اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

بسته خبری تئاتر/ ۱۲ اسفند ۹۷

«محمود رضا رحیمی» دبیر شانزدهمین جشن هفته گرامیداشت تئاتر شد

مدیر عامل خانه تئاتر طی حکمی، محمودرضا رحیمی را به عنوان دبیر برگزاری شانزدهمین جشن هفته گرامیداشت تئاتر منصوب کرد.

«محمود رضا رحیمی» دبیر شانزدهمین جشن هفته گرامیداشت تئاتر شد

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، در حکم شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر به محمودرضا رحیمی آمده است: «نظر به مصوبه هیات مدیره خانه تئاتر با توجه به سوابق و پیشینه فرهنگی، هنری و مدیریتی حضرتعالی شما را به عنوان دبیر برپایی هفته گرامی‌داشت تئاتر منصوب می‌کنم. این هفته مهمترین فرصت برای خانواده شریف و بزرگ تئاتر کشور جهت توسعه ارتباطات و ارتباطات توسعه است، خانه تئاتر با تمام توان و در اوج هماهنگی و همکاری با راهبری جنابعالی و یاری جوئی از همه کانون‌ها و انجمن‌های تخصصی، اعضای پویا و خلاق این مجموعه باید در کنار مردم و هنر دوستان به توسعه فکری جامعه کمک کنند.  برای شما در تحقق اهداف معرفت اندیشانه این رویداد بزرگ آرزوی موفقیت دارم.»

محمودرضا رحیمی کارگردان و مدرس توانای تئاتر است، وی در حال حاضر عضو هیات مدیره مرکزی و هیات مدیره کانون کارگردانان خانه تئاتر است، سابقه داوری، نویسندگی، بازیگری و طراحی صحنه در چندین نمایش را نیز در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.

جشن گرامیداشت هفته تئاتر در اردیبهشت ماه هر سال به مدت یک هفته توسط خانه تئاتر برگزار می‌شود.

*«در انتظار نمایش» در صحنه‌ آبی روی صحنه رفت/ قصه‌ نامعمول سه زوج استثنائی‌

تماشاخانه تازه تاسیس صحنه آبی، میزبان اجرای تئاتر «در انتظار نمایش» به کارگردانی رسول فاتحی و میلاد اسلامی‌زاد است. این نمایش، هر شب از ساعت  ۱۹:۳۰ به مدت ۶۰ دقیقه در این تماشاخانه اجرا می‌شود.

این نمایش از مجموعه سه نمایشنامه کوتاه تشکیل شده و سه اثر کوتاه به نام‌های «در انتظار نمایش» از اریک کوبل، «خواهش می‌کنم» از دیوید آیوز، «دلباخته» از آنا استیلمن و مارک متیوز را به صحنه می‌برد.

دو نمایشنامه «دلباخته» و «خواهش می‌کنم» از کتاب «پنج نمایشنامه ۲ شخصیتی برای یک زن و یک مرد» با ترجمه فریدالدین سلیمانی و انتشارات چتر انتخاب شده است. «در انتظار نمایش» قصه‌ی سه زوج استثنائی‌ است؛ سه روایت نامعمول (و شاید نامعقول) از افرادی که با ربط و بی‌ربط، کنار هم زندگی می‌کنند.

کامران فریدی، رها شیرازی، فریدالدین سلیمانی، پرستو رستمی، بیاینا محمودی و مرتضی افتخاری نقش‌آفرینان این نمایش‌اند و عواملی که کارگردانان را در این نمایش همراهی کرده‌اند، عبارتند از، مترجم: فریدالدین سلیمانی، دستیاران کارگردان: حمید خورشیدی، کمال عبدی، عکاس: ساجد حق شناس، روابط عمومی: آرمان حسینی.

رسول فاتحی و میلاد اسلامی‌زاد مشترکا این پروژه را کارگردانی می‌کنند. میلاد اسلامی‌زاد درباره این نمایش گفت: به این فکر کردیم که در بین نمایش‌های در حال اجرا، چگونه می‌توانیم راه خود را برای برقراری ارتباط با مخاطب باز کنیم. با توجه به محدودیت‌ها و البته توانایی‌های‌مان، به نظرمان رسید که سادگی، شفافیت و دوری از زرق و برق می‌تواند کمک‌رسان‌ باشد.

گروه اجرایی این تئاتر در طول اجرا، ۵۰ درصد تخفیف ویژه‌ی دانشجویی در نظر گرفته است که از طریق سایت تیوال قابل خریداری‌ است؛ این نمایش تا پایان اسفند ماه در تماشاخانه تازه تاسیس صحنه آبی روی صحنه خواهد رفت.

*بازی ۶ گروه از هنرجویان کودک و نوجوان در نمایش «ساعت ۸ در کشتی»

مریم کاظمی کارگردان نمایش «ساعت ۸ در کشتی» که قرار است از هفته پایانی اسفند ماه اجرای خود را در تالار هنر آغاز کند، از حضور شش گروه مجزای هنرجویان کودک و نوجوان در این پروژه نمایشی خبر داد.

کارگردان و بازیگر تئاتر که این روزها در حال آماده سازی جدید ترین پروژه تئاتری این گروه برای مخاطبان کودک و نوجوان است گفت: در این نمایش برای اولین بار شش گروه متفاوت از هنرجویان کارگاه بازیگری گروه به همراه مربیانی که از اعضا اصلی گروه تئاتر مستقل اند تشکیل شده تا برخی از نقش‌هایی که به دلیل ساختار این نمایش باید در کار وجود داشته باشند را ایفا کنند. این ۶ گروه در حال تمرین هستند و هر گروه در تعداد مشخصی از اجراها روی صحنه خواهد رفت.

کاظمی تصریح کرد: هر گروه متشکل از ۱۲ تا ۱۴ کودک و نوجوان است که با دو مربی تمرین می کنند. بخشی از تمرین این بچه‌ها به حرکات دسته جمعی فرم و بخشی نیز به اجرای نقش مسافران کشتی نوح اختصاص دارد. این گروه صحنه یاران اجرا نیز هستند و در تمام مدت اجرا حضور دارند.

بنا به اعلام سرپرست گروه تئاتر مستقل سیزده بازیگر گروه تئاتر مستقل شامل شقایق اصلانی، کاظم بابایی، سمیه بیگی، فرید تجویدی،‌ هایده حسین زاده، فاطمه خدابنده لو، زهرا روشن ضمیر، نازنین صفا، نرگس صفامنش، سعید قره داغلی، شادی کارآیین، حسام کلانتری، عرفان میدانلو پس از تمرین با کارگردان و دریافت میزانسن‌ها و دستورات اجرایی هر صحنه با ۷۵ بازیگر کودک و نوجوان در حال تمرین هستند.

این کارگردان تئاتر از احتمال افزایش گروه‌های کودک و نوجوان در صورت استقبال خانواده‌ها از اجرا و تمایلشان به مشارکت کودکان در این تجربه اجرایی خبر داده و گفت: اجرای نمایش از هفته پایانی اسفند آغاز می شود و مطابق پیشبینی ۳ اجرا قبل از عید خواهیم داشت. ادامه اجراها را از سه شنبه ۶ فروردین ماه و در تعطیلات نوروز از سر می‌گیریم.

«ساعت ۸ در کشتی»  نوشته آلریچ‌هاب است و ترجمه آن را حسین فدایی حسین انجام داده است. در این نمایش اصغر همت، علی فروتن، حمید گلی ، مهراد زمانی و حسن همتی ایفای نقش می‌کنند. یلدا فرهبد در نقش رنگین کمان و مربیان در نقش ملوانان کشتی روی صحنه می‌روند.

*تجلیل از هنرمندان تئاتر انقلابی مسجد 

آیین تجلیل از هنرمندان انقلابی تئاتر مسجد قم با حضور رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در سالن اجتماعات مسجد حضرت زینب (س) قم برگزار شد. در این مراسم از فعالان و پیشکسوتان تاثیرگذار در روند تئاتر انقلاب، تئاتر مسجد در قم تجلیل شد. به این ترتیب از کورش زارعی رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور، محمدرضا آزاد پژوهشگر و مدرس دانشگاه، اصغر نوبخت رئیس انجمن نمایش استان و صدیقه مشایخی از فعالان تئاتر قم قدردانی شد.

رئیس مرکز هنرهای نمایش حوزه هنری در بخشی از این مراسم از روند رشد فعالیت دفتر مردمی تئاتر بچه‌های مسجد در قم پس از گذشت تنها یک سال از بازگشایی، ابراز شگفتی و رضایت کرد و از مسببان این حرکت تشکر نمود. وی همچنین از امضای تفاهم‌نامه‌ای در حوزه هنری به منظور گسترش فعالیت دفتر بچه‌های مسجد در استان‌ها و حمایت بیش از پیش حوزه هنری این فعالیت‌ها خبر داد.

همچنین حجت‌الاسلام سعید روحانی مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم از تاثیرگذاری فعالیت دفتر بچه‌های مسجد در فضای فرهنگی مساجد استان گفت و از جوانان و نوجوانان فعال در عرصه تئاتر مساجد خواست تا با جدیت به کار تئاتر ادامه دهند و از هنرمندان تئاتر کشور نیز خواست تا با این حرکت توجه داشته‌باشند.

اجرای تئاتر «اخلاق صاحبدلان» توسط بچه‌های مسجد امام زمان (عج) از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول