اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو مجمع تشخیص مصلحت:

پالایشگاه شازند سودآوری 50 درصدی دارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت: پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند نه تنها زیان‌ده نیست، بلکه امروز به سوددهی هم دست پیدا کرده است.

پالایشگاه شازند سودآوری 50 درصدی دارد

 آیت‌الله قربان‌علی دری نجف‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با اشاره به اینکه واگذاری‌ کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی در استان از جمله هپکو، آونگان، آذراب و صنایع نساجی به بخش خصوص موفق نبوده است، اظهار کرد: برخی از این صنایع واگذار شده استان به بخش خصوصی از چرخه اقتصاد خارج و بعضی در حال تعطیلی است.

وی تصریح کرد: هدف از اصل 44 قانون اساسی رشد و توسعه اقتصادی، استفاده از توان و ظرفیت‌های بخش خصوصی، برقراری عدالت اجتماعی و نظارت بر حسن جریان امور تا رسیدن به هدف اقتصادی است.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی بیان کرد: انتظار آن می‌رفت با واگذاری صنایع دولتی به بخش خصوصی اعجازی در اقتصاد ملی صورت پذیرد، اما نمونه‌های ناموفق در استان موضوعی خلاف آن را آشکار ساخته است.

تبدیل نفت کوره به پنج محصول استراتژیک

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به موقعیت منطقه‌ای پالایشگاه امام خمینی شازند و طرح زمزمه‌هایی مبنی بر واگذاری آن به بخش خصوصی گفت: این پالایشگاه در دو فاز واقع شده است که فاز اول با 1.5 میلیارد دلار هزینه و در زمینی به مساحت 600 هکتار واقع شده است و فاز دوم نیز با 5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به عنوان پروژه بزرگ صنعت نفت در کشور تشکیل شد.

دری نجف‌آبادی با اشاره به اینکه 32 درصد فراورده‌های پالایشگاه‌های دیگر به مازوت تبدیل می‌شود اما این پروسه در پالایشگاه امام خمینی به 9 درصد رسیده است بیان کرد: این پالایشگاه قادر است نفت کوره را به پنج محصول استراتژی و ضروری کشور تبدیل کند.

محصولات پالایش شده در پالایشگاه روزانه 30 میلیون دلار ارزش دارد

وی محصول پالایش شده این مجموعه را 41.5 میلیون لیتر فراورده‌ از جمله بنزین یورو4 و یورو 5، بنزین سوپر هواپیما و گازوییل در طول روز دانست و تصریح کرد: توسعه فرآورده‌های نفتی آرزوی ملی در صنعت نفت تولید بنزین مرغوب و کاهش مازوت است که این مهم در پالایشگاه امام خمینی شازند محقق شده است.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: محصولات پالایش شده در پالایشگاه شازند روزانه قریب به 30 میلیون دلار ارزش دارد از اینرو چطور برخی ادعا می‌کنند مجموعه‌ای با این سطح از تولید و ارزآوری ضررده است.

تولیدات پالایشگاه هر بشکه 8 دلار سوددهی دارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: طبق نظر مدیرکل اسبق پالایشگاه سهم تولیدات این مجموعه صرف‌نظر از دیگر امتیازات آن هر بشکه 8 دلار سوددهی دارد که با توجه به شرایط موجود می‌توان ادعا کرد این میزان سود افزایش هم یافته است.

نماینده ولی فقیه استان مرکزی با اشاره به اینکه عملکرد پالایشگاه قابل تقدیر است بیان کرد: برخی از افراد برای اینکه این مجموعه را ضررده معرفی کنند برای مثال اعلام کردند که این شرکت بیش از یک میلیارد دلار در سال 97 بدهی بار آورده است و این در صورتی است که این میزان از بدهی را با دلار 8.500 محاسبه می‌کنند.

 پالایشگاه شازند در حالت عادی سودآوری 50 درصدی دارد

وی تصریح کرد: پالایشگاه شازند در حالت عادی سودآوری 50 درصدی دارد، از اینرو شایسته نیست با بیان اینکه این مجموعه ضررده است اعتماد عمومی را سلب کنیم.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی دیگر ظرفیت‌های ارزشمند این مجموعه اعم از 1300  واحد مسکونی در شهرک مهاجران، زمینی که پالایشگاه در آن مستقر است، سهمی که از سد کما‌ل‌صالح دارد و تکنولوژی که در دنیا دارد را برشمرده و گفت: روا نیست تا این مجموعه را به یک بخش غیردولتی که با این فن آشنا نیست واگذار کرد. 

 قیمت‌گذاری کارشناسانه و حقیقی به صورت شفاف اطلاع‌رسانی شود

وی تصریح کرد: اگر قرار به واگذاری است باید طبق قانون واگذاری باید همه موارد از جمله عرضه در بورس، قیمت‌گذاری کارشناسانه و حقیقی به صورت شفاف اطلاع‌رسانی شود.

وی گفت: با پیگیری رسانه‌ها و اعضای مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذاری در چارچوب قانون مصوب رهبری عملیاتی شود.

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول