اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

فارس گزارش می‌دهد

روند نمایشگاه بین‌المللی قرآن از سال 93 تاکنون/ نمایشگاه بیست‌وششم در مصلی برگزار می‌شود

نمایشگاه بین‌المللی قرآن از سال 93 تاکنون با تغییراتی روبه‌رو شده که مکان برگزاری آن یکی از نکاتی است که برای بازدیدکنندگان از اهمیت زیادی برخوردار است که با تصمیم مسئولان به نظر می‌رسد سال آینده این نمایشگاه در مصلی برگزار شود.

روند نمایشگاه بین‌المللی قرآن از سال 93 تاکنون/ نمایشگاه بیست‌وششم در مصلی برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم یکی از برنامه‌ها و رویدادهای مهم فرهنگی قرآنی در کشور به شمار می‌رود که هر ساله در ماه مبارک رمضان میزبان مردم قرآن‌دوست کشورمان است و سال آینده نیز بیست‌وششمین دوره این نمایشگاه در بخش‌های مختلف به همت معاونت قرآن و عترت ارشاد برگزار می‌شود.

این نمایشگاه در سال‌های اخیر پس از تغییر دولت از سال 1393 با تغییراتی همراه بود که این تغییرات موجب نارضایتی‌هایی شد، به طوری تغییر در مکان برپایی آن از مصلی به باغ موزه دفاع مقدس یکی از اصلی‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود.

 

 

در دولت یازدهم، بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برای نخستین‌بار در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، برگزاری نمایشگاه قرآن در این فضا که برای مردم چندان شناخته‌شده نبود و همچنین حذف بخش فروشگاهی عفاف و حجاب مشکلاتی را به همراه داشت و حتی تعداد بازدیدکنندگان را تا حد قابل توجهی کاهش داد تا جایی که به دلیل عدم استقبال کافی، سال بعد مسئولان فضای نمایشگاه را توسعه دادند و باغ کتاب را نیز برای برپایی بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم آماده و حتی بخش فروشگاهی عفاف و حجاب را مجدد راه‌اندازی کردند، اما باز هم نتایج قابل قبولی حاصل نشد و مساحت زیاد و فاصله بالای هر بخش موجب ابراز نارضایتی بازدیدکنندگان شد. علاوه بر این نداشتن محتوای قوی و قابل عرضه را نیز می‌توان یکی از دلایل عدم استقبال مردم از نمایشگاه دانست.

 

 

پس از آن به دلیل عدم موفقیت در برگزاری نمایشگاه قرآن در باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب، مسئولان وقت تصمیم گرفتند که با متولیان مصلی مذاکراتی داشته باشند که بعد از آن بیست‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به میزبانی مصلای امام خمینی(ره) برپا شد.

این نمایشگاه نسبت به دو دوره گذشته با استقبال بیشتر بازدیدکنندگان همراه بود، اما باز هم نتوانست به خوبی رضایت مردم قرآن‌دوست کشورمان را جلب کند، چرا که محصولات ارائه شده در این نمایشگاه چندان از جذابیت‌های لازم برخوردار نبود و معاون وقت قرآن و عترت ارشاد نیز از عدم وجود دستاوردهای یکساله قرآنی در نمایشگاه گلایه کرد، اما استقبال مردم به دلیل نزدیکی مکان برگزاری به مرکز شهر موجب شد تا مسئولان تصمیم بگیرند تا سال بعد نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را مجدد در مصلی برگزار کنند، چرا که علاوه بر دسترسی آسان، محیط این فضا برای برپایی نمایشگاهی با موضوع قرآن قرابت بیشتری داشت.

 

 

بر همین اساس بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد که البته با وجود هماهنگی‌های لازم تا آخرین روز برپایی این نمایشگاه، بخش بین‌الملل افتتاح نشد و به این ترتیب نمایشگاه قرآن بعد سال‌ها به صورت ملی برپا شد، در حالی که پیش از آن مسئولان از حضور هنرمندانی از 20 تا 22 کشور مختلف در نمایشگاه خبر داده بودند که این امر محقق نشد و برپایی نمایشگاه به صورت ملی انتقاداتی را برای مسئولان معاونت قرآن و عترت ارشاد همراه داشت.

 

 

پس از پایان نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با توجه به لزوم برنامه‌ریزی منظم برای برپایی نمایشگاه، حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی معاون وقت قرآن و عترت ارشاد شهریورماه امسال در مراسم تجلیل از فعالان بیست‌وپنجمین نمایشگاه قرآن کریم با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته موضوع فهم قرآن به عنوان شعار نمایشگاه بین المللی قرآن کریم مطرح شد، از تشکیل دبیرخانه بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم خبر داد.

به نظر می‌رسید که با تشکیل دبیرخانه بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، برنامه‌ریزی منظم و اخباری از روند تصمیم‌گیری‌ها برای برپایی این نمایشگاه منعکس شود اما فرصتی برای این امر وجود نداشت چرا که آبان‌ماه تغییراتی در ریاست معاونت قرآن و عترت ارشاد ایجاد و عبدالهادی فقهی‌زاده با حکمی از سوی وزیر ارشاد به عنوان معاون قرآن و عترت ارشاد منصوب شد.

با روی کار آمدن فقهی‌زاده برنامه‌ها همچنان با روند قبلی طی می‌شد، اما با این تفاوت که جلسات مختلفی با موضوعات گوناگون فعالیت‌های معاونت قرآن برپا شد و بر همین اساس فرصت زیادی برای برپایی جلسات دبیرخانه بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نبود و همچنان خبری نیز از برنامه‌های نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم منتشر نمی‌شد تا اینکه چندی پیش معاون قرآن و عترت ارشاد به عنوان رئیس نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم منصوب شد و اولین جلسه شورای برنامه‌ریزی بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم 25 بهمن‌ماه برگزار و حجت‌الاسلام محمدعلی خسروی به عنوان «معاون علمی» و حجت‌الاسلام سیدحمیدرضا محمودزاده حسینی به عنوان «معاون اجرایی» منصوب شدند.

پس از آن جلساتی برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد که نتایج آن منعکس نشد و هیچ خبری از روند اجرای نمایشگاه بر روی سایت معاونت قرآن و عترت ارشاد قرار نگرفت و مسئولان مربوطه نیز چندان تمایلی به انعکاس اخبار نمایشگاه نشان ندادند.

 

 

اما بر اساس شنیده‌ها بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم سال آینده در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود البته زمان برپایی آن هنوز قطعی نشده است، اما با توجه به اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب 21 اردیبشهت‌ماه در مصلی به اتمام می‌رسد باید حداقل یک هفته زمان برای برپایی غرفه‌های بخش‌های مختلف نمایشگاه قرآن در همان محل در نظر گرفت، بر همین اساس ممکن است نمایشگاه قرآن در نخستین روز ماه مبارک رمضان یا نهایت سه روز قبل از آغاز ماه مبارک در مصلی برپا شود.

امید است مسئولان نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در زمانی که آغاز نمایشگاه را اعلام می‌کنند غرفه‌ها تکمیل شده و همچون سال‌های گذشته در روزهای نخست برپایی نمایشگاه شاهد دکوربندی غرفه‌ها نباشیم. علاوه بر این امیدواریم مسئولان مربوطه در تصمیم‌گیری‌ها، با استفاده از ظرفیت‌های مناسب و کارآمد نیازهای جامعه را شناخته و بر اساس پاسخگویی به این نیازها اقدام به برپایی غرفه‌ها و بخش‌ها کنند تا علاوه بر اینکه رضایت بازدیدکنندگان را به همراه داشته باشد، مخاطبان بین‌الملل را نیز با توانمندی‌های قرآنی کشورمان به درستی آشنا کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول