اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گیلان

جاذبه‌های گردشگری گیلان/7

رشت را باید دید/از زیباترین موزه روستایی کشور در گیلان تا کاروانسرایی که از دل خاک بیرون کشیده شد

کاروانسرای شاه‌عباسی و اکو موزه میراث روستایی گیلان از جاذبه‌های گردشگری شهرستان رشت هستند که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند از این رو هر ساله میزبان گردشگران و تاریخ دوستان بسیاری از مردم اقسی نقاط کشور است.

رشت را باید دید/از زیباترین موزه روستایی کشور در گیلان تا کاروانسرایی که از دل خاک بیرون کشیده شد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، شهرستان رشت مرکز استان گیلان مناطق سرسبز و جاذبه‌های تاریخی، مذهبی و فرهنگی زیبایی را در دل خود جای‌داده است. برخلاف آنچه عده‌ای گمان می‌کنند این شهرستان جاذبه‌های سیاحتی، زیارتی و فرهنگی به سزایی دارد که گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

شهرستان رشت دارای جاذبه‌ها و اماکن دیدنی طبیعی از قبیل انواع چشمه‌های طبیعی و آب‌معدنی، جنگل‌های پرشکوه، سواحل دریای خزر، روستاها و دهکده‌های ساحلی و جنگلی، رودخانه‌های و ‏ آبشارهای تماشایی است.

این شهرستان زیبا از جاذبه‌های تاریخی نیز عقب نمانده است و اماکن دیدنی ازجمله عمارت‌ها، کاخ‌ها، امام‌زاده‌ها، بناهای بزرگ و منتسب به افراد تاریخی را در دل خود جای‌داده و با جذابیت‌های خود موجب رغبت گردشگران و مسافران برای سفر به این شهرستان دیدنی شده است.

 

جذابیت‌های شهرستان رشت در مجموعه فرهنگی - تاریخی بافت مرکزی و محدوده پیاده راه فرهنگی، شامل ساختمان‌های سه‌گانه شهرداری (بلدیه)، هتل ایران، اداره پست و کتابخانه ملی (نخستین کتابخانه)، ساختمان نخستین مریضخانه بلدیه، باغ سبزه‌میدان و تندیس‌هایش، خانه قدیری، خانه میرزا خلیل رفیع نخستین شهردار رشت و خانه ابریشمی است.

خانه میرزا کوچک خان جنگلی، از مبارزان به نام و روحانیونی که برای رسیدن به اهداف خود لباس رزم را برتن نمود از جذابیت‌های رشت است که در محله قدیمی استادسرای این شهرستان واقع‌شده که هرساله مورد بازدید بسیاری از گردشگران استان گیلان قرار می‌گیرد.

عمارت کلاه‌فرنگی، خانه سمیعی، حمام حاجی، کلیسای ارامنه، موزه رشت، محلات قدیمی و جذاب مانند پیرسرا، آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی و آرامگاه دکتر حشمت از مناظر تاریخی شهرستان است که توجه بسیاری از تاریخ دوستان را به خود جلب می‌کند.

شهرستان رشت علاوه بر مناظر طبیعی، سیاحتی، فرهنگی و تاریخی، پتانسیل مطلوبی در حوزه گردشگری مذهبی دارد که ازجمله آن می‌توان به مرقد مطهر خواهر امام، مرقد مطهر آقا سید عباس و آقا سید اسماعیل، مسجد صفی، مسجد حاج صمد خان و مصلا رشت (بزرگ‌ترین مصلا) اشاره کرد که نظر زائران و توریست‌های مذهبی زیادی را به خود جلب می‌کند.

 

از دیگر اماکن دیدنی رشت می‌توان به مجموعه بازار بزرگ سنتی رشت و کاروانسراهای آن، خانه جهانگردی گیلان، مجموعه تالاب شهری بی‌نظیر عینک، رصدخانه کوشیار گیلان، مجموعه کم‌نظیر آب‌نمای مدرن موزیکال رشت، بوستان ملت و پارک‌ها و باغ‌های زیبای رشت اشاره کرد که اهمیت مرکز استان را برای جذب توریست دوچندان می‌کند.

در بررسی مناظر جذاب و دیدنی شهرستان رشت نمی‌توان از جاذبه‌های ویژه آن چون پارک مفاخر، یخچال طبیعی، چشمه و مجموعه‌های تفریحی شاخص مانند قصر بازی، باغ پرندگان، سخن نگفت زیرا این جاذبه‌های دیدنی نیز نقش مهمی در میزان رضایت‌مندی گردشگران در شهرستان رشت به خود اختصاص داده است.

کاروانسرای شاه‌عباسی و جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور یعنی اکو موزه میراث روستایی گیلان از جاذبه‌های گردشگری شهرستان رشت است که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند، کاروانسرای شاه عباسی  به دستور منوچهر خان معتمدالدوله به سال ۱۲۴۶ هـ.ق بنا شد و در ۳۵ کیلومتری جنوب شهرستان رشت و در چهار کیلومتری امامزاده هاشم قرار دارد.

گفتنی است شهر رشت یکی از قطب‌های مهم کشاورزی و گردشگری در کشور است که بسیاری از گردشگران با حضور در این شهرستان نیاز کشاورزی خود را به‌طور مستقیم تهیه می‌کنند که توجه و گردشگری در شالیزارهای سرسبز و تماشایی شهرستان رشت خالی از لطف نبوده و چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

صنایع‌دستی رشت ازجمله سبدبافی، حصیربافی، نمدمالی، صنعت ریسندگی و بافندگی، صنایع چوب کاری و سفال‌گری نیز توجه هنردوستان مسافر و گردشگر به این شهرستان تاریخی و زیبا را به خود جلب می‌کند.

 انتهای پیام/3390

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول