اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان رضوی

معاون اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تاکید کرد

لزوم پرداختن به مهارت‌های زندگی در آموزش ابتدایی

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تأکید بر این‌که امروز باید به مهارت‌های زندگی در آموزش ابتدایی پرداخته شود گفت: انصافاً تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش رفع چالش بزرگ حوزه ابتدایی و تحقق عدالت آموزشی در راستای سند تحول بنیادین بود.

لزوم پرداختن به مهارت‌های زندگی در آموزش ابتدایی

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، ابوالحسن حقیقی در آئین تکریم و معارفه معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کاشمر در سالن همایش‌های مرکز آموزشی رفاهی فرهنگیان کاشمر برگزار شد، اظهار داشت: در راستای اجرای و عملیاتی کردن سند تحول آموزش و پرورش، دفتر فکر با رسالت تبدیل‌شدن مدارس به دفاتر فکر به‌ویژه مدارس ابتدایی را با شعار مدرسه چشمه جوشان تحول راه‌اندازی کردیم.

وی بابیان این‌که در  مسیر حرکت موانع زیادی را مشاهده کردم به‌طوری‌که بسیاری از همکاران نسبت به اجرای آن معترض بودند و مدعی بودند که اولیا از مدارس سند تحول نمی‌خواهند بلکه آن‌ها قبولی تیزهوشان و نمونه می‌خواهند ابراز داشت: متأسفانه سایه انتها بر ابتدا افتاده بود و دانش آموزان باید در مقطع ابتدایی هم یک نوع کنکور را تجربه می‌کردند و این مهم باعث می‌شد که تمام آرامش و نظم به دلیل برنامه‌هایی که مدیران سخت‌کوش می‌خواهند محقق کنند از بین برود.

 معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با ابراز خرسندی از حذف آزمون‌های تیزهوشان و مدارس نمونه ابراز داشت: تبریک می‌گویم که با تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش این چالش بزرگ مرتفع و رفع شد و امروز کسی از خانواده نیست که از مدیران مدارس ابتدایی بازخواست کند و نباید بازخواست کند که چرا شما در مدارس تیزهوشان قبولی ندارید؟

وی بابیان این‌که ملاک و نظام مقایسه‌ای اولیاء تنها درصد قبولی در مدارس تیزهوشان و نمونه بود تأکید کرد: متأسفانه با اجرای این روند قطار آموزش ابتدایی از ریل خارج‌شده بود.

حقیقی با اشاره به این‌که در حوزه آموزش ابتدایی 94 هدف در هشت قسمت اخلاقی، اعتقادی، سیاسی، اجتماعی، علمی و آموزشی، فرهنگی و هنری، زیستی و اقتصادی تعیین‌شده است افزود: تنها 7 هدف از مجموع اهداف مربوط به علمی و آموزشی است و بدون توجه به 87 هدف دیگر تنها هدف علمی و آموزشی موردتوجه قرارگرفته است.

وی با تأکید بر این‌که بعد از چهار سال کار کارشناسی بالاخره این تلنگر زده شد و توسط شورای عالی آموزش و پرورش موضوع حذف این آزمون‌ها در مقطع ابتدایی ابلاغ شد گفت: امروز باید به مهارت‌های زندگی در آموزش ابتدایی پرداخته شود و در راستای چرخش‌های تحول‌آفرین رقابت‌های فردی و تنش‌زا را به سمت رفاقت‌های جمعی و گروهی سوق دهیم و رقابت‌ها را تبدیل به رفاقت کنیم.

معاون اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی اقدام شورای عالی آموزش و پرورش را در راستای چرخش تحول‌آفرین دانست و اظهار داشت: باید به معلمان تبریک بگوییم و از آنان بخواهیم با آسایش  و راحتی خیال به مهارت‌ها و پرورش دانش آموزان بااستعداد بپردازند.

وی بابیان این‌که تنها 3 درصد دانش آموزان مناطق روستایی، عشایری و مناطق محروم وارد مدارس تیزهوشان و نمونه می‌شدند افزود: ما یک دسته را تحت عنوان کشت گلخانه‌ای جدا کرده بودیم و فکر می‌کردیم آن‌ها را آموزش می‌دهیم درحالی‌که کمتر از 10 درصد در کشور بودند و 95 درصد دانش آموزان رها بودند و این در حالی بود که تمام ذهن 95 درصد خانواده‌ها به سمت قبولی در تیزهوشان و نمونه بود.

حقیقی با انتقاد از این‌که  سرمایه عظیم و دانش‌آموزی که باید در این سن و سال  موردتوجه قرار می‌گرفت مورد بی‌مهری قرار می‌گرفت و آسیب‌های مختلفی را برای جامعه به ارمغان می‌آورد یادآور شد: انصافاً این تصمیم مبارک  در جهت تحقق عدالت آموزشی و رویکرد سند تحول بنیادین بود.

وی با اشاره به این‌که تمام کشورهای توسعه‌یافته  و پیشرفته به دنبال تربیت شهروند مطلوب هستند نه به دنبال توسعه نخبه و نخبه پروری خاطرنشان کرد: وظیفه ما تربیت شهروند مطلوب و تربیت دانش‌آموزی در طراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تأکید بر این‌که کار آموزش بنیادین و آموزش ابتدایی درواقع یک کار حساس، دقیق و سرنوشت‌ساز است افزود:  اعتقاددارم که مدیران مدارس عامل تحول هستند تردید نکنید اگر شما بخواهید چرخ‌های تحول‌آفرین را در مدارس ایجاد کنید می‌توانید چراکه پیش‌قراول تحول هستید.

وی ادامه داد: مشکلاتی که در مسیر وجود دارد  را باید در دفاتر فکر موردبررسی قرار دهید و با ارائه راهکاری عملیاتی و مناسب و توجه به آموزش بنیادین به سمت توسعه همه‌جانبه حرکت کنیم.

حقیقی با ابراز امیدواری از این‌که آموزش بنیادین و توسعه همه‌جانبه را باید با رفع چالش‌ها و عبور از سنگلاخ‌ها در جایگاه واقعی خودش ببینیم بر تکریم معلمان از سوی مدیران تأکید کرد و اظهار داشت: قطعاً معلمان بیش از هر کاری نیاز به تکریم دارند بنابراین شایسته است در گام نخست اول خودمان را تکریم کنیم و سپس از جامعه انتظار داشته باشیم از معلمان تکریم کنند.

انتهای پیام/70042

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول