اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

روزنامه العربی الجدید بررسی کرد

آغاز رقابت‌های انتخاباتی عراق و منابع مالی ناشناس احزاب و نامزدها

یک پایگاه خبری عربی در یادداشتی درباره آغاز رقابت‌های انتخاباتی در عراق و منابع مالی ناشناس احزاب، از عدم شفافیت مالی انتقاد و وضع فعلی را «میراث اشغالگری آمریکا» توصیف کرد.

آغاز رقابت‌های انتخاباتی  عراق و منابع مالی ناشناس احزاب و نامزدها

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، سرانجام پس از کشمکشی طولانی بر سر تعیین زمان برگزاری انتخابات در عراق و با حکم دادگاه عالی فدرال این کشور، زمان 12 می آینده (22 اردیبهشت) برای انتخابات عراق تعیین شد و پس از رایزنی‌ و چانه‌زنی‌های احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف شیعی، سنی و کردی برای ارائه فهرست‌های انتخاباتی جدید، سرانجام 27 ائتلاف انتخاباتی از سوی کمیساریای عالی انتخابات مجوز شرکت در این انتخابات را کسب کردند و در کنار این ائتلاف‌ها، احزاب و افراد مستقلی نیز در انتخابات شرکت خواهند کرد.

پایگاه خبری «العربی الجدید» طی گزارشی با تیتر «رقابت انتخاباتی در عراق؛ منابع مالی ناشناس احزاب و نامزدها» نوشت:

عراقی‌ها تنها چهار ماه دیگر تا آغاز چهارمین دور انتخابات کشورشان از زمان اشغالگری آمریکایی‌ها زمان دارند و منتظر تشکیل دولت و پارلمانی جدید و انتخاب رئیس‌جمهوری بدون اختیارات قابل ملاحظه بر اساس قانون اساسی وضع شده در سال 2005 هستند.

 در ادامه این یادداشت با استناد به بیانیه‌های کمیساریای عالی انتخابات عراق آمده است: در این انتخابات، 206 حزب و جریان سیاسی و 27 ائتلاف بزرگ انتخاباتی با یکدیگر رقابت می‌کنند. انتظار می‌رود که شمار نامزدها در سراسر عراق به بیش از 11 هزار نفر برسد که در مقایسه با دوره انتخاباتی پیش در سال 2014، دو هزار نفر افزایش دارد. در انتخابات پیشین 9 هزار نفر برای دستیابی به 328 کرسی پارلمانی با یکدیگر رقابت کردند.

توزیع کمک‌ها و هدایا در مناطق فقیر‌نشین و اردوگاه‌ها

در این یادداشت آمده است: شهرها و استان‌های عراق هفته گذشته، شاهد همایش‌ها، کنفرانس‌ها و اقدامات متعدد از سوی احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف بود و حتی برخی از شخصیت‌ها به توزیع بسته‌ها و سبدهای غذایی، هدایا و مبالغ مالی مختلف به ویژه در مناطق فقیرنشین اقدام کردند.

همچنین شخصیت‌های سنی و کُردها، در اقداماتی مشابه، به سراغ اردوگاه‌های آوارگان رفتند و به آوارگان جنگ‌زده‌ای که به دلیل تخریب شهرهایشان هنوز در اردوگاه هستند، سر زدند... یک شخصیت سیاسی سنی، در بخش‌هایی از موصل موتورهای برق کوچک که ارزش هرکدام به 250 دلار می‌رسد، میان شهروندان توزیع کرد. همچنین مواد غذایی، لباس و هدایای مختلف در شهرهای مختلف توزیع  شد. این تحولات بیانگر آغاز رقابت انتخاباتی از همین اکنون و تمرکز نامزدها و حامیان آنها روی فقراء، آوارگان و ساکنان مناطق کور انتخاباتی است. این امر موجب می‌شود که بار دیگر پرونده تامین مالی احزاب و شخصیت‌های سیاسی باز شود و منابع مالی افرادی که برای گرفتن رای شهروندان، این چنین دست و دلبازی می‌کنند، مشخص شود.

عدم اجرای بند شفافیت منابع مالی احزاب در قانون انتخابات

با وجود تصویب قانون ویژه‌ای درباره عملکرد احزاب در عراق، هنوز بند مربوط به منابع تامین مالی احزاب و شیوه‌های دستیابی این احزاب به پول برای فعالیت‌های خود، غیرفعال است و منابع مالی هیچ یک از احزاب، تا به این لحظه علنی نشده است.

کارمندان سابق در کمیساریای عالی انتخابات که ناظر بر روند انتخابات سال 2014 بودند، از ارقام هنگفتی درباره هزینه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی سخن می‌گویند که از پنجاه هزار دلار آغاز می‌شود و به دو میلیون دلار برای شخصیت‌های برجسته‌ای که پیش از انتخابات نیز دارای مناصب مهم دولتی بودند، می‌رسد. بخش عمده‌ای از این پول‌ها نیز اغلب در قالب کمک‌های بشردوستانه در مناطق کور انتخاباتی، فقیر و محروم به ویژه در جنوب و مرکز عراق و به طور مشخص در برخی محله‌های بغداد، صرف می‌شود.

در ادامه این یادداشت آمده است که میان فقرا بیشتر، پتو و بسته‌های غذایی و بخاری نفتی توزیع می‌شود و برای شخصیت‌های دینی در مساجد و حسینه‌ها و رهبران قبایل و عشایر نیز هدایای دیگری در نظر گرفته می‌شود و ارزش مالی این هدایا نیز با یکدیگر فرق می‌کند. به عنوان مثال ممکن است به یک نفر یک مسلسل و به نفر دیگر ساعت طلا و ..داده شود یا به برخی وعده دادن پست پس از راهیابی نامزد مورد نظر به پارلمان داده می‌شود.

کمک مالی یک میلیون دلاری عربستان به یک شخصیت سیاسی سنی

ماه پیش، برخی منابع نزدیک به یکی از ائتلاف‌های بزرگ در بغداد به العربی الجدید اعلام کرد که یکی از رهبران سیاسی سنی معروف به داشتن روابط حسنه با عربستان، یک میلیون دلار از عربستان دریافت کرده است تا به وضعیت خود برای شرکت در انتخابات آتی این کشور سر و سامان دهد. ریاض تلاش می‌کند که تغییراتی در پستهای ریاستی سه‌گانه در عراق ایجاد کند و پست ریاست‌جمهوری به یک شخصیت سنی، پست پارلمان را به یک شخصیت کُرد و پست دولت همچنان به یک فرد شیعی برسد.

در ادامه این یادداشت آمده است: منابع آگاه می‌گویند که این فرد، نیمی از این پول را برای خرید منزلی در استانبول هزینه کرد و نیمه دیگر را میان آوارگان موصل و الانبار و صلاح‌الدین که در اردوگاه‌ به سر می‌برند، خرج کرد.

نویسنده در ادامه ادعا می کند که اطلاعاتی نیز در دست است که نشان می‌دهد برخی دیگر از نامزدها از سوی  بازرگانان و تاجران عراقی حمایت می‌شود.

«علی شکری» از نمایندگان ائتلاف ملی عراق در این‌باره می‌گوید: بازی با انتخابات و نتایج آن از همین اکنون از طریق پول‌های سیاسی آغاز شده است؛ لذا باید بند مربوط به منابع مالی و کمک‌ها به احزاب و نامزدها در قانون فعال شود. پول‌های سیاسی زیادی از خارج از عراق وارد کارزار انتخاباتی می‌شود... ما باید منابع مالی این احزاب را بدانیم در همین راستا نیز هیأت شفاف‌سازی اخیرا یک کمیته برای نظارت بر این مسئله تشکیل داده است. احزاب و نامزدها یا باید از بودجه‌ای که دولت در اختیار آنها می‌گذارد تبلیغ کنند یا از سوی خارج از مرزها حمایت شوند.

پولهای آلوده انتخاباتی؛ میراث اشغالگری آمریکا

از سوی دیگر، «عبدالحمید السعدی» کارشناس امور سیاسی عراق می‌گوید که کلیه احزاب سیاسی در عراق، دارای منابع مالی کثیف و آلوده هستند. زیرا غیرمعقول است که حزبی با حق اشتراک ماهیانه اعضای خود چنین هزینه‌هایی را پرداخت کند. اعضایی که تعداد آنها در خوشبینانه‌ترین حالت از 10 هزار نفر تجاوز نمی‌کند.

وی این پرونده را میراث آمریکا در عراق پس از اشغال این کشور دانست و گفت که دیگر هیچ راهی وجود ندارد که مانع تامین مالی احزاب و شخصیت‌های سیاسی از خارج یا دستبردن در بیت‌المال شود.

گزارش از: فتانه غلامی

انتهای پیام/ص


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس


 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول