اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر صمت:

صنعت بخاطر نبود نقدینگی و تامین مواد اولیه غیرفعال است/ لزوم راه‏‌اندازی شهرک‎های تخصصی مس و آلومینا

وزیر صمت صنایع مس، آلومینا و خودرو را موتور توسعه آذربایجان‎شرقی عنوان کرد و بر لزوم راه‏‌اندازی شهرک‎های تخصصی مس و آلومینا همچنین استفاده از ظرفیت‎های خودروسازی در استان تاکید کرد.

صنعت بخاطر نبود نقدینگی و تامین مواد اولیه غیرفعال است/ لزوم راه‏‌اندازی شهرک‎های تخصصی مس و آلومینا

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، رضا رحمانی بعد از ظهر امروز در دیدار با فعالان اقتصادی استان اظهار کرد: افتخار می‌کنم که سالیان سال خدمتگزار مردم استان بوده‌ام و همیشه به خودم می‌بالم و خود را مدیون محبت‎های مردم آذربایجان می‎دانم.

وی افزود: در این شرایط باید بپذیریم که در جنگ اقتصادی هستیم؛ ایران با نظام بین‎الملل تفاهم کرد ولی یک نفر در آمریکا به ریاست جمهوری رسید و همه معادلات بین‌المللی را بر هم زد و هجمه جدیدی علیه ایران از طرف نظام استکبار بین‌الملل ایجاد شد.

رحمانی، یکی از مصادیق جنگ اقتصادی علیه کشور را تسهیل واردات کالاهای لوکس و غیرمصرفی مثل خودروهای گران‎قیمت دانست و افزود: نتیجه این حربه خالی کردن خزانه و افزایش فاصله طبقاتی است.

وزیر صمت با بیان اینکه هفته گذشته در سه استان حضور یافتم، ادامه داد: دلیل حضور امروز من در تبریز این بود که می‎خواستم در حضور چکیده صنعتگران و تولیدکنندگان استان دردودلی داشته باشیم و اگر می‌پذیریم مورد تهاجم دشمنان هستیم، بیاندیشیم ببینیم باید چکار کنیم.

وی تاکید کرد: جبهه امروز ما اقتصادی است، باید همان روحیه حمایت مردم از رزمندگان جبهه هشت سال دفاع مقدس را احیا کنیم تا از رزمندگان جبهه‎های اقتصادی نیز حمایت شود.

رحمانی ابراز داشت: به فرموده مقام معظم رهبری حفظ حیات کارخانه‎های موجود و ایجاد اشتغال یک جهاد است.

این مسوول با بیان اینکه امروز راه پیروزی در جبهه اقتصادی، جلب مشارکت مردم و به پای کار آوردن آنها است، افزود: سنگرهای جبهه امروز واحدهای تولیدی هستند که اگر تعطیل شوند مثل این است که دشمن سنگرهای ما را تصرف کرده‌اند.

وی ابراز داشت: یکی از تجهیزاتی که جبهه اقتصادی نیاز دارد، نقدینگی است؛ در این بین تامین ارز کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید جزو اولویت‌های اصلی ماست و دولت از محل درآمدهای نفتی ارز واردات کالاهای اساسی را تامین می‌کند و 95 درصد ارزی که به تولید تعلق می‎گیرد، ارز حاصل از صادرات است.

وزیر صمت گفت: تا امروز با هوشیاری مردم مراحل سختی را با موفقیت طی کردیم، تبریز باید در این شرایط جنگ اقتصادی پیشتاز کشور باشد؛ آذربایجان‌شرقی با چندین کشور همسایه بوده و می‌تواند مراودات اقتصادی و تجاری موثری داشته باشد.

رحمانی ادامه داد: تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی داخلی مثل پتروشیمی، فولاد، مس و آلومینیوم به عهده وزارتخانه ماست که به طور کلان در تامین آن مشکلی نداریم، به طوری که در فولاد تولید ما 2.5 برابر مصرف، در مس 1.5 برابر و  میزان تولید پتروشیمی دو برابر مصرف است.

وی متذکر شد: با این اوصاف در 6 ماه اول سال درخواست مواد پتروشیمی ما 330 درصد افزایش داشته است، توزیع ما بر اساس سایت «بهین یاب» به واحدهایی است که پروانه بهره‌برداری دارند اما باید ببینیم علت افزایش این تقاضا در چیست؛ معتقدیم اگر تفویض اختیار شود بخشی از این مشکلات حل می‌شود.

وزیر صمت به تدوین طرح شناسایی ظرفیت‌های تولید ملی اشاره و اضافه کرد: براساس این طرح می‌دانیم چند واحد فعال در هر یک از استان‌ها وجود دارد؛ بنده آمادگی دارم به تک تک مسوولان مربوطه استان تفویض شخصی بدهم؛ هرکجا قانون لازم است اصلاح شود باید اصلاح کنیم؛ اما به نظر من مشکل قانون نیست ما باید دیدگاه‎ها را اصلاح کنیم.

رحمانی با بیان اینکه یکی از برنامه‎های اولویت‌دار من حفظ و تنظیم بازار است، افزود: بخشی از صنعت ما به خاطر نبود نقدینگی و تامین مواد اولیه غیرفعال است.

این مسوول با بیان اینکه بالای 60 هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در قانون بودجه 97 و 98 لحاظ شده است، افزود: یک سوم این رقم برای تکمیل پروژه‎های نیمه‌تمام، نوسازی صنایع و صنوف صرف می‎شود که در این راستا 6 هزار طرح را در به بهره‌برداری رسانده‎ایم.

وی توضیح داد: در این میان یک هزار و 500 طرح اشتغال در استان اجرا می‎شود که 740 طرح بالای 60 درصد پیشرفت، امسال در این استان اجرا می‌شود که 20 هزار شغل مستقیم ایجاد می‌کنند.

وزیر صمت با بیان اینکه در آذربایجان‌شرقی در سال‌جاری در زمینه جواز تاسیس ایجادی 10 درصد افزایش داشتیم، افزود: در سال‌جاری در استان 400 میلیون دلار افزایش صادرات داشتیم.

وزیر صمت در ادامه صنایع مس، آلومینا و خودرو را موتور توسعه آذربایجان‎شرقی عنوان کرد و بر لزوم راه‌‏اندازی شهرک‎های تخصصی مس و آلومینا و استفاده از ظرفیت‎های خودروسازی در استان تاکید کرد.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول