اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

مراحل ثبت یک شرکت چگونه است؟

برای ثبت شرکت ابتدا باید موضوع مورد نظر خود را به خوبی شناسایی کنید و بدانید برای چه هدف و منظوری خواهان ثبت شرکت هستید. سپس باید متناسب با موضوع فعالیت در نظر گرفته شده قالب ثبتی شرکت خود را انتخاب کنید. برای این منظور از مشاوره کارشناسان موسسه حقوقی ویونا استفاده نموده و بهترین قالب را برای شرکت خود انتخاب کنید.

مراحل ثبت یک شرکت چگونه است؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، بخش خصوص هر سال قسمت بیشتری از فعالیت های کشور را عهده دار می شود و سیاست اقتصادی کشور هم بر همین رکن استوار است. برنامه توسعه اقتصادی دولت به نحوی تنظیم  و مقرر شده که دولت کمترین دخالت را در امور تخصصی و حرفه های مختلف جامعه داشته باشد و بیشتر به سمت برون سپاری فعالیت ها و رقابتی کردن آنها در قالب شرکت های خصوصی گام بردارد.

 جوانان متخصص و تحصیلکرده نیز بیشتر ترجیح می دهند تا در قالب یک شخصیت حقوقی صاحب جایگاهی مشخص در اقتصاد کشور بوده و میخواهند هر چه بیشتر فعالیت هایی را انجام دهند که با حرفه  و تخصصی که آموخته اند مرتبط باشد. ضمن اینکه در این راه از استقلال مالی و شخصیتی بیشتری هم برخوردار هستند و این با روحیه جوانان متخصص بیشتر سازگار است.

اما بخش خصوصی یعنی شرکت ها، موسسات و نهادهایی که توسط افراد حقیقی به ثبت رسیده و قدم در راه توسعه اقتصادی کشور با یک شخصیت حقوقی گذاشته اند. در واقع بخش خصوصی را شرکت ها و موسساتی تشکیل می دهند که توسط جوانان مستعد و توانا به ثبت رسیده و بصورت تخصصی و حرفه ای در یک تا چند موضوع به فعالیت مشغول بوده و ضمن انجام موضوع بصورت کاملا سریع تر و موثر تر می توانند تعهدات و پشتیبانی بهتری هم از کاری که انجام می دهند داشته باشند.

به همین دلیل توصیه می شود که افراد شایسته و توانا با ثبت یک شرکت مهندسی، تولید ی، مشاوره ای، خدماتی ، علمی و...  پا به دنیای تجاری کشور بگذارند تا بتوانند باری از مشکلات جامعه را بر دوش بکشند و با ارائه سطح مطلوب خواسته های کشوری رقابتی سالم و پایدار در کشور به وجود بیاورند و خوشان نیز به سود  و اعتبار بالایی دست پیدا کنند.  

کمبود ها و نیاز های زیادی در جامعه و هر گوشه این خاک وجود دارد که می تواند با تلاش و همت چند جوان ایرانی به یک قدرت مبدل شود. ایران  با داشتن منابع مختلف طبیعی و علمی و همچنین به دلیل برخورداری از جوانان لایق و متعهد و با توجه به شرایط و موقعیت استراتژیکی خاص ایران می تواند به قطعی صنعتی و تجاری در منطقه تبدیل شود.

به عنوان مثال ایران در تولید گیاهان دارویی مانند کتیرا، زعفران، بادرنجویه، چایی سبز و هزاران گیاه دیگر پتانسیل بسیار بالایی دارد. اما به فرض اینکه این گیاهان هم به اندازه کافی در کشور پرورش و کاشت شوند باز هم بصورت خام توسط کشاورزان به دلالان برای فروش بصورت خام قرار خواهد گرفت و این گیاهان بدون هیچ برنامه عملیاتی و بسته بندی خاصی اغلب به خارج از کشور صادر می شوند و  پس از فراوری و یا بسته بندی های متنوع دوباره به ایران با مارک های خارجی وارد می شوند و این درحالی است که این کار می تواند در قالب یک شرکت کوچک بسته بندی گیاهان دارویی  در ایران در بسته بندی های بسیار شیک به تمامی دنیا عرضه شود و در همین حین نیاز داخلی را هم مرتفع نماید.

از این دست مثال ها زیاد هستند  که می توان با تخصص و نگاهی کنجکاوانه و حساس به هر نوع صنعت و منبع داخلی دست روی آن گذاشت و توان داخلی را با رقابتی صحیح بالا برد.

پس اصل وجود یک شرکت برای تحقق امر خصوصی سازی و توسعه اقتصادی که مهم و الزام برای کشور عزیزمان ایران می باشد. اما یک شرکت تجاری به چه صورت باید به ثبت برسد ؟

قانون تجارت ایران برای ثبت شرکت در هر کدام از انواع قالب ها تعریف مشخصی دارد. این قانون شرکت ها را به 7 دسته تقسیم کرده که عبارتند از :

ثبت شرکت سهامی خاص و ثبت شرکت سهامی عام
ثبت شرکت با مسئولیت محدود
شرکت تضامنی
شرکت مختلط سهامی
شرکت مختلط غیر سهامی
شرکت نسبی
شرکت تعاونی

برای ثبت شرکت ابتدا باید  موضوع مورد نظر خود را به خوبی شناسایی نمایید و بدانید برای چه هدف و منظوری خواهان ثبت شرکت هستید. سپس باید متناسب با موضوع فعالیت در نظر گرفته شده قالب ثبتی شرکت خود را انتخاب نمایید. برای این منظور از مشاوره کارشناسان موسسه حقوقی ویونا استفاده نموده و بهترین قالب را برای شرکت خود انتخاب کنید.

سپس باید برای شرکت خود یک نام انتخاب کنید. این نام باید بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران، متناسب با عرفیات و شرعیات، دارای معنی و مفهوم فارسی، دارای حداقل سه سیلاب، بدون استفاده از نام های حکومتی و بین المللی  و بدون تقلید و یا مشابهت با سایر نام های انتخاب شود. برای تعیین نام باید از فرم تعیین نام موجود در اداره ثبت شرکت ها استفاده شود. برای این کار 5 نام را مشخص می کنید تا یکی از این نام ها برای شرکت شما از طرف واحد نام گذاری اداره ثبت شرکت ها در نظر گرفته شود. لازم به توضیح است در صورتیکه هیچ یک از نام ها قابل انتخاب نباشند به شما برای انتخاب نام جدید اعلام خواهد شد.

یکی از ضروریات ثبت شرکت، ثبت آن بصورت گروهی می باشد. شرکت همانگونه که از نامش مشخص است یک اجتماع است و نمی توان به تنهایی شرکتی را ثبت کرد. برخی از شرکتها حداقل دو و برخی حداقل سه و شرکت  سهامی عام 5 و تعاونی حداقل 7 نفر را برای ثبت شرکت به عنوان شریک نیاز دارد.

این شرکت ها باید سرمایه ای داشته باشند.سرمایه در شرکت های سرمایه ای وجوه نقد و غیر نقدی تعهد شده توسط شرکا می باشد و در شرکت های اشخاص اعتبار نفرات موسس به عنوان سرمایه شرکت شناخته می شود و بدون این سرمایه اعتباری برای شرکت وجود ندارد. هر چه اعتبار شرکت ها بیشتر باشد توان رقابت پذیری و سرعت رشد و توسعه بیشتری شرکت خواهد داشت و بهتر می تواند پروژه های بزرگ و با سود و منافع بیشتر را به دست بیاورد. شرکت های اشخاص هم که اعتبار لازم را از موسسین خود دریافت می کنند بهتر است برای ثبت شرکت و فعالیت خود میزانی سرمایه نقدی هم داشته باشند  هر چند الزامی نیست.

پس از آن باید موسسین همگی با هم گرد هم جمع شوند  و جلسه مجمع عمومی موسسین را تشکیل دهند و در این جلسه درباره موضوعات کلی و اساسی شرکت  تصمیم گیری نمایند. اظهارنامه، شرکتنامه، اساسنامه و نفرات بازرس و مدیر شرکت باید در این جلسه مشخص  و معرفی شوند. البته با توجه به اینکه اسناد شرکت هم باید توسط افرادی معتبر امضاء شوند باید نفراتی هم به عنوان دارنده حق امضاء مجاز تعیین و سلسله مراتب امضاء آنها مشخص شود . منظور اینکه تعیین شود امضاء هر فرد دارنده امضاء مجاز تا کجا و برای چه مدارکی معتبر می باشد.

مدیران منتخب در مجمع عمومی موسسین هم باید بلافاصله تشکیل جلسه بدهند، از بین خود رئیس هیئت مدیره و نایب رئیس را مشخص کنند  و در صورتیکه مدیر عامل هم در مجمع تعیین نشده او را مشخص و معرفی نمایند. این نفرات باید قبلا در مجمع عمومی موسسین قبول کرده باشند که این مسئولیت ها را بر عهده بگیرند.

مدت زمان مدیریت در شرکت های سهامی حداکثر دو سال و در شرکت های اشخاص بدون محدودیت می باشد و مرجع تعیین کننده این نفرات و یا تغییر دهنده  آنها مجمع عمومی فوق العاده می باشد.

 حالا نوبت ارائه مدارک هویتی موسسین و اعضاء تعیین شده به عنوان مدیر  و بازرس می باشد. این نفرات باید دارای شرایط احراز لازم مطابق تعاریف قانون باشند و هیچ گونه سوء پیشینه ای هم نداشته باشند که به این منظور باید گواهی عدم سوء پیشینه دریافت شود.

سپس مدارک لازم  مانند کپی مدارک هویتی مدیران و موسسین، گواهی عدم سوء پیشینه مدیران و موسسین، اظهار نامه، اساسنامه، شرکتنامه، تقاضانامه، وکالتنامه، صورتجلسات مجمع عمومی موسسین و هیئت مدیره، مجوز مورد نیاز و... باید برای ثبت شرکت به اداره ثبت شرکت ها به همراه فرم تعیین نام داده شود.

مدارک توسط این نهاد بررسی خواهد شد و در صورت تایید شرکت ثبت خواهد شد که در باید خلاصه ای از شرکت در روزنامه رسمی کشور و همچنین حداقل یک روزنامه کثیر الانتشار دیگر به هزینه موسسین چاپ شود.

در این مرحله شرکت به ثبت رسیده ولی هنوز نمی تواند فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کند. برای داشتن فعالیت قانونی و رسمی باید شرکت دارای پرونده دارایی و یک کد اقتصادی منحصر به فرد باشد. برای این منظور باید به اداره دارایی مراجعه و پس از تکمیل مدارک لازم پرونده دارایی را تشکیل داد و کد اقتصادی را دریافت نمود. همچنین باید از اداره مالیاتی هم دفاتر پلمپ مالیاتی را برای درج صورت وضعیت مالی شرکت دریافت نمود.

حالا شرکت بصورت قانونی و رسمی به ثبت رسیده  و می تواند به عنوان یک شخصیت حقوقی منحصر به فرد در راستای خدمات اقتصادی و تجاری وارد شود و برنامه های مختلف خود را برای رسیدن به خواسته دیده شده پیاده سازی نماید .

ثبت شرکت و موسسه غیر تجاری با وجود موسسات حقوقی نامداری همچون موسسه حقوقی ویونا کار سخت و نگران کننده ای نیست. این موسسات تنها با یک وکالتنامه از شما از صفر تا 100 را برای شما و به عنوان شما انجام خواهند داد و نهایتا شما هستید و ایده های بزرگی که باید برای رسیدن به آن در قالب شخصیت حقوقی خودتان تلاش کنید.

صاحبین شرکت و موسسات غیر تجاری برای اینکه بهتر بتوانند با سایر رقبا و شخصیت های حقوقی رقابت کنند بهتر است برای خود یک برند شاخص تعریف نمایند و با ثبت برند ، خود را به مشتریانشان بیشتر معرفی کنند. همچنین دریافت رتبه  و رتبه بندی شرکت می تواند توان شرکت را به رخ رقبا و مشتریان بکشاند و برگ برنده ای خواهد بود در دست شرکت ها برای داشتن رقابت موثر تر و با هدف تر.

اگر ایده و تخصصی دارید که فکر می کنید می تواند در تعالی کشور به کار آید و نسبت به توان خود هنوز مردد هستید بهتر است همین امروز با کارشناسان ثبت شرکت ویونا تماس بگیرید و از نظرات و ایده های این کارشناسان بهره ببرید.

ثبت شرکت بهترین و مطمئن ترین راه برای تعالی و پیشرفت جوانان متخصص و همچنین کشور می باشد که تنها با اراده و توان افراد مستعد به تحقق خواهد رسید.

 

مطلب فوق مربوط به سایر رسانه‌ها می‌باشد و خبرگزاری فارس صرفا آن را بازنشر کرده است.

بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول