی مفروش شده با سنگ‌های قلوه‌ای به مساحت 16 مترمربع در ضلع جنوبی خانه قرار دارد که با پیچشی شرقی و متناسب با معماری بومی ایران، دسترسی به حیاط اصلی بخش مرکزی خانه را ممکن می‌سازد، خانه نوریان از خانه‌های تاریخی متعلق به اواخر قاجار و اوایل پهلوی اول که در بافت تاریخی نصیر(خیابان خواجه نصیرالدین طوسی) واقع‌شده است.

خانه تاریخی مهرپرور(موزه مردم‌شناسی)

دارای عرصه‌ای به مساحت حدود 360 مستطیل شکل در دو طرف حیاط وسیعی جای گرفته که دارای دو جبهه اصلی شمالی و جنوبی است، بر اساس سبک معماری( دو جبهه‌ای شمالی-جنوبی)، شیوه انواع طاق بندی‌ها، شکل و نحوه گسترش پلان مرکزی، نوع تزیینات پیش‌ساخته آجری و کاربری­های فضاهای جبهه شمالی و زیرزمین خانه،سقف تیرپوش تاریخ ساخت بنا را می­توان متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی اول دانست. شهرداری نجف‌آباد در سال 1393 نسبت به بازسازی و بهسازی این خانه تاریخی اقدام کرد و پس‌ازآن این مجموعه را به موزه مردم‌شناسی شهر نجف‌آباد تبدیل کرده است، این مجموعه شامل موزه مردم‌شناسی اسناد و موزه آثار باستانی است.

خانه تاریخی لطفی

خانه لطفی دارای عرصه ه­ایی به مساحت حدود 700 مترمربع است، با توجه به سبک معماری گسترش در سه جهت حیاط مرکزی می­ توان ساخت این بنا را متعلق به دوره قاجار دانست.

این خانه با مصالح خشت و گل بناشده و مجموعه فضاهای آن در قالب یک فرم مستطیل شکل در سه طرف حیاط شکل‌گرفته است. این بنا در خیابان فردوسی شمالی واقع شده است.

بوستان زندگی / بیشه

محور تفریحی بوستان زندگی به عنوان یک کمربند سبز و جاذبه ای گردشگری به شمار می ­رود، این مکان با توجه به محیط خاصی که دارد تفرجگاه چهارفصل محسوب می­شود. در بیشه نجف ­آباد مسیر اختصاصی دوچرخه سواری نیز وجود دارد.

هفت برج خارون

هفت برج خارون  در نجف‌آباد از سری مکان‌های دیدنی و تاریخی شهر نجف‌آباد است، این بنای عظیم دارای هفت برج است که شبیه به یکدیگر هستند و به همین دلیل در بین بناهای قدیمی کمیاب است و تنها نمونه شبیه به این برج‌ها در تبریز ساخته‌شده است،  این برج‌ها کبوترخانه هم بوده‌اند، کبوترخانه‌ها در قدیم محل‌هایی برای تهیه کود حیوانی بود، هفت برج خارون در حال حاضر از اماکن فرهنگی و تفریحی استان اصفهان است که برای توریست‌ها و بازدیدکنندگان جذاب  است،  این مجموعه در بلوار شهید محسن حججی قرار دارد.

باغ موزه

در این مجموعه که نوروز 96 اولین فاز آن به بهره برداری رسید، بخشی از نمادها و آثار تاریخی نجف آباد از دوره صفوی تاکنون بازسازی شده است،باغ موزه در بستری از باغ ایرانی با درختانی ویژه این منطقه همچون گردو، بادام و چنارهای کهنسال شکل گرفته و استفاده از چندین آبنما، آبراه و حوضچه زیبایی اش را دوچندان کرده است.

آثار عرضه شده در این باغ موزه را می توان به دو بخش کلی تقسیم کرد، اولین قسمت شامل عناصر قدیمی بازسازی شده و نمادهای تداعی کننده قدمت شهر همچون ایوان باغ، آب آنبار، جوی های آب و یخچال است و در قسمت دیگر نیز می توان نمایش آثار هنری را در فضای باز باغ، بخش نگارخانه و دیواره های مجموعه مشاهده کرد، این مجموعه در انتهای بلوار طالقانی و کنار باغ بانوان نجف آباد قرار گرفته است.

برج­‌های دوقلوی صفا

برج دوقلوی صفا در نجف‌آباد یک کبوتر خانه دوقلو است، این برج نادر و منحصربه‌فرد به شمار می‌آید ازاین‌جهت که پرواز کبوترهای در اطراف این برج بسیار است و مردم از پرواز این کبوترها متوجه نجف‌آباد می‌شدند، برج‌های دوقلو صفا در ابتدای خیابان صفا قرار دارند.

عصارخانه‌ها

در مرکز نجف‌آباد با عصارخانه آقا روبه‌رو می‌شوید، یکی از فضاهایی که خود را در لیست جاهای دیدنی نجف‌آباد جا داده است. این عصار خانه، دو پاچال و دو تیر بزرگ دارد و یک سنگ آسیاب بزرگ در آن دیده می‌شود، این بنا طی سال 81 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است؛ اگر تابه‌حال عصارخانه ندیده‌اید، عصا رخانه آقا مکان مناسبی برای دیدن یک عصارخانه حرفه‌ای است، این بنای منحصر به فرد در بازار نجف آباد است.

پارک ملی قمیشلو

پارک ملی قمیشلو یکی دیگر از جاهای دیدنی نجف‌آباد است که حدوداً صدسالی هست بسیار از آن مراقبت می‌شود،  آهوی ایرانی و قوچ از جاذبه‌های این منطقه به شمار می‌رود،  جای سرسبزی نیست ولی رویش‌گاه متنوعی از درختان و گیاهان طبیعی ایران است که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست،  قلعه تاریخی ضل‌­السلطان هم در این پارک واقع شده است.

بازار سنتی

بازار سنتی شهر نجف آباد در قسمت مرکزی و بافت قدیمی شهر واقع شده است. این بازار در طی یکصد سال گذشته شاهد اتفاقات زیادی بوده، مشاهیر و اشخاص سرشناسی در آن سکونت داشته و به کسب روزی حلال پرداخته اند،  از ویژگی های بارز اصناف بازار سنتی نجف آباد حضور انسان های با صداقت و با انصافی است که در آن مشغول کار و خدمت به مردم هستند، از مشاغل سنتی شهر که هنوز توسط اصناف در بازار زنده نگه داشته شده می توان به چاقوسازی، نمدمالی، سبدبافی و گیوه دوزی اشاره نمود.

انتهای پیام/63109/ج30/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول