اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جلسه شورای ثبت ملی اموال منقول كشور

قوچ سنگی زنجان ثبت ملی شد

در جلسه شورای ثبت ملی اموال منقول كشور،قوچ سنگی زنجان ثبت ملی شد.

قوچ سنگی  زنجان ثبت ملی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، قوچ سنگی دوره صفوی که از روستای سعید آباد ایجرود کشف شده بود در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

طبق این گزارش  در جلسه شورای ثبت ملی اموال منقول کشور که در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد با ثبت قوچ سنگی کتیبه دار روستای سعید آباد شهرستان ایجرود به اتفاق آرا موافقت شد.

مسؤول امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی زنجان در این باره اظهار کرد: قوچ‌های سنگی با طول قوچ 115 ،ارتفاع 62 و ضخامت 22 سانتی‌متر تنها بازمانده‌های مجسمه‌های سنگی قوچ در استان زنجان هستند و  در دو طرف این مجسمه قوچ سنگی کتیبه به خط نسخ و به زبان عربی و فارسی به صورت برجسته کار شده است.

پرستو قاسمی با اشاره به اینکه قوچ‌های سنگی هم اکنون در موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد، افزود: در جلسه شورای ثبت ملی اموال منقول کشور این قوچ ثبت ملی شد.

وی همچنین به نقوش زیبای کار شده در این قوچ نیز اشاره کرد و گفت: متن کتیبه آیه الکرسی و متن فارسی شعر از بوستان سعدی (باب نهم در توبه و راه ثواب ) به این مضمون است: «تفرج کنان در هوا و هوس گذشتیم بر خاک بسیار کس،  دریغا بی ما بسی روزگار ، بروید گل و بشکفد نوبهار» است.

گفتنی است، در گذشته قوچ‌های سنگی به صورت نماد بر روی قبر جوانان غیور روستا، کدخدایان ومرشدان نصب می‌شده است و با ثبت این اثر در فهرست آثار ملی این مجسمه سنگی تحت حمایت قانونی قرار گرفت.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول