اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تهران

قلعه سنگی پرند بیش از هزار سال استوارو باشکوه

از معمای 23 اسکلت انسان تا چاه آب 1500 ساله در قلعه سنگی پرند

قلعه سنگی پرند با بیش از هزار سال استواری و شکوه در حالی این شهر را در آغوش گرفته است که رازهای بسیاری همچون چاه آب هزار و پانصد ساله و معمای اسکلت 23 انسان که با قدمت بیش از 650 سال پیش است هنوز کشف رمز نشده است.

از معمای 23 اسکلت انسان تا چاه آب 1500 ساله در قلعه سنگی پرند

به گزارش خبرنگار استانی خبرگزاری فارس، از پرند،  پرند شهری که به دلیل مدرن بودنش از آن به عنوان شهری جدید نام برده می شود، دارای آثار تاریخی است که پیشینه آن را به بیش از هزار سال می رساند «قلعه سنگی پرند» یکی از این نماهای باشکوه و استوار است که همچون کتابی روایتگر فرهنگ و تاریخ ایران است.

قلعه ای که روند ساخت تکمیلی آن بیش از 200 سال به طول انجامید و تاریخ آن به اوایل دوره اسلامی و آل بویه بر می گردد و بنای حاکم نشین آن الهام گرفته از معماری ساسانیان است.

هر چند پیش از انقلاب اسلامی مطالعاتی از سوی اروپایی ها روی این قلعه صورت گرفته است اما مهرماه 1382 مطالعات و بررسی های جدی از سوی اساتید و متخصصین امر با نظارت سازمان میراث فرهنگی کشورمان توسط مرحوم دکتر باقر شیرازی در این قلعه کلید خورد. پژوهش و مطالعاتی که هنوز با گذشت 16 سال هنوز ادامه دارد و بسیاری از معماهای آن بدون پاسخ مانده است.

«قلعه سنگی پرند» داستان های عجیبی را هم در خود نهفته دارد . راز 23 اسکلت انسان که 650 سال پیش در این محل دفن شده اند. عجیب تر از همه وجود چاه آبی به عمق 40 متر است که همیشه دارای 3 متر و 10 سانتیمتر آب دارد.( این درحالی است که اکنون با ایجاد چاه 200 متری در پرند نمی توان به آب رسید.)

پرند شهری با پیشینه تاریخی

اینها بخشی از سخنان سید محمدرضا بلورچیان مدرس رشته مرمت و بناهای تاریخی است که کار مطالعاتی و پژوهشی قلعه سنگی پرند را ادامه می دهد.

بلورچیان با اشاره به اینکه «قلعه سنگی پرند» یک دانشگاه تاریخی است، به خبرنگار خبرگزاری فارس می گوید: با تلاش هایی که توسط تیم پژوهشی و تخصصی آثار تاریخی از سال 1382 در این قلعه صورت گرفته است تا کنون 5 هزار متر مربع خاک و سنگ به بیرون از قلعه برده شده. خاکی که با ابزارهای خاص و تخصصی باستان شناسان همانند بیلچه و مویه و جارو دو سانت دوسانت لایه برداری شده است.

در مدت زمانی کار مطالعاتی تیم پژوهشی ما دیوارهای اطراف قلعه را از خطر سقوط نجات دادیم و بخش بسیاری از آن را مرمت کردیم.مرمتی که هنوز نیازمند کار جدی است و اگر ادامه پیدا نکند موجب ریزش برخی دیگر از دیوارها، ایوان ها و طاق های قلعه می شود.

لزوم ایجاد موزه میراث فرهنگی در قلعه سنگی پرند

این کارشناس آثار تاریخی در بخش دیگر از سخنانش، ضمن معرفی پلان های مختلف «قلعه سنگی پرند»، می افزاید: «قلعه سنگی پرند» که کاربرد حکومتی و سیاسی داشته است از چهار ایوان شمالی، جنوبی، شرقی و غربی تشکیل یافته که 4 ایوان، 4 گنبد و 24 حجره آن با سنگ نامنظم و به صورت کاملا متقارن ساخته شده است. این قلعه در 16 سال کار مطالعاتی که با تیم پژوهشی و متخصص امر صورت گرفته به این نتیجه دست پیدا کرده ایم که کاربرد قلعه حکومتی بوده است و با توجه به ابزارهای معماری آن دوران می توان گفت روند ساخت «قلعه سنگی پرند» شاید بیش از 200 سال طول کشیده و از طرح و نقشه اولیه تبعیت کرده است.

«قلعه سنگی پرند» را می توان بزرگترین پروژه ملی و میراث فرهنگی کشورمان دانست که فعال بوده و باسپری شدن دورهای تاریخی مختلف می توان آن را یک دانشگاه تاریخی برای دانش پژوهان و دانشجویان داخل و خارج کشوربرشمرد.

کشف 40 هزار قطعه سفال و23 اسکلت انسان

کشف 40 هزار قطعه سفال که توسط پژوهشگران کدبندی شده است و همچنین 23 اسکلت انسان در قبرهای یک نفره، دو نفره و سه نفره نشانگر آن است که به صورت وحشتناکی کشته  شده اند. اجسادی که کفن نداشته و با همان لباس ها و به صورت اضطراری از 650 سال پیش تا دوران سلجوقیان  دفن شده اند. در این میان به اسکلت دختری 16 ساله برخوردیم که سرش را بریدند و به صورت نشسته دفن شده بود. در کاوش های ما هنوز سر آن دختر پیدا نشده است. بیان من از این موضوع بیانگر آن است که معماهای بسیاری در این قلعه وجود دارد که بخش زیادی از آن کشف رمز نشده است.

معماهایی که تاریخی را در خود نهفته است و بیان تاریخ اوایل دوره اسلامی، آل بویه، سلجوقیان و بخش حاکم نشین آن به ساسانیان بر می گردد. ایجاد آثار مختلف در نحوه معماری و روند ساخت آن با سنگ  و همچنین جانمایی برای این قلعه و وجود چاهی که همیشه دارای آب است نشان از عظمت علمی و معماری کشورمان در سده های گذشته دارد که از«قلعه سنگی پرند» شاهد هستیم.

200 سال زمان برای ساخت قلعه سنگی پرند

مطالعات ما نشان داده است که ابتدا چاه حفر شده است و با استفاده از سنگ های کوه تخت رستم پرند،  روند ساخت این قلعه در طول 200 سال تکمیل شده است. با مطالعات بسیار دقیقی که صورت گرفته به محراب مسجدی در این قلعه برخوردیم که ساخت آن مربوط به دوره اسلامی است.

به گفته مدیر پروژه پژوهش و مرمت «قلعه سنگی پرند» با چنین پیشینه تاریخی می توان سایت موزه تاریخی ایران را در این قلعه راه اندازی کرد تا با توجه به نزدیک بودن به فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) و جاده های مواصلاتی، گردشگران خارجی و داخلی به نزدیکترین سند تاریخی و معماری ایرانی در جوار فرودگاه دسترسی داشته باشند.

البته با برنامه ریزی‌هایی که از سوی سازمان های متولی( وزارت  راه و شهرسازی، میراث فرهنگی) صورت گرفته است چنانچه اعتبارات و بودجه کافی برای ادامه روند مطالعات قرار گیرد تا 2 سال آینده می توان درهای «قلعه سنگی پرند» را به روی عموم علاقمندان باز کرد.

مدیر عامل عمران:  پروژه قلعه سنگی پرند نیازمند 3 میلیارد اعتبار تکمیلی است

بر اساس منابع خبری در شرکت عمران شهرهای جدید وزیر راه و شهرسازی در بهمن ماه 1395 دستوری ویژه جهت تامین اعتبار برای تسریع در کار مرمت قلعه سنگی پرند صادر کرد که متاسفانه این دستور هنوز اجرایی نشده است. این در حالی است که این قلعه سنگی نیازمند توجه جدی برای تامین بودجه است تا از آسیب و فرسایش بیشتر حفظ شود.

البته محسن وطن خواهی مدیر عامل شرکت عمران پرند در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص تکمیل و راه اندازی قلعه سنگی پرند، عنوان کرد: این پروژه حدود ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیر عامل شرکت عمران پرند، تصریح کرد: امیدواریم با این گونه اعتبارات طی چند ماه آینده شاهد آغاز به کار قلعه سنگی پرند باشیم.

تهیه گزارش از روح الله فرقانی

انتهای پیام/ 67046

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول