اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس د رگفت وگو با فارس:

جلوی سوء استفا ده‌ها را باید در واگذاری جنگل‌ به شرکت‌ها بگیرند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: دستگاه‌ها باید نظارت مضاعفی روی جنگل‌های واگذاری شده داشته باشند و به هیچ وجه به افراد خواص اجازه سوءاستفاده ندهند.

جلوی سوء استفا ده‌ها را باید در واگذاری جنگل‌  به شرکت‌ها بگیرند

عباس پاپی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزای فارس، در پاسخ به اینکه روز گذشته سازمان جنگلها در قراردادی ۱۰ ساله حفاظت از منابع طبیعی و توسعه زراعت چوب جنگلهای منطقه تالش در استان گیلان را به شرکت شفارود که خود بهره‌بردار چوب است سپرده، این واگذاری را چگونه ارزیابی می‌‌کنید و آیا فکر می‌کنید که شرکتی که خود بهره‌بردار است، کار حفاظت از جنگل را انجام دهد، گفت: در برنامه ششم توسعه و قانون تنفس جنگل تأکید شده است که به مدت پنج سال هیچ بهره برداری از جنگل صورت نگیرد و این قانون نباید نقض شود. 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تأکید کرد: در سالهای گذشته سیاست‌های دولت درباره حفاظت و بهره‌برداری از جنگل اصلا درست نبوده، مدیریت جنگل رها شده است و به همین دلیل سطح جنگلها به شدت کاهش یافته است، از یک طرف بهره‌برداری جنگل ممنوع اعلام می‌شود، اما از سوی دیگر بهره‌برداری‌های بی‌رویه ادامه دارد. 

پاپی‌زاده تأکید کرد که طی سالهای گذشته قاچاق چوب جنگلی به شدت افزایش یافته است. 

*افزایش قاچاق چوب از جنگل‌های شمال

وی گفت: قانون استراحت جنگل که هرگونه بهره‌برداری را به مدت پنج سال ممنوع کرده باعث شده با افزایش تقاضا، قیمت چوب افزایش یابد و مسیر را برای قاچاق چوب‌های جنگلی به شدت افزایش دهد. 

پاپی‌زاده ادامه داد که اگر سازمان جنگلها بخواهد شرکتی را به عنوان حافظ  بخشی از جنگل مشخص کند، باید این شرکت‌ها حتما شناسنامه‌دار باشد و دستگاه‌های نظارتی نظارت مضاعفی روی آنها داشته باشند و به هیچ وجه به افراد خواص اجازه سوءاستفاده ندهند. 

پاپی‌زاده گفت:‌در سالهای گذشته برخی خواص سوءاستفاده‌های زیادی کرده‌ و منابع طبیعی را به تاراج کشیدن و باید جلوی هرگونه رانت گرفته شود و به خواص اجازه میدانداری نبایدداد همچنین باید برای انجام تعهدات این شرکت تضمین‌های لازم بایدگرفته شود. 

سازمان جنگل ها روز گذشته در قراردادی 10 ساله حفاظت از منابع طبیعی و توسعه زراعت چوب جنگل های منطقه تالش در استان گیلان را به شرکت شفارود بهره بردار چوب و تحت حمایت سازمان اتکا وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح سپرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول