اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

ارز حج به خود حاجیان داده نشده است/ باید از حجاج طلب حلالیت کنند

سرپرست حجاج ایرانی گفت: زائرانی که در سال ۸۵ با یک میلیون تومان برای حج ثبت نام کردند و تاکنون نامشان در لیست قرارنگرفته، ارزش پولشان پایین آمده و بر همین مبنا نمی‌توان زائر را مقصر افزایش قیمت دلار دانست.

ارز حج به خود حاجیان داده نشده است/ باید از حجاج طلب حلالیت کنند

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در گفت‌وگو با میزان درباره ارز تخصیصی به حجاج، گفت: ارز که به خود حجاج به عنوان ارز همراه داده نشده است، این ارز صرف هزینه‌های سفر و استقرار و اجاره مسکن و تامین مایحتاج زائران می‌شود.

وی افزود: از گذشته تاکنون هرگز سازمان حج و زیارت، ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه نکرده است و انجام این کار به مصلحت کشور نیست و موجب می‌شود التهاباتی به بازار ارز وارد شود، البته در حال حاضر بازار ارز دچار التهاباتی شده که ما و مردم جامعه را نیز گرفتار خود کرده است. ارز ارائه شده به زائران همیشه ارز دولتی بوده، ولی به این معنا نیست که سوبسیدی به زائران داده می‌شود.

سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: زائرانی که در سال 85 با یک میلیون تومان برای حج ثبت نام کردند و تاکنون نامشان در لیست افرادی که خواستار سفرحج بوده اند، قرارنگرفته ارزش پولشان پایین آمده و بر همین مبنا نمی‌توان زائر را مقصر افزایش قیمت دلار دانست؛ بنابراین دیگران باید از حجاج طلب حلالیت کنند نه اینکه به گفته برخی، حجاج از مردم و مسئولین طلب حلالیت نمایند! چرا که حجاج حق کسی را پایمال نکرده اند.

وی تصریح کرد: حجاج ایرانی، پدر و مادر و از اقشار مختلف همین مردم هستند، حجاجی که بیش از 13، 14 سال در لیست ثبت نامی‌ها بوده اند این حق را دارند که از کمک دولت برای تشرف برخوردار شوند و از نظر ما این مبلغی که تحت عنوان نرخ ارز به زائران ارائه می‌شود بسیار کمتر از نسبت تورمی است که پولشان پیدا کرده و زائران بی گناه هستند؛ لذا به نظر می‌آید که این فضاسازی‌ها در مورد نرخ ارز زائران معقول و منطقی نیست و اگر نام و مشخصات اشخاصی که معترض هستند به صورت علنی اعلام می‌شد مشخص می‌گردید که هدف این افراد چیست.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر درباره آخرین وضعیت پیگیری دیه شهدای مسجدالحرام و منا گفت: در مورد شهدای مسجدالحرام قرار بود مبلغی که پادشاه عربستان وعده داده بود، از طریق سازمان حج و زیارت دریافت و به خانواده‌ها پرداخت شود، ولی متاسفانه این پیشنهاد را سعودی‌ها نپذیرفتند و قرار شد که ازطریق دفترنمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اقدام شود، ما همچنان پیگیر حل این موضوع از طریق وزارت امور خارجه هستیم و امیدواریم زودتر نتیجه آن به ما منعکس شود و بتوانیم مبلغ دیه را در اختیار خانواده‌های شهدای مسجدالحرام قرار دهیم.

در مورد شهدای منا نیز هنوز پاسخ قاطعی داده نشده و نتایج کمیسیون تحقیق نیز منتشر نشده است که امیدواریم در حج امسال بتوانیم با عربستان مذاکره و به نتیجه‌ای معقول برسیم.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول