اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  جامعه, خانواده و جوان

عبدالحسین رضائی‌راد ,بتول سلیمانی ,ولی مریدی

کارکرد بازدارندگی اعدام در جرائم جنسی مستوجب اعدام، قتل عمد و مواد مخدر

پژوهش‌های انجام‌شده در این پژوهش نشان می‌دهد که کیفر اعدام و ترس از آن برای ایجاد ارعاب و واهمه در نهاد اشخاصی که مصمم به ارتکاب این جرائم هستند، مؤثر واقع نشده است.

کارکرد بازدارندگی اعدام در جرائم جنسی مستوجب اعدام، قتل عمد و مواد مخدر

چکیده مقاله:
یکی از شدیدترین کیفرهایی که از دیرباز در مجموعه‌ قوانین جزایی پیش‌بینی شده و به‌واقع ابزار مشترکِ تنبیه در سراسر تاریخ بوده است، همانا کیفر مرگ نسبت به مجرمانی است که مهم‌ترین جرائم را مرتکب شده‌‌اند. مجازاتی که با ماهیت ترذیلی و ترهیبی به حذف ابدی مجرم می‌انجامد و در اغلب موارد با این هدف به‌کار می‌رود که با کشتن مرتکب، دیگر شاهد تکرار آن رفتار بزهکارانه نباشیم. در این مقاله تأثیر کیفر اعدام در بازداری از جرائم جنسی مستوجب اعدام، قتل عمد و مواد مخدر مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش‌های انجام‌شده در این پژوهش نشان می‌دهد که کیفر اعدام و ترس از آن برای ایجاد ارعاب و واهمه در نهاد اشخاصی که مصمم به ارتکاب این جرائم هستند، مؤثر واقع نشده است. مواجهه با جرم از طریق دستگیری و مجازات از طریق سلب حقِ حیات (اعدام)، مبارزه با معلول است و چاره‌ی قطعی کنترل رفتارهای مجرمانه نیست. این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است و با مراجعه به اسناد و مدارک آماری، به مطالعه‌ کارکرد بازدارندگی کیفر اعدام در سه جرم یادشده می‌پردازد. هدف این تحقیق، زمینه‌سازی در جهت تعدیل قوانین کیفری، اصلاح فرد و جامعه، ارتقاء سطح امنیت اجتماعی، کارآمدترشدن مجازات‌ها برای بهبود وضع جامعه و افزایش نقش بازدارندگی مجازات اعدام در پیشگیری از جرم است.

کلیدواژگان:  کیفر اعدام، بازدارندگی، جرم، قتل عمد، مواد مخدر، جرائم جنسی مستوجب اعدام.

نویسندگان:

عبدالحسین رضائی‌راد ,بتول سلیمانی ,ولی مریدی

فصلنامه مطالعات پیشگیری از جرم - شماره 34, دوره ،10 بهار 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول