اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

مدیرکل امور عشایر استان آذربایجان‌شرقی:

عشایر 20 درصد پروتئین آذربایجان‌شرقی را تامین می‌کنند/وجود 1.5 میلیون واحد دامی در بخش عشایری آذربایجان‌شرقی/ نصب آبگرمکن خورشیدی در مناطق عمومی عشایری

مدیرکل امور عشایر استان آذربایجان‌شرقی با بیان این که شغل اصلی عشایر تولیدات دامی است، گفت: یک میلیون و 500 هزار واحد دامی استان در اختیار عشایر است که در این زمینه 20 درصد پروتئین استان را عشایر تامین می‌کنند.

عشایر 20 درصد پروتئین آذربایجان‌شرقی را تامین می‌کنند/وجود 1.5 میلیون واحد دامی در بخش عشایری آذربایجان‌شرقی/  نصب آبگرمکن خورشیدی در مناطق عمومی عشایری

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سید محمدحسن آل‌هاشم ظهر امروز در نشست شورای عشایر استان با بیان این که عشایر آذربایجان شرقی از دو ایل شاهسون و ارسباران با طوائف مستقل تشکیل شده است، اظهار داشت: عشایر میراث‌داران مواریث کهن هستند و جاذبه‌های گردشگری، فرهنگی، طبیعی و انطباق و سازگاری با محیط زیست و پدافند غیرعامل در مناطق مرزی برای افزایش امنیت استان از ویژگی‌های شاخص عشایر است.

وی اضافه کرد: برنامه راهبردی توسعه جامع عشایر کوچنده استان برابر با افق راهبردی 1404 در چهار محور تامین عدالت اجتماعی، تعدیل نابرابری‌ها، ساماندهی جامعه عشایر، توسعه اجتماعی و مهندسی فرهنگی، حفظ هویت ایرانی، ارتقای کیفیت زندگی، تولید، اشتغال و درآمد تشکل شده است.

آل‌هاشم ادامه داد: عشایر استان 75 تا 95 درصد از امکانات زیربنایی مانند مراکز آموزشی، مخابرات، راه و مسکن مناسب، خدمات برق و آب برخوردار هستند و تا پایان برنامه ششم این میزان به بالای 95 درصد خواهد رسید.

مدیرکل امور عشایر استان آذربایجان شرقی افزود: اقتصاد جامعه عشایر از مرتع، تولیدات دامی، کشاورزی، صنایع‌دستی و اکو توریسم است.

آل‌هاشم با بیان این که شغل اصلی عشایر تولیدات دامی است، گفت: یک میلیون و 500 هزار واحد دامی و یا 20 درصد دام استان در اختیار عشایر است که در این زمینه 20 درصد پروتئین استان را عشایر تامین می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: عشایر استان 11 هزار 939 تن گوشت و 34 هزار و 100 تن شیر خام تولید می کنند. 

وی افزود: کل اراضی در اختیار عشایر استان 41 هزار و 246 هکتار شامل گندم، جو، ذرت، علوفه، برنج و پنبه است.

مدیرکل امور عشایر استان آذربایجان شرقی، وجود 340 نخبه در عشایر را افتخاری برای استان دانست و گفت: عشایر استان 94 شهید و 255 جانباز دارند.

آل‌هاشم تصریح کرد: در کنار تولیدات دامی و کشاورزی، صنایع‌دستی یکی از تولیدات مهم عشایر است که در اقتصاد عشایر تاثیرگذار است.

وی با شاره به اهمیت به کارگیری از انرژی‌های نو در مناطق عشایری استان گفت: استقرار جایگاه‌های شارژ و کپسول توزیع گاز مایع در مناطق عشایر و نصب آبگرمکن خورشیدی در مناطق عمومی مانند مساجد و مدارس از جمله اقدام‌های این اداره کل بوده است.

مدیرکل امور عشایر استان آذربایجان‌شرقی، یکی از مشکلات عشایر را از بین رفتن "ایل‌راه‌ها" دانست و اظهار کرد: در اثر کشت روستاییان، "ایل‌راه‌ها" از بین می‌روند که در این زمینه مسدود شدن "ایل‌راه‌ها" موجب استفاده عشایر از جاده‌ها شده است.

آل‌هاشم از کسب رتبه برتر نمایشگاه توانمندی عشایر روستایی استان خبر داد و گفت: هر سال در این نمایشگاه شرکت می‌کنیم که امسال در زمینه تزئین، آداب و سنن رتبه برتر کشور را کسب کردیم.

وی، به مشکلات ملی عشایر اشاره کرد و گفت: فقر مراتع، اختلاف با روستاییان در مراتع ییلاقی، توجه بیشتر به بهداشت و توجه به تحصیلات همچنین تخصیص نیافتن سهیمه آرد عشایری، از جمله مشکلات ملی عشایر است.

انتهای پیام/60001 /40/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول